Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 kwietnia 2016 roku.
„NOWA SZKOŁA – MOJA SZKOŁA”
Autorski program wychowawczy dla uczniów pierwszych klas gimnazjum.
- WSTĘP
Program powstał z myślą o uczniach klas I gimnazjum. Początkowy okres edukacji jest trudnym czasem adaptacji do nowych warunków. Klasa szkolna to duża, bardzo zróżnicowana grupa, w której młodzi ludzie spędzają wiele godzin dziennie .To jak układa im się z rówieśnikami, jakich uczuć doświadczają wpływa na jakość ich życia. Wielu pierwszoklasistów ma trudności w przystosowywaniu się do nowych warunków. Często są zagubieni, onieśmieleni, tracą poczucie bezpieczeństwa, własnej wartości, co w połączeniu z okresem dojrzewania może sprzyjać kłopotom wychowawczym. Podstawowym założeniem programu jest chęć zminimalizowania stresów związanych z nową sytuacją, przygotowaniem uczniów do życia w innej społeczności poprzez:
-kształtowanie poczucia własnej godności, wartości poprzez wpajanie szacunku dla tradycji szkolnej, regionalnej, ojczystej
-kształcenie postaw etycznych i rozwijanie wrażliwości moralnej
-kształcenie umiejętności skutecznego komunikowania się z otoczeniem w różnych formach i sytuacjach
-wdrażanie do prezentowania własnych poglądów i opinii na forum publicznym
-przysposabianie do uczestnictwa w kulturze
-kształtowanie pozytywnego stosunku do świata i ludzi
-uczenie tolerancji dla poglądów i potrzeb innych ludzi
- CELE PROGRAMU
Cele ogólne: /z rozporządzenia MEN z 21 maja 2001r. w sprawie podstawy programowej wychowania i kształcenia ogólnego w poszczególnych szkołach/Dz. U . 61, poz.625/
Uczniowie w czasie trwania programu powinni:
-znajdować w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego/w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym\
-uczyć się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywać się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych
-stawać się coraz bardziej samodzielnymi w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych
-kształtować w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów: umieć współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów
Cele ogólnoszkolne:/z Programu Wychowawczego Gimnazjum nr 3/
- Zapewnienie uczniom warunków umożliwiających wszechstronny rozwój osobowości.
- Podmiotowe traktowanie uczniów, tworzenie miłej, życzliwej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku i tolerancji .
- Kształtowanie w uczniach postawy dialogu i zaufania do instytucji
- Przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z zagrożeniami.
- Kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk zdemoralizowanych, dbanie o poprawę sytuacji uczniów z rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych.
Cele szczegółowe:
- Poznanie nowej szkoły, panujących w niej praw, zasad, zwyczajów.
- Samopoznanie; określenie własnych potrzeb, zainteresowań i możliwości.
- Ćwiczenie postaw asertywnych.
- Nauczenie tolerancji wobec drugiej osoby.
- Kształtowanie samodzielności, ale i współdziałania w grupie.
- Czynne uczestniczenie w życiu szkoły i klasy.
- FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Stosowane przez wychowawcę metody powinny zachęcać do współpracy i być na tyle atrakcyjne ,by angażowały. Poleca się więc metody aktywne. Są to techniki, które pozwalają uczestnikom zajęć na rozwijanie własnej aktywności. Proponuje się następujące metody i formy pracy:
- Debaty
- Burze mózgów
- Dramy
- Odgrywanie scenek
- Metody niedokończonych zdań
- Dyskusje
- Praca indywidualna
- Praca grupowa
- Praca zbiorowa
- DOBÓR TREŚCI
1. Poznaj samego siebie.
2. Człowiek jako osoba, a wiec istota rozumna, wolna i zdolna do poznania prawdy i dążąca do dobra.
3. Poczucie własnej wartości ,dawanie i przyjmowanie wsparcia, asertywność, sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
4. Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu-podejmowanie odpowiedzialnych wyborów.
5. Słowo ,gest jako forma wypowiedzi w życiu i w teatrze, gry dramatyczne, inscenizacje, teatr.
6. Historia i tradycja własnej rodziny, regionu, szkoły.
7. Znaczenie mitologii, misteriów, obrzędów, świąt i uroczystości /kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej.
Wymienione treści realizowane będą w czasie lekcji wychowawczych, ale i na czwartej godzinie wychowania fizycznego ,która została przeznaczona przez pana dyrektora na zajęcia rekreacyjno-integrujące oraz poprzez włączanie się klasy w wykonywanie zadań wynikających z „Planu Pracy Szkoły”
- OCZEKIWANE EFEKTY DZIAŁANIA PROGRAMU
- Uczniowie będą świadomi swoich praw i obowiązków, będą starali się z nich świadomie korzystać.
- Będą umieli wyrażać swoje opinie na temat postępowania innych i przyjmować krytykę własnej osoby.
- Będą świadomi swoich wad ale i zalet.
- Będą znali zagrożenia, jakie czyhają na nich w środowisku szkolnymi i będą umieli się przed nimi bronić.
- Poznają wartość i wagę słowa „nie”
- Nauczą się brać odpowiedzialność za podjęte decyzje.
- Nauczą się współdziałania w grupie.
Wychowawca pozna lepiej swoich uczniów, ich predyspozycje i potrzeby, co da mu możliwość tworzenia trafnych projektów pracy wychowawcze w przyszłości. Pozwoli nawiązać bliski kontakt z wychowankami, oparty na wzajemnym zaufaniu i współpracy, co ułatwi rozwiązywanie trudności i problemów wychowawczych.
- EWALUACJA PROGRAMU
Przedstawiony program wychowawczy koncentruje się wokół zagadnień związanych z aspektem „uczeń rozumie”:
- związek między zachowaniem człowieka a zagrożeniami dla jego życia i zdrowia
- na czym polegają różnice i podobieństwa miedzy ludźmi oraz prawo każdego człowieka do swojego stylu życia
- wpływ otoczenia społecznego na nasze myśli, uczucia , a także wiarę w siebie
- możliwość współdecydowania o jakości życia klasowego i szkolnego
- konieczność podejmowania wspólnych działań
- podłoże powstawania konfliktów
Proponuje się następujące sposoby i środki ewaluacji:
- Obserwacja ,a także porównywanie zachowania i postaw uczniów w sytuacjach ćwiczeniowych i na co dzień, zwłaszcza sposobów rozwiązywania przez nich konfliktów
- Oglądanie uczniów podczas odgrywania scenek i pracy grupowej
- Monitorowanie postępu w zachowaniu uczniów, zwłaszcza sposobów rozwiazywania przez nich konfliktów
- Analizowanie wypowiedzi uczniów w czasie rozmów i dyskusji
- Obserwacja zachowania uczniów w czasie uroczystości i imprez szkolnych, w trakcie zajęć lekcyjnych, na przerwach i na wycieczkach
- Obserwacja stopnia zaangażowania uczniów w przygotowanie i organizowanie imprez klasowych i ogólnoszkolnych
- Frekwencja na zajęciach organizowanych przez szkołę/analiza dokumentów/
- Ocena samopoczucia uczniów w szkole/ankieta, wywiad/
- Ocena stopnia zintegrowania klasy/test socjometryczny lub ankieta
Wskaźniki ewaluacji:
Ilościowe:
- Procent frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych
- Liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych, wychowawczych, terapeutycznych
- Ilość prac wykonanych przez uczniów
- Liczba uczniów sprawiających trudności wychowawcze
- Liczba uczniów przystępujących do konkursów, liczba laureatów
- Liczba uczniów aktywnie uczestniczących w organizowaniu i przygotowywaniu imprez klasowych i ogólnoszkolnych
Jakościowe:
- Przyczyny nieobecności uczniów na zajęciach lekcyjnych
- Aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
- Poziom wykonywanych prac
- Umiejętności i wiadomości uczniów
- Postęp w zachowaniu i uczeniu się
SCENARIUSZE GODZIN WYCHOWAWCZYCH
…
…
Autor: Ewa Tuziemska
Pobierz cały materiał