Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 stycznia 2022 roku.
Wewnątrzszkolny, autorski program edukacji ekologicznej przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, niepełnosprawnością sprzężoną oraz dla uczniów z autyzmem
„MŁODY EKOLOG – POZNAJEMY I SZANUJEMY PRZYRODĘ”
„Zostawcie nam czysty kawałek świata,
zostawcie nam strumyka czysty bieg.
Zostawcie nam lasy, ogrody w kwiatach,
czyste powietrze, zimą czysty śnieg„
Marek Grechuta
Wstęp
Wiek szkolny to okres, w którym człowiek szybko się rozwija, ciągle o coś pyta, wszystkim się interesuje, drąży interesujący go temat tak długo, aż uzyska zadowalającą odpowiedź. Jest ciekawy świata, eksperymentuje, doświadcza, bada i na tej podstawie buduje swoją wiedzę i umiejętności. Uczy się jak poznawać, chronić i kochać przyrodę.
Szybko postępująca degradacja środowiska naturalnego człowieka, skłoniła nas do opracowania niniejszego programu. Wprowadza on ucznia w środowisko społeczne, przyrodnicze oraz uświadamia konieczność jego ochrony. Jest skonstruowany w taki sposób, aby treści układały się spiralnie i dzięki praktycznemu działaniu, doświadczeniom i zabawie, były łatwe i przyjemne do przyswojenia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Integralny charakter programu przejawia się:
- w doborze treści edukacyjnych, prezentujących całościowy obraz świata;
- w stosowaniu różnorodnych metod edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością intelektualną;
- w scalaniu oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły.
1. Cele programu
Okres nauki szkolnej jest tym szczególnym etapem w życiu młodego człowieka, który pozwala na ukształtowanie w nim postawy ekologicznej. Świadomie zamierzona, celowa, planowana i systematyczna praca nauczyciela, stwarza pozytywną motywację, wielostronność działania ucznia przejawiającą się wyjątkowym zainteresowaniem wieloma obiektami i zjawiskami świata zwierzęcego i roślinnego, dużą zdolnością przyswajania nowych wiadomości i umiejętności, chęcią do ekspresji przeżyć podczas bezpośredniego kontaktu z przyrodą oraz dużą gotowością do działalności praktycznej.
Głównym celem programu jest kształtowanie postawy proekologicznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, niepełnosprawnością sprzężoną oraz uczniów z autyzmem, jak również rozwijanie umiejętności dbałości o zdrowie własne i innych osób oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu. Dodatkowo program ten ma na celu rozwijanie w uczniach postawy otwartości, ciekawości, poszanowania innych, jak również kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje.
2. Z celu głównego wynikają cele szczegółowe:
- Poznawanie znaczenia ochrony środowiska dla życia i zdrowia człowieka.
- Wzbogacanie słownictwa o treści ekologiczno-przyrodnicze.
- Umiejętność postrzegania zależności między stanem środowiska a samopoczuciem i zdrowiem ludzi.
- Uświadomienie znaczenia i piękna obiektów i zjawisk w najbliższym środowisku przyrodniczym.
- Pobudzanie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska.
- Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- Tworzenie warunków sprzyjających podejmowaniu przez uczniów samodzielnych inicjatyw i odpowiedzialnych decyzji.
- Stosowanie nawyków kultury ekologicznej i zdrowotnej podczas zabaw, wypoczynku, uczenia się i pracy.
- Segregowanie i wtórne wykorzystywanie niektórych odpadów znajdujących się w najbliższym środowisku.
- Praktyczne działania, które mają rozwijać postawę proekologiczną poprzez codzienne działania na rzecz środowiska, w którym uczeń żyje.
3. Treści:
- Jestem częścią świata, szukam w nim mojego miejsca.
- Nie jestem sam – świat roślin.
- Nie jestem sam – świat zwierząt.
- Utrzymanie porządku w domu i wokół domu, w klasie w szkole.
- Odróżnianie odpadów organicznych od nieorganicznych.
- Zanieczyszczenia pomieszczeń, substancje trujące, wentylacja.
- Zasady opieki i pielęgnacji roślin doniczkowych, zakładanie ogródka na parapecie w klasie.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych i gazowych.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska przy korzystaniu z urządzeń elektronicznych, multimedialnych.
- Drugie życie różnych przedmiotów, wykorzystywanie niepotrzebnych rzeczy i materiałów do tworzenia przedmiotów użytkowych, sztuki użytkowej.
- Doskonalenie umiejętności dbania o zdrowy styl życia:
- Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka.
- Odpoczynek i rekreacja, sen i relaks.
- Wpływ odżywiania na zdrowie człowieka.
- Higiena osobista i higiena pomieszczeń.
- Rola powietrza dla organizmów żywych, zanieczyszczenia powietrza.
- Rola gleby dla organizmów żywych, ochrona gleby.
- Woda źródłem życia, formy ochrony wody, oszczędne gospodarowanie wodą.
- Ekologia na co dzień – ja i moi domownicy:
- Jak mądrze robić zakupy, żeby nie marnować żywności i nie wyrzucać jej do kosza.
- Eko-torba na zakupy – jak zużywać mniej reklamówek jednorazowych, warsztaty szycia torby.
- Eko-woreczki na warzywa i owoce – jak zużywać mniej woreczków foliowych, warsztaty szycia woreczków.
- Jestem Eko-klientem – ekologiczna chemia domowa, eko kosmetyki,
- Doskonalenie umiejętności korzystania z instrukcji (opracowanych przy pomocy zdjęć, obrazków, symboli, z tekstem łatwym do czytania) – poznanie oznakowań produktów pakowanych ekologicznie.
- Gospodarka odpadami, zagospodarowanie odpadów:
- O zasadach segregacji śmieci.
- Domowa sortownia odpadów.
- Energetyczne żywioły wokół nas – w jaki sposób wykorzystujemy energię wiatru, słońca, wody, geotermalną i biomasy.
- Naturalne oczyszczacze powietrza:
- Rośliny poprawiające jakość powietrza w miastach.
- Rośliny poprawiające jakość powietrza w domu.
- Gry i zabawy o ochronie środowiska
„Ty też możesz uratować świat. Eko opowieści z Pietruszkowej Woli” – zajęcia czytelnicze w bibliotece szkolnej.
4. Proponowane zajęcia warsztatowe z doświadczeniami:
- Wszystko o smogu – Jak powstaje smog? Czy smog szkodzi zdrowiu? Jak walczyć ze smogiem?
- Czy dzikie wysypiska śmieci są zagrożeniem dla środowiska?
- Podróże mikroplastiku.
- Jak zanieczyszczenia wpływają na mieszkańców oceanu? Gdy ropa trafia do oceanu?
- Dlaczego nadmiar soli szkodzi roślinom?
5. Kalendarium zajęć:
l.p. | termin realizacji | tematyka | forma realizacji |
1. | wrzesień | Jestem częścią świata, szukam w nim mojego miejsca. Nie jestem sam – świat roślin. Nie jestem sam – świat zwierząt. | Treści zrealizowane w ramach lekcji z funkcjonowania osobistego i społecznego, gry dydaktyczne, filmy dydaktyczne. |
2. | październik | Utrzymanie porządku w domu i wokół domu, w klasie w szkole. Gospodarka odpadami, zagospodarowanie odpadów. O zasadach segregacji śmieci. Domowa sortownia odpadów. | Warsztaty wykonania ekologicznych środków czystości (chemii domowej). Ćwiczenia praktyczne w segregowaniu odpadów, odczytywaniu znaków na pojemnikach na śmieci. |
3. | listopad | Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych i gazowych. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska przy korzystaniu z urządzeń elektronicznych, multimedialnych. | Tematy realizowane w trakcie zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego oraz przysposobienia do pracy w pracowniach: kucharskiej, stolarskiej, ceramicznej, itp. |
4. | grudzień | Rola powietrza dla organizmów żywych, zanieczyszczenia powietrza. | Zajęcia warsztatowe z doświadczeniami: Wszystko o smogu – Jak powstaje smog? Czy smog szkodzi zdrowiu? Jak walczyć ze smogiem? |
5. | styczeń | Ekologia na co dzień – ja i moi domownicy: Jak mądrze robić zakupy, żeby nie marnować żywności i nie wyrzucać jej do kosza. Eko – torba na zakupy – jak zużywać mniej reklamówek jednorazowych, warsztaty szycia torby. | Ćwiczenia w układaniu mądrej listy zakupów. Warsztaty szycia ekologicznej torby na zakupy lub ekologicznych ekoworeczków na warzywa i owoce kupowane w sklepie. |
6. | luty | Gry i zabawy o ochronie środowiska „Ty też możesz uratować świat. Eko opowieści z Pietruszkowej Woli” – zajęcia czytelnicze w bibliotece szkolnej | Gry dydaktyczne planszowe i online w trakcie zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego oraz przysposobienia do pracy. Zajęcia biblioteczne. |
7. | marzec | Naturalne oczyszczacze powietrza. Rośliny poprawiające jakość powietrza w miastach. Rośliny poprawiające jakość powietrza w domu. | Zajęcia w ramach zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego. Warsztaty z zakresu sadzenia i pielęgnacji roślin doniczkowych oczyszczających powietrze. |
8. | kwiecień | Dbam o swoje zdrowie: hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka odpoczynek i rekreacja, sen i relaks wpływ odżywiania na zdrowie człowieka higiena osobista i higiena pomieszczeń. | Zajęcia realizowane w trakcie zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego oraz zajęć z gospodarstwa domowego. |
9. | maj | Woda źródłem życia, formy ochrony wody, oszczędne gospodarowanie wodą. | Doświadczenia z wodą, treści realizowane na zajęciach z funkcjonowania osobistego i społecznego oraz przysposobienia do pracy. |
10. | czerwiec | Drugie życie różnych przedmiotów, wykorzystywanie niepotrzebnych rzeczy i materiałów do tworzenia przedmiotów użytkowych, sztuki użytkowej. | Warsztaty sztuki użytkowej – ozdabianie słoików, puszek itp. |
6. Ewaluacja programu
Podstawowym założeniem ewaluacji jest proces zbierania i analizowania danych, by w efekcie móc zbadać precyzyjność celów i stopień ich realizacji.
Celem ewaluacji programu „MŁODY EKOLOG – poznajemy i szanujemy PRZYRODĘ” jest, aby za pomocą obserwacji codziennych, rozmów i działalności codziennej, zgromadzić informacje o poziomie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie edukacji ekologicznej, uzyskując odpowiedzi na pytania:
- Czy uczeń wie, jakie jest znaczenie ochrony środowiska?
- Czy wzbogacił słownictwo o nowe treści ekologiczno-przyrodnicze?
- Czy oszczędnie korzysta z zasobów naturalnych i potrafi je chronić?
- Czy dostrzega zależności między stanem środowiska, samopoczuciem i zdrowiem ludzi?
- Czy nauczyciel swoją postawą daje przykład zachowań ekologicznych i ekologicznego stylu życia?
- Czy ma możliwość segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów?
Autorski program edukacji ekologicznej opracowały: Agata Sędziak oraz Magdalena Werner – Czytelniczki Portalu