Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 13 kwietnia 2015 roku.
- Wspieranie postawy twórczej uczniów.
- Angażowanie i rozwijanie osobowości uczniów.
- Dążenie do wychowywania ludzi twórczych.
Cele szczegółowe:
- Stymulowanie i rozwijanie wyobraźni twórczej.
- Rozwijanie zdolności manualnych i konstrukcyjnych.
- Rozwijanie umiejętności spostrzegawczości, pamięci i koncentracji uwagi.
- Stymulowanie umiejętności odkrywania, formułowania i nazywania problemów.
- Kształtowanie operacji umysłowych – analizy, syntezy, uogólniania, abstrahowania, kojarzenia i przewidywania.
- Stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych – płynności, giętkości i oryginalności myślenia.
- Kształtowanie umiejętności odkrywania, rozpoznawania oraz wyrażania uczuć i emocji.
- Pomoc w rozumieniu i akceptowaniu uczuć własnych i cudzych.
- Kształtowanie zachowań prospołecznych i umiejętności współpracy w grupie.
- Kształtowanie umiejętności konstruktywnego komunikowania się i uważnego słuchania innych.
- Doskonalenie sprawności językowych.
Metody pracy:
Podczas zajęć zostaną zastosowane m.in. następujące metody i techniki
- ekspresja twórcza:
– werbalna ( np. lista atrybutów, lista podobieństw, łańcuchy skojarzeniowe, analogie, tworzenie opowiadań, snucie fantastycznych historii),
– plastyczna (m.in. brikolage, przekształcenia, kreatywne rysowanie),
– muzyczna, ruchowo-pantomimiczna (np. opowieści ruchowe, improwizacja przy muzyce z zastosowaniem różnych przedmiotów, malowanie do muzyki);
- elementy pedagogiki zabawy;
- elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
- techniki plastyczne i techniczne ( np. metoda malowania dziesięcioma palcami, rysowanie, lepienie, wyklejanie, orgiami);
- technika burzy mózgów.
Formy pracy:
– praca z całą grupą (krąg, rundka),
– praca w małych zespołach (3 – 4 osobowych),
– praca w parach,
– praca indywidualna.
Plan zajęć:
- Rozwijanie zdolności wyobrażeniowych, stymulowanie wyobraźni twórczej – 5 godz.
- Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną i zdolności konstrukcyjne – 5 godz.
- Ćwiczenie zdolności koncentracji uwagi, pamięci i spostrzegawczości – 4 godz.
- Rozwijanie umiejętności interpersonalnych ułatwiających porozumiewanie się, współdziałanie i sprzyjające powstawaniu klimatu grupowego – 3 godz.
- Ćwiczenia pobudzające zdolności twórczego myślenia, m.in.: dostrzeganie problemów, oryginalność, płynność i giętkość myślenia, kojarzenie, abstrahowanie – 5 godz.
- Zabawy i ćwiczenia kształtujące umiejętność odkrywania, nazywania oraz wyrażania uczuć i emocji – 4 godz.
- Zabawy twórcze rozwijające umiejętność komunikacji oraz sprawność językową – 4 godz.
Opracowanie:
mgr Edyta Maroszek
Bibliografia:
– K. Szmidt, J. Bonar (1998): Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, wyd. WSiP, Warszawa.
– K. Szmidt (2008): Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, wyd. Helion.
– E. Dzionek, M. Gmosińska (2004): Kształtowanie twórczych postaw dzieci pięcio – sześcioletnich, wyd. Impuls, Kraków.