Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 lutego 2016 roku.
Scenariusz zajęć stymulujących zdolności twórcze dla uczniów klasy II szkoły podstawowej
TEMAT: Rozwijanie ekspresji twórczej werbalnej.
Cele:
Stymulowanie ekspresji słownej
Rozwijanie myślenia wyobrażeniowego
Rozwijanie umiejętności pracy w grupie
Pomoce: szary papier pakowy, blok biały, pisaki, kredki
Powitanie
Dzieci siedzą w kręgu, każde z nich mówi kolejno swoje imię i wymyśla do niego rym, np. Tomek – domek.
Dokończ zdanie
Uczniowie nadal siedzą w kręgu. Zadaniem każdego ucznia jest po kolei dokończyć zdanie „Kot ministra jest …” określeniem na daną literę, np. na literę „m” mięciutki, miły, meksykański, mokry, marudny itd. Osoba, która nie poda właściwego słowa, przesuwa się do tyłu i nie bierze już udziału w grze. Wygrywa osoba, która najdłużej pozostaje w kole. Zabawę można kontynuować zmieniając literę.
Kreatywne zdania
Uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach. Ich zadaniem jest wymyślić i zapisać jak najwięcej zdań, w których wyrazy zaczynają się na litery według podanego wzoru, np. MBKSP – Mama Bartka kupiła soczyste pomarańcze.
Podróż do krainy fantazji
Teraz każdy siada wygodnie na dywanie. Można włączyć spokojną muzykę. Nauczyciel prosi, aby dzieci uruchomiły swoją wyobraźnię i spróbowały przenieść się wehikułem czasu w przyszłość. Tam każde dziecko zobaczy siebie, co robi, kto tam jeszcze jest, jak wygląda kraina. Następnie uczniowie przedstawiają te wyobrażenia w formie pracy plastycznej. Na koniec chętni opowiadają o swojej podróży.
Niektóre ćwiczenia pochodzą z książki Marioli Jąder „Krok w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia” Oficyna Wydawnicza Impuls
Opracowanie mgr Elżbieta Krzystek