Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 maja 2022 roku.
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż:
Anna Wieczorek
Stanowisko:
nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
Nazwa i adres przedszkola:
XXX
Data rozpoczęcia stażu:
01.09.2021 r.
Czas trwania stażu:
01.09.2021 r. – 31.05.2022 r.
Imię i nazwisko opiekuna stażu:
XXX
Cel główny:
Uzyskanie awansu stopnia zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
- Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola;
- Prowadzenie zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki, w której nauczyciel odbywa staż;
- Uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym;
- Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
- Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy placówki;
- Uczestniczenie w formach doskonalenia nauczycieli oraz samokształcenie.
Działania związane z procedurą awansu zawodowego:
- Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola, w którym nauczyciel odbywał staż;
- Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki, w szczególności realizację podstawy programowej;
- Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania;
- Umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki;
- Umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego;
- Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych;
- Umiejętność omawiania prowadzanych i obserwowanych zajęć;
- Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Plan rozwoju zawodowego został opracowany na podstawie:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2018 poz. 967)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 poz. 1574)
Plan działania
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 1
Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego. | Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli na podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela | IX 2021 | Znajomość wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego. Poprawnie opracowany plan rozwoju zawodowego. |
Rozpoczęcie współpracy ze swoim opiekunem stażu. | Rozmowy dotyczące przebiegu stażu; zawarcie kontraktu z opiekunem. | IX 2021 | Podpisany kontrakt. Opracowanie zasad współpracy. |
Poznanie organizacji i zadań oraz zasad pracy przedszkola. Poznanie dokumentów obowiązujących w przedszkolu. | – Udział w radach pedagogicznych, zespołach samokształceniowych, spotkaniach formacyjnych. – Analiza dokumentacji wewnątrz przedszkolnej: a) Statut Przedszkola, b) Koncepcja Pracy Przedszkola, c) Roczny plan pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022, d) Ramowy Rozkład dnia, e) Regulamin Rady Pedagogicznej, f) Dokumentacja pomocy psychologiczno–pedagogicznej, g) Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego, h) Inne regulaminy i instrukcje obowiązujące w przedszkolu. | Cały okres stażu | Znajomość dokumentacji obowiązującej w przedszkolu. Wpisy do dziennika, notatki własne, listy obecności. |
Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu. | Szkolenie BHP, zapoznanie z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w placówce. | IX-X 2021 | Zaświadczenie. Stosowanie obowiązujących zasad podczas prac. |
Tworzenie dokumentacji pedagogicznej i realizacji planu rozwoju zawodowego. | Prowadzenie dziennika zajęć, gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, scenariuszy. | Cały okres stażu | Sprawozdania, zaświadczenia, teczka stażysty, teczka ucznia. |
Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. | Opis realizacji planu rozwoju zawodowego z uwzględnieniem zmian w planie rozwoju; autoanaliza, autorefleksja. | V 2022 | Sprawozdanie z realizacji stażu. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 2
Prowadzenie zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola, w szczególności realizację podstawy programowej
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Doskonalenie własnego warsztatu pracy. | – Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego m.in.: w kursach („Nauczyciel wspomagający w szkole i przedszkolu”), szkoleniach (Trening Umiejętności Społecznych), warsztatach, – Udział w szkoleniowych zebraniach rady pedagogicznej i nie tylko, – Gromadzenie pomocy dydaktycznych (literatury pedagogicznej, czasopism, książek), – Studiowanie literatury i czasopism branżowych, – Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i omawianie ich. | Cały okres stażu | Zaświadczenia z ukończonych kursów i szkoleń, teczka stażysty, notatki własne, stworzenie podręcznej biblioteczki terapeuty. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu. | Przygotowywanie scenariuszy zajęć oraz samodzielne przeprowadzanie zajęć na ich podstawie. | Raz w miesiącu przez cały okres stażu | Konspekty z przeprowadzonych zajęć. Wnioski własne. Spostrzeżenia opiekuna stażu. |
Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej pracy. | Spotkania z opiekunem stażu/dyrektorem po przeprowadzonych zajęciach. | Cały okres stażu | Wnioski, refleksje po przeprowadzonych zajęciach. |
Stworzenie własnego warsztatu pracy. | Budowanie bazy materiałów, pomocy dydaktycznych, gazetek, kart pracy i kart obserwacji w celu podniesienia poziomu pracy. | Cały okres stażu | Teczka stażysty: scenariusze zajęć, uroczystości, sprawozdania, wykonane pomoce dydaktyczne, zdjęcia, karty pracy, prezentacje. |
Pomoc w organizacji przedszkolnych imprez i uroczystości, m.in.: Dzień Przedszkolaka. | Przygotowanie dekoracji i pomoc w organizacji imprezy. | IX 2021 | Scenariusz, zdjęcia, notatki. |
Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci. | Przeprowadzenie cyklicznych zajęć w grupie różnymi metodami i formami, o następującej tematyce: – integracja grupy, – nauka współdziałania, – nauka skutecznej komunikacji, – zabawy relaksacyjne i wyciszające, – nauka rozpoznawania i nazywania emocji oraz poznanie technik radzenia sobie z trudnymi emocjami, – zajęcia dot. inności, – twórcze myślenie. Współprowadzenie zajęć TUS dla wybranej grupy dzieci. | Cały okres stażu | Scenariusze zajęć, stworzenie kącika wyciszającego, zgody rodziców-TUS. |
Uczestniczenie w uroczystościach kulturalnych dla dzieci. | – Pomoc w przygotowywaniu dzieci do występów okolicznościowych według harmonogramu imprez przedszkola. – Pomoc w organizacji wyjść, np. do biblioteki. | Cały okres stażu | Zdjęcia, potwierdzenia wyjazdów. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 3
Rozpoznawanie potrzeb uczniów oraz indywidualizowanie nauczania
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia. | – Analiza dokumentów, tj. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, – Konsultacje z wychowawcą grupy i innymi nauczycielami współpracującymi z uczniem, – Nawiązanie współpracy z logopedą, – Systematyczna współpraca z rodzicami ucznia, prowadzenie rozmów. Informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniu dziecka, – Obserwacja ucznia, analiza wytworów jego pracy, – Udział w zebraniach i koordynowanie pracy zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. | Cały okres stażu | Notatki własne, dziennik obserwacji, arkusze obserwacji, wnioski sformułowane po zapoznaniu się z dokumentacją, protokoły z zebrań zespołu. |
Indywidualizacja nauczania. | – Opracowanie wraz z zespołem Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania ucznia i Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, – Opracowanie programu rewalidacji do pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, – Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, – Uwzględnienie w pracy różnorodnych form i metod, – Dostosowanie realizacji programów nauczania, programu wychowawczego do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych, – Zadania rozbudzające aktywność twórczą i samodzielność dziecka, – Współpraca z opiekunem stażu przy przeprowadzaniu i opracowaniu diagnoz. | Cały okres stażu | Dokumentacja szkolna, teczka stażysty – program rewalidacji, scenariusze i konspekty zajęć, wnioski i uwagi do realizacji, WOPF, IPET, karty pracy z odpowiednimi poziomami trudności, pomoce dydaktyczne. |
Samodoskonalenie się poprzez studiowanie literatury pedagogicznej i kierunkowej. | Lektura prasy specjalistycznej oraz literatury fachowej. | Cały okres stażu | Notatki własne. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 4
Stosowanie w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Aktualizowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. | – Korzystanie ze zbiorów biblioteki pedagogicznej, placówki oraz własnych. – Korzystanie z zasobów edukacyjnych portali internetowych. | Cały okres stażu | Notatki własne. |
Realizacja zadań nauczyciela wspomagającego. | – Wspólnie z innymi nauczycielami realizowanie działań i zajęć określonych w programie, – Udzielanie innym nauczycielom, prowadzącym zajęcia z uczniami niepełnosprawnymi, pomocy w doborze form i metod pracy, – Pomoc wychowawcy grupy w codziennej pracy, wspieranie integracji grupy poprzez wspólne przedsięwzięcia (spotkania, wycieczki, uroczystości, zabawy integracyjne). | Cały okres stażu | Plan pracy z uczniem. Notatki własne. Dokumenty dotyczące dostosowania wymagań. |
Wykonanie powierzonych zadań oraz czynności dodatkowych. | – Prowadzenie kalendarza przedszkola, – Opieka nad pokojem terapeutycznym, – Przygotowanie gazetek tematycznych. | Cały okres stażu | Kartki z kalendarza. Kopie zamieszczanych artykułów. |
Spotkania i rozmowy z rodzicami. | Spotkania okolicznościowe, klasowe, spotkania promotorskie, rozmowy indywidualne. | Cały okres stażu | Protokoły i notatki ze spotkań i rozmów. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 5
Wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Efektywne prowadzenie zajęć. | Stosowanie form i metod pracy poznanych w czasie doskonalenia zawodowego. | Cały okres stażu | Teczka stażysty. |
Prawidłowa diagnoza ucznia. | Adekwatny dobór dostosowań wymagań edukacyjnych. | Cały okres stażu | Okresowa ocena efektywności programu. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 6
Wykorzystywanie w pracy narzędzi multimedialnych i informatycznych
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Publikacja w Internecie. | Publikowanie planu rozwoju zawodowego i niektórych scenariuszy zajęć własnego autorstwa na stronie internetowej: https://pedagogika-specjalna.edu.pl/ | Cały okres stażu | Zaświadczenia potwierdzające publikację na portalu. |
Wykorzystywanie narzędzi informatycznych jako formy pomocy w pracy | – Korzystanie z zasobów Internetu w celu opracowywania scenariuszy zajęć. – Tworzenie pomocy dydaktycznych. – Tworzenie kart pracy oraz dyplomów dla dzieci. | Cały okres stażu | Zdjęcia pomocy dydaktycznych, przykładowe karty pracy oraz dyplomy. |
Posługiwanie się komputerem w czynnościach dotyczących stażu zawodowego. | – Przygotowanie materiałów dydaktycznych, – Opracowanie dokumentacji przedszkolnej (sprawozdania, notatki), – Wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową, – Gromadzenie dokumentów do realizacji planu rozwoju zawodowego, – Uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez portale dedykowane tej kwestii. | Cały okres stażu | Pliki znajdujące się na pendrive. |
Korzystanie z narzędzi multimedialnych w placówce. | Prowadzenie zajęć dydaktycznych za pomocą tablicy interaktywnej. | Cały okres stażu | Zdjęcia. Pliki znajdujące się na pendrive. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 7
Omawianie prowadzonych i obserwowanych zajęć
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela. | Udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu. | Cały okres stażu | Własne notatki, wnioski. |
Omówienie obserwowanych zajęć lekcyjnych. | Rozmowy z opiekunem stażu. | Cały okres stażu | Własne notatki, wnioski, przemyślenia. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora szkoły. | – Opracowanie konspektu lekcji, konsultacje. – Prowadzenie zajęć, wykorzystując różnorodne programy edukacyjne. | Cały okres stażu | Konspekty z przeprowadzonych zajęć. Ewaluacja po przeprowadzonej lekcji. Wnioski własne. |
Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej pracy. | Omawianie zajęć z opiekunem stażu/dyrekcją, analiza mocnych i słabych stron, autorefleksja, samoocena. | Cały okres stażu | Dokumentacja efektów własnej pracy: arkusze obserwacji lekcji, wnioski z obserwacji, notatki własne, spisane refleksje własne i opiekuna stażu. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 8
Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym
Zadania | Formy realizacji | Terminy | Dowody realizacji |
Poznanie środowiska wychowawczego dzieci. | – Zapoznanie się z kartami zgłoszeń dzieci do przedszkola, – Obserwacja pedagogiczna dziecka i całej grupy, – Działania włączające i integrujące, – Rozmowy i współpraca z rodzicami, – Konsultacje z nauczycielami. | Cały okres stażu | Arkusz obserwacji, zeszyt obserwacji, prowadzenie korespondencji z rodzicem za pomocą mobiDziennika. |
Znajomość potrzeb rozwojowych uczniów i ich środowiska. | – Spotkania, rozmowy z uczniem i rodzicami, – Konsultacje z nauczycielami, specjalistami: logopedą w celu uzyskania informacji o dziecku, – Udział w warsztatach szkoleniowych dotyczących różnych problemów rozwojowych dziecka. | Cały okres stażu | Notatki własne, dokumentacja szkolna, zaświadczenia. |
Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. | – Współpraca z wychowawcą klasy przy aktualizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. – Określenie dalszej pracy z dzieckiem z uwzględnieniem jego możliwości psychofizycznych. | Cały okres stażu | Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, dokumentacja szkolna ucznia. |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym. | – Współpraca z Fundacją „Dziecięce Marzenia”. – Pomoc w organizacji wyjść np. do biblioteki. | Cały okres stażu | Teczka stażysty, zdjęcia, notatki własne. |
*Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Plan ma charakter otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji.
…………………………………………………………………….
Podpis opiekuna stażu
Bielsko-Biała, dn. ……………………………
…………………………………………………………………….
Podpis nauczyciela stażysty
Bielsko-Biała, dn. …………………………
Zatwierdzam do realizacji:
Bielsko-Biała, dn. ……………………….
…………………………………………………………………
Pieczątka i podpis Dyrektora Przedszkola
Autor: Anna Wieczorek – Czytelniczka Portalu