Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 maja 2018 roku.
Scenariusz lekcji wychowawczej Mam talent!
na podstawie szkolenia online (webinarium) w ramach programu edukacyjnego poświęconego filmowi „Cudowny chłopak”, wyd. Nowa Era
Cel główny:
- diagnoza talentu
- tworzenie serdecznej i przyjaznej atmosfery w grupie
- integracja i lepsze poznanie grupy
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- potrafi odnaleźć swoje mocne strony
- tłumaczy, że swoje mocne strony można trenować
- potrafi odnaleźć mocne strony swoich kolegów w klasie
- potrafi nazywać swoje mocne strony, potrafi wskazywać swoje zainteresowania
- wyjaśnia, że połączenie zainteresowań, talentu i umiejętności może być przepisem na sukces w życiu
Metody i formy:
- dyskusja, wykład aktywizujący
- praca w grupach, indywidualna
Środki dydaktyczne:
- kartki z trzema kołami współśrodkowymi dla każdego ucznia
- białe kartki A4, kredki, farbki, czasopisma, klej, nożyczki, kolorowy papier, bibuła itp.
Przebieg lekcji:
- Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Podanie i uzasadnienie tematu lekcji:
„Jakże nudne i monotonne byłyby odgłosy lasu, gdyby prawo do śpiewania miało tylko dziesięć najzdolniejszych ptaków”. Arnold Bennett
Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat usłyszanego motta. Nauczyciel dąży do podkreślenia faktu, że każdy z nas ma talent. Nie tylko te osoby, które mają dobre oceny w szkole, wygrywają konkursy, są aktywne na lekcjach.
Nauczyciel: Chciałabym, abyśmy na dzisiejszej lekcji zastanowili się czym jest talent? Co składa się na talent? Kto z Was posiada talent? Czy talent jest ważny w osiąganiu sukcesów w życiu?
3. Realizacja tematu.
a) W zespołach trzyosobowych uczniowie wykonują zadanie polegające na tym , aby w trzech kółkach współśrodkowych odpowiedzieli na trzy pytania:
– Co robię dobrze?
– W czym jestem sprawny? (zdolność do czegoś, umiejętność)
– Co robię z przyjemnością? Kiedy czuję, że żyję?
(W razie trudności w odpowiedzi na pytania, uczniowie próbują pomóc sobie wzajemnie odwołując się do wspólnych przeżyć, doświadczeń szkolnych i pozaszkolnych)
b) Uczniowie zmieniają zespoły i w kolejnych grupach opowiadają sobie wzajemnie , co uważają za swój sukces, co im się udało?
(W razie trudności w odpowiedzi na pytania, uczniowie próbują pomóc sobie wzajemnie odwołując się do wspólnych przeżyć, doświadczeń szkolnych i pozaszkolnych)
c) Następnie uczniowie próbują określić cechy i/lub umiejętności, które doprowadziły każdego z nich do osiągnięcia swojego sukcesu.
d) Po określeniu tych cech, uczniowie wykonują samodzielnie pracę: kolaż, plakat, wierszyk o sobie, podkreślając swoje zdolności, umiejętności i zainteresowania.
4. Podsumowanie.
Uczniowie prezentują efekty swojej pracy.
Scenariusz lekcji wychowawczej opracowała Katarzyna Kała
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli