Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 kwietnia 2020 roku.
Cel główny stażu:
- uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
- poznanie zadań i zasad funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 5 w Lesznie,
- poznawanie dokumentacji obowiązującej w szkole oraz sposobów jej prowadzenia,
- nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji obowiązującej w świetlicy,
- poznanie przepisów dotyczących zapewnienia wychowankom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy,
- doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omówienie ich,
- podniesienie kwalifikacji poprzez samokształcenie,
- wspieranie aktywności twórczej dzieci, pomaganie uczniom w nauce oraz wyrównywanie braków szkolnych,
- pogłębianie kontaktów z rodzicami i wychowawcami klas.
Działania związane z procedurą awansu zawodowego
Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
(§6 ust. 2 pkt. 1*)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowód realizacji |
Zapoznanie się z procedurą osiągania awansu zawodowego. | Analiza przepisów prawa oświatowego – karta nauczyciela z 26.01.1982 r. | Wrzesień 2016 | Analiza rozporządzenia, notatki własne. |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. | Przedstawienie opiekunowi propozycji planu rozwoju zawodowego. Rozmowa z opiekunem stażu na temat systemu awansu zawodowego oraz współpracy w trakcie odbywania stażu. | Okres stażu | Zapoznanie opiekuna z napisanym planem rozwoju zawodowego. Zawarcie kontraktu współpracy opiekun stażu – nauczyciel stażysta. |
Uczestnictwo w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji. | Udział w Radach Pedagogicznych. Zapoznanie się z rozkładem zajęć, zastępstwami, dyżurami. | Wrzesień 2016 | Lista obecności na radach. |
Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w szkole. | Analiza dokumentów regulujących pracę szkoły: Statut Szkoły, Program Wychowawczy Szkoły, Szkolny Program Profilaktyczny, Wewnątrzszkolny System Oceniania, dzienniki lekcyjne, dokumentacja świetlicy. Dokonywanie samodzielnych wpisów do dzienników. | Wrzesień 2016 | Notatki własne. Wpisy w dziennikach. Projekt planu pracy świetlicy szkolnej. |
Zapoznanie się z zasadami zapewnienia bezpieczeństwa oraz higienicznych warunków nauki i pracy. | Udział w szkoleniu BHP, przestrzeganie przepisów BHP w pracy. | Okres stażu | Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. |
Opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz jego zatwierdzenie przez Dyrektora Szkoły. | Skonstruowanie własnego planu rozwoju zawodowego. | Wrzesień 2016 | Plan rozwoju zawodowego. |
Gromadzenie dokumentacji z realizacji planu rozwoju zawodowego. | Gromadzenie scenariuszy zajęć, prac plastycznych, zdjęć, notatek własnych. | Okres stażu | Dokumentacja z realizacji stażu. |
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
(§6 ust. 2 pkt. 2*)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowód realizacji |
Prowadzenie zajęć dydaktycznych w obecności opiekuna stażu/dyrektora. | Przygotowanie scenariuszy i prowadzenie zajęć dydaktycznych. Konsultacja, analiza, wnioski. | Okres stażu (1 raz w miesiącu) | Scenariusze zajęć, pomoce dydaktyczne (karty pracy). |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. | Hospitacja zajęć, sporządzenie konspektu, omówienie i wnioski. | Okres stażu (1 raz w miesiącu) | Konspekty i wnioski z hospitacji. |
Wspieranie aktywności twórczej uczniów. | Organizowanie zajęć plastycznych w świetlicy szkolnej. Prowadzenie kółka zainteresowań „Zaczarowany świat papieru i origami”. | Okres stażu | Wpisy w dzienniku zajęć, prace dzieci. Plan pracy kółka zainteresowań. |
Wzbogacanie warsztatu pracy. | Przygotowanie pomocy dydaktycznych oraz wykorzystanie ich podczas zajęć z dziećmi. | Okres stażu | Karty pracy, sylwety, rebusy, zagadki, inne. |
Pomoc dzieciom w nauce, odrabianiu zadań domowych, wyrównywanie braków szkolnych. | Odrabianie z dziećmi zadań domowych, praca z uczniami mającymi trudności w nauce, prowadzenie gier i zabaw edukacyjnych. | Okres stażu | Zapisy w dzienniku zajęć. |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej. | Zastosowanie technik multimedialnych w realizacji zajęć, wykonanie prezentacji multimedialnych. Przygotowanie materiałów dydaktycznych do zajęć. Sporządzenie dokumentacji z realizacji stażu w formie elektronicznej. | Okres stażu | Teczka nauczyciela stażysty. Płyta CD z zapisem elektronicznym. |
Opieka nad salą zajęć świetlicowych. Organizacja imprez i uroczystości okolicznościowych. | Dekoracje świetlicy szkolnej, organizowanie okolicznościowych zajęć tematycznych w świetlicy szkolnej: Wieczór Poezji, Andrzejki, Mikołajki, inne. | Okres stażu | Zdjęcia, Scenariusze. |
Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów
(§6 ust. 2 pkt. 3*)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowód realizacji |
Poznanie i uwzględnienie zainteresowań uczniów podczas planowania zajęć świetlicowych. | Prowadzenie zajęć, rozwijających zainteresowania uczniów. | Okres stażu | Scenariusze zajęć. |
Poznanie środowiska uczniów oraz ich problemów. | Obserwacje, indywidualne rozmowy z dziećmi i rodzicami, zajęcia integracyjne. | Okres stażu | Scenariusze zabaw. Charakterystyka grupy świetlicowej. Wpisy do dziennika zajęć. |
Nawiązanie współpracy z rodzicami, opiekunami, wychowawcami i nauczycielami. | Bezpośrednie rozmowy z rodzicami, wychowawcami i nauczycielami. Analiza zachowania uczniów. | Okres stażu | Notatki własne, wpisy do dziennika zajęć. |
Poznanie Programu Wychowawczego Szkoły. | Analiza Programu Wychowawczego. | Wrzesień 2016 | Notatki własne. |
Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
(§6 ust.2 pkt.4*)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Sposoby dokumentowania |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu – doskonalenie umiejętności ich omawiania. | Rozmowy dotyczące zajęć obserwowanych. Zapisywanie wniosków z hospitacji. | Okres stażu | Wnioski z obserwacji zajęć. |
Prowadzenie zajęć świetlicowych w obecności opiekuna stażu – doskonalenie umiejętności ich omawiania. | Rozmowy dotyczące prowadzonych zajęć. Uwagi opiekuna odnośnie realizacji zajęć. | Okres stażu | Wnioski do realizacji. |
Analiza i ocena pracy oraz własnych kompetencji. | Analiza własnych notatek, rozmów pohospitacyjnych. | Okres stażu | Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju nauczyciela stażysty. Ocena opiekuna stażu. |
Napisanie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie Dyrektorowi Szkoły. | Samoocena – analiza, podsumowanie. Opis realizacji planu rozwoju nauczyciela stażysty. | Maj 2017 | Sprawozdanie z przebiegu stażu. |
Autor: Izabela Tomczak – Czytelniczka Portalu