Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 stycznia 2019 roku.
Temat lekcji: Jestem uczniem asertywnym.
Cele ogólne:
- zapoznanie uczniów z nowym terminem – asertywność
- poszerzanie wiedzy dotyczącej prawidłowych postaw w kontaktach społecznych
- rozwijanie i kształtowanie umiejętności prawidłowego rozwiązywania sytuacji trudnych
i konfliktowych
Cele operacyjne – uczeń:
- poznaje słowo asertywność
- zna znaczenie pojęcia asertywność i postawa asertywna
- rozróżnia postawę asertywną, agresywną i uległą
- współpracuje w zespole
- prezentuję daną postawę
- rozpoznaje prezentowaną postawę
- dopasowuje zachowanie do postawy
- wie jak wykazać się postawą asertywną w danych sytuacjach
Metody nauczania (według F. Bereźnickiego):
- burza mózgów
- metody podające: pogadanka, wyjaśnienie
- metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
- metody eksponujące: drama
Formy pracy:
indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana, grupowa jednolita
Środki dydaktyczne:
tablica lub brystol dużego formatu, kartki dużego formatu, koperty z opisami sytuacji, karty pracy, plansze z nazwami zachowania, plansze z opisami sytuacji, długopisy
Przebieg zajęć
- Nauczyciel pisze na tablicy/brystolu słowo asertywność, uczniowie na zasadzie burzy mózgów wymieniają słowa, które kojarzą im się z asertywnością, mówią jaka jest według nich definicja tego słowa, nauczyciel zapisuje je na tablicy.
- Po burzy mózgów nauczyciel ustala z uczniami jedną definicję asertywności/postawy asertywnej, którą zapisuje na kartce dużego formatu i wiesza ją w klasie w widocznym miejscu.
- Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że oprócz postawy asertywnej wyróżniamy jeszcze postawę agresywną i uległą, uczniowie podają przykłady zachowań agresywnych i uległych.
- Po zapoznaniu uczniów z trzema rodzajami postaw, uczniowie dobierają się w 4 osobowe zespoły (6 zespołów). Każdy zespół ma za zadanie odpowiednio dopasować zachowania do postaw, wspólne sprawdzenie i omówienie (załącznik nr 1).
- Uczniowie w tych samych grupach losują kopertę, w której znajduje się opis sytuacji i zachowania, zadaniem uczniów jest odegrać opisaną scenkę prezentując wylosowaną postawę, zadaniem reszty uczniów jest odgadnięcie o jaką postawę chodzi załącznik nr 2). Po każdej scence uczniowie określają czy przedstawione zachowanie było właściwe a jeśli nie – podają alternatywne.
- Uczniowie ponownie w grupach otrzymują opisy różnych sytuacji, ich zadaniem jest wymyślenie, w jaki sposób można zachować się, aby zareagować na daną sytuację w sposób asertywny (załącznik nr 3). Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby przed rozpoczęciem zadania przeczytał całej klasie ustaloną wcześniej definicję asertywności. Uczniowie prezentują opisy sytuacji oraz swoje propozycje zachowań.
- Nauczyciel rozdaje uczniom medale z napisem „jestem asertywny”, uczniowie krótko podsumowują zajęcia mówiąc o tym dlaczego warto zachowywać się w sposób asertywny.
- Informacja zwrotna – Wybrane dzieci dokańczają zdania: Dzisiaj na zajęciach dowiedziałem/am się że….. Dzisiaj na zajęciach nauczyłam/em się że….. Dzisiaj na zajęciach zdziwiło mnie, że …………
załącznik nr 1
załącznik nr 2
załącznik nr 3
Opracowanie: Marta Gągol
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli