Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 kwietnia 2022 roku.

Imię i nazwisko:
Data rozpoczęcia stażu:
Planowany termin zakończenia stażu:
Miejsce pracy:
Dyrektor placówki:
Stanowisko pracy:
nauczyciel wspomagający
Staż pracy:
Stopień awansu zawodowego:
nauczyciel mianowany
Posiadane kwalifikacje:
Cele:
- Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
- Poszerzenie wiadomości i umiejętności w różnych dziedzinach pracy zawodowej.
- Podniesienie efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych.
- Osobisty rozwój zawodowy.
§ 8 ust. 3 pkt 1.
Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się
Zadania podejmowane w okresie stażu | Formy realizacji zadań | Termin | Uwagi |
Wykorzystanie Internetu, jako źródła informacji, rozwoju osobistego, zawodowego oraz jako narzędzia do dzielenia się wiedzą i komunikacji. | 1. Korzystanie z portali edukacyjnych w celu poszerzenia wiedzy z zakresu wspierania rozwoju dziecka, nowych metod pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Korzystanie z platform e-learning, udział w webinarach, poszukiwanie informacji o studiach podyplomowych, szkoleniach, kursach, konferencjach, nowościach wydawniczych, przepisach Prawa Oświatowego. 3. Umieszczenie w Internecie zatwierdzonego Planu Rozwoju Zawodowego. 4. Wykorzystanie Internetu do publikacji artykułów, własnych doświadczeń zawodowych, wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami. 5. Wykorzystanie komputera do opracowania dokumentacji szkolnej, (WOPFU, IPET, programy, oceny, sprawozdania itp.) oraz dokumentacji związanej z awansem (plan rozwoju, sprawozdanie, wnioski). 6. Korzystanie ze szkolnego systemu dziennika elektronicznego – dokumentowanie swojej pracy (wspomaganie, rewalidacja), komunikacja z rodzicami ucznia, pracownikami szkoły. | Cały okres stażu | |
Wykorzystanie w pracy z uczniem narzędzi multimedialnych i informatycznych sprzyjających procesowi uczenia. | 1. Projektowanie i wykonywanie pomocy dydaktycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia w oparciu o różne programy i strony internetowe np. tabliczki motywacyjne, plany zajęć, karty pracy, przypominajki, listy zadań do wykonania itp. 2. Stosowanie narzędzi multimedialnych i informatycznych w bieżącej pracy z uczniem – prowadzenie zajęć (także rewalidacji) z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, rzutnika, komputera, tabletu, filmów, encyklopedii multimedialnych, programów multimedialnych oraz edukacyjnych, wspomagających rozwój ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. | Cały okres stażu | |
Wykorzystanie metod aktywizujących, sprzyjających procesowi uczenia się. | 1. Pogłębianie wiedzy na temat metod aktywizujących. 2. Udział w szkoleniach i kursach z zakresu metod aktywizujących w procesie nauczania oraz innych metod dydaktycznych sprzyjających procesowi uczenia się. 3. Stosowanie nowatorskich form i metod pracy w procesie wychowawczo-dydaktycznym, wprowadzanie nowych technik diagnostycznych, przygotowywanie i korzystanie z nietypowych pomocy dydaktycznych uwzgledniających zindywidualizowany charakter oddziaływań. 4. Wykorzystanie w pracy różnych metod (całościowo i elementów) wpierających rozwój dziecka i korygujących zaburzone funkcje, aby jak najbardziej zindywidualizować oddziaływanie terapeutyczne, a tym samym uczynić skuteczniejszym proces uczenia się: – Metoda Integracji Sensorycznej (SI), – Metoda Integracji Bilateralnej (BI), – Trening Umiejętności Społecznych (TUS), – Terapia behawioralna, SAZ. | Cały okres stażu |
§ 8 ust. 3 pkt.2
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli
Zadania do realizacji | Formy realizacji zadań | Termin | Uwagi |
Przeprowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli i specjalistów spoza Placówki. | 1. Opracowanie scenariuszy zajęć, zaproszenie nauczycieli i specjalistów. 2. Prowadzenie minimum 3 godzin zajęć otwartych. 3. Omówienie przebiegu zajęć z nauczycielami. 4. Ewaluacja w formie ankiety dla nauczycieli. | Cały okres stażu | |
Prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. | 1. Prowadzenie szkoleń w formie warsztatów dla nauczycieli z zakresu pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym: z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, ADHD, zagrożeniem niedostosowaniem społecznym/niedostosowaniem społecznym. 2. Ewaluacja szkolenia. 3. Publikacja materiałów dla uczestników. | Cały okres stażu | |
Upowszechnianie efektów, metod, form oraz doświadczeń własnej pracy. | 1. Publikacja zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego na stronach internetowych i portalach społecznościowych. 2. Publikowanie na portalach edukacyjnych i społecznościowych programów i scenariuszy zajęć, propozycji i analiz dotyczących metod i form pracy artykułów, opracowanych materiałów dydaktycznych, dzielenie się wiedzą i własnym doświadczeniem. | Cały okres stażu | |
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. | 1. Systematyczna współpraca z wychowawcą, nauczycielami przedmiotów i specjalistami w oddziale, w którym realizowana będzie współorganizacja kształcenie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 2. Udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom w doborze form i metod pracy z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 3. Współpraca z nauczycielami i specjalistami w ramach prac zespołu edukacji wczesnoszkolnej i zespołu specjalistów. 4. Wymiana poglądów i doświadczeń z nauczycielami przedmiotów. 5. Udostępnianie zainteresowanym nauczycielom specjalistom: − scenariuszy zajęć rewalidacyjnych, − programów zajęć rewalidacyjnych, − planów pracy, − materiałów do zajęć, − środków dydaktycznych i terapeutycznych. 6. Wsparcie nauczycieli w tworzeniu dokumentów związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. | Cały okres stażu |
§ 8 ust.3 pkt. 3
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
Zadania do realizacji | Formy realizacji zadań | Termin | Uwagi |
Poszerzanie wiedzy i rozwijanie umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły. | 1. Systematyczne poszerzanie wiedzy w zakresie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oraz wykorzystanie jej w celu podnoszenia jakości pracy szkoły poprzez: − samodzielne studiowanie literatury tematu, − systematyczną analizę informacji zasobów internetowych, − wymianę doświadczeń i dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami, − udział w różnych formach doskonalenia zawodowego zgodnie z własnymi zainteresowaniami oraz potrzebami szkoły. | Cały okres stażu | |
Realizowanie zadań w celu podniesieniu jakości pracy szkoły. | 1. Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych i edukacyjnych wynikających ze specyfiki pracy szkoły. 2. Systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej i dokumentacji ucznia. 3. Ścisła współpraca z wychowawcą i nauczycielami przedmiotów w oddziale i pozostałymi nauczycielami oraz specjalistami szkolnymi. 4. Uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. 5. Udział w doskonaleniu wewnątrzszkolnym. 6. Uczestnictwo w pracach zespołu specjalistów. 7. Współpraca z rodzicami uczniów poprzez kontakty indywidualne, zebrania rodziców oraz pedagogizacja związana z pojawiającymi się na bieżąco problemami dydaktycznymi i wychowawczymi. 8. Aktywna realizacja zadań wynikających z obowiązków nauczyciela współorganizującego kształcenie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i zadań dodatkowych. 9. Współpraca z poradniami i innymi placówkami działającymi na rzecz dzieci, młodzieży i rodziny. 10. Uczestnictwo w wewnątrzszkolnych imprezach. 11. Pomoc w przygotowaniu uczniów do konkursów, uroczystości i imprez. 12. Włączanie się w przygotowanie różnych imprez klasowych i szkolnych. 13. Współorganizowanie wycieczek klasowych. | Cały okres stażu | |
Poszerzanie zakresu działań szkoły. | 1. Podejmowanie działań związanych z działalnością na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym: − przeprowadzenie zajęć dla uczniów klas młodszych kształtujących postawę akceptacji wobec różnych niepełnosprawności, − konsultacje i warsztaty dla rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, − prowadzenie zajęć wspierających dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, − prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej, integracji bilateralnej oraz Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. | Cały okres stażu |
§ 8 ust. 3 pkt. 4 a
Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zadania do realizacji | Formy realizacji zadań | Termin | Uwagi |
Opracowanie i wdrożenie programu zajęć rewalidacji indywidualnej. | 1. Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zgodnie z zaleceniami wynikającymi z orzeczenia i wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 2. Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z uczniem. 3. Ewaluacja skuteczności prowadzonych zajęć. 4. Opracowanie podsumowania zajęć. | wrzesień 2021, 2022, 2023 wrzesień 2021 – czerwiec 2023 | |
Opracowanie i wdrożenie innowacji metodycznych. | 1. Opracowanie i wdrożenie nowatorskich pomocy dydaktycznych w oparciu o zainteresowania ucznia i aktualne potrzeby psychofizyczne. | Cały okres stażu | |
Koordynowanie i tworzenie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. | 1. Nadzór nad pracą zespołu ds. Indywidualnego Programu Edukacyjno–Terapeutycznego. 2. Koordynowanie i opracowanie wraz z zespołem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowaniu ucznia (WOPFU). 3. Koordynowanie i opracowanie wraz z zespołem ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi. | Cały okres stażu |
§ 8 ust. 3 pkt. 4 c
Uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym
Zadania do realizacji | Formy realizacji zadań | Termin | Uwagi |
Uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim na poziomie podstawowym. | 1. Udział w kursie przygotowującym do zdobycia certyfikatu zgodnego z wykazem zawartym w załączniku do rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. 2. Uzyskanie certyfikatu potwierdzającego nabycie umiejętności posługiwania się językiem angielskim na poziomie podstawowym. | II-III rok stażu |
§ 8 ust. 3 pkt. 4 d
Opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji
Zadania do realizacji | Formy realizacji zadań | Termin | Uwagi |
Opracowanie publikacji z zakresu wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. | 1. Studiowanie literatury tematu. 2. Udział w rożnych formach doskonalenia zawodowego z zakresu pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, konsultacje. 3. Publikacja autorskiej pracy w czasopiśmie branżowym lub innej zwartej publikacji. | Cały okres stażu III rok stażu |
Opracowała
Małgorzata Stadnik-Maga
………………………………….
Zatwierdzam do realizacji
…………………………………………….
podpis i pieczęć dyrektora
…………………………………..
miejscowość, data
Autor: Małgorzata Stadnik-Maga – Czytelniczka Portalu