Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 grudnia 2020 roku.
Imię i nazwisko:
Ewa Wrzesińska
Funkcja nauczyciela odbywającego staż:
Nauczyciel świetlicy
Nazwa i adres placówki:
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Mławie, ul. Słowackiego 16, 06 – 500 Mława
Data rozpoczęcia stażu:
1.09.2020 r.
Czas trwania stażu:
2 lata 9 miesięcy
Planowana data zakończenia stażu:
31.05.2023 r.
Posiadane kwalifikacje:
- Studia dziennie, magisterskie; kierunek: Pedagogika, specjalność: Pedagogika opiekuńcza; Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Wydział Nauk Społecznych i Sztuki.
- Studia podyplomowe; specjalność: Oligofrenopedagogika z terapią pedagogiczną; Lubelska Szkoła Wyższa, Wydział Pedagogiczny.
- Studia podyplomowe; specjalność: Zintegrowana wczesna edukacja; Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Wydział Nauk Społecznych i Sztuki.
- Kurs kwalifikacyjny z tyflopedagogiki; Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wydział w Ciechanowie
Cel główny:
Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
Cel szczegółowy:
- Doskonalenie swojej pracy zawodowej.
- Podnoszenie jakości pracy Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
- Dokształcanie się.
- Prowadzenie zajęć otwartych.
§ 8 ust. 3 pkt. 1
Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się
Działania i zadania nauczyciela | Formy realizacji | Termin realizacji | Sposoby realizacji |
Poznanie i stosowanie metod aktywizujących w pracy z uczniem | – udział w szkoleniach wewnątrzszkolnych i zewnętrznych, – poznanie nowatorskich metod pracy terapeutycznej, – wdrożenie do pracy metod aktywizujących: dyskusja, wchodzenie w rolę i metody oparte na działalności praktycznej uczniów, np. metoda laboratoryjna, gra dydaktyczna, zajęcia praktyczne; – realizacja zadań metodą projektu, – wdrożenie metod aktywności ruchowej i tańca, – kształtowanie umiejętności wydobywania kwintesencji z tekstu (wizualizacja, mapa myśli), – pedagogika zabawy (Klanza), – zajęcia z użyciem metody „obraz-słowo-ruch”, – gimnastyka twórcza (ekspresyjna) Rudolfa Labana. | Cały okres stażu | – zdjęcia, – sprawozdanie. |
Poszerzenie umiejętności stosowania narzędzi multimedialnych | – opanowanie nowych programów do sporządzania narzędzi multimedialnych (prezentacji, animacji, filmików dydaktycznych, gier online), – poznanie i wykorzystanie platform e-learning, – wykonywanie pomocy dydaktycznych przy pomocy komputera, – wykonanie wraz z wychowankami akcesoriów do ćwiczeń terapeutycznych, – opracowywanie dokumentów, sprawozdań, scenariuszy, planów pracy, – przygotowywanie ogłoszeń, dyplomów, zaproszeń, podziękowań; – publikowanie i korzystanie z publikacji innych nauczycieli odbywających staż, – tematyczne prezentacje multimedialne w pracy dydaktycznej. | Cały okres stażu | – dokumentacja, – publikacje, – pomoce dydaktyczne. |
§ 8 ust. 3 pkt. 2
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli
Działania i zadania nauczyciela | Formy realizacji | Termin realizacji | Sposoby realizacji |
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi | – prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów i innych, – prowadzenie zajęć dla studentów, – wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami poprzez przygotowanie referatu, – prowadzenie warsztatów profilaktycznych. | Cały okres stażu | – scenariusze, – zdjęcia, – wpisy w dzienniku, – notatki własne. |
Opracowywanie i udostępnianie materiałów dydaktycznych | – opublikowanie na stronie internetowej Ośrodka oraz fanpage’u świetlicy scenariuszy zajęć i uroczystości, – udostępnienie w bibliotece materiałów do korzystania przez innych nauczycieli, – tworzenie biblioteczki materiałów metodycznych na bazie własnych opracowań, – opracowanie i rozpowszechnianie ulotki informacyjnej z zakresu profilaktyki uzależnień, zdrowego stylu życia. | Cały okres stażu | – publikacja w Internecie, – potwierdzenie Dyrektora Ośrodka. |
§ 8 ust. 3 pkt. 3
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
Działania i zadania nauczyciela | Formy realizacji | Termin realizacji | Sposoby realizacji |
Podejmowanie działań promujących Ośrodek Szkolno-Wychowawczy | – angażowanie uczniów do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnętrznych, – projektowanie kartek świątecznych wysyłanych do sponsorów, instytucji i osób zaprzyjaźnionych z OSW, – prezentowanie talentów uczniów w środowisku lokalnym, – organizowanie konkursów plastycznych dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. | Cały okres stażu | – zdjęcia, – dyplomy, – podziękowania. |
Stwarzanie sytuacji do aktywnego włączania się w pomoc innym | – organizowanie pomocy dla zwierząt ze schroniska, – organizowanie zbiórek publicznych (odzież, żywność w okresie przedświątecznym), – prowadzenie akcji proekologicznych (sprzątanie świata, zbieranie zużytych baterii, Dzień Ziemi). | Cały okres stażu | – zdjęcia, – informacja na portalu społecznościowym i stronie internetowej OSW. |
Organizowanie uczniom różnych form spędzania czasu z kulturą | – zwiedzanie wystaw, – organizowanie spotkań z lokalnymi twórcami, – współpraca z MDK i Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej, – organizowanie wycieczek i wyjazdów tematycznych oraz kiermaszy, – pomoc w przygotowaniu dzieci do różnorodnych uroczystości odbywających się w szkole i poza nią. | Cały okres stażu | – strona internetowa, – scenariusze, – zdjęcia. |
§ 8 ust. 3 pkt. 4a
Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły,
w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Działania i zadania nauczyciela | Formy realizacji | Termin realizacji | Sposoby realizacji, wskazówki, dokumentacja |
Kształtowanie umiejętności autorskiego projektowania własnych działań | – opracowanie i wdrożenie Programu „Proaktywny i reaktywny – strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów”, – dokonanie ewaluacji wdrożonego programu. | Drugi rok stażu | Program i inna dokumentacja z nim związana |
§ 8 ust. 2 pkt. 4b
Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela – doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela – konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej
Działania i zadania nauczyciela | Formy realizacji | Termin realizacji | Sposoby realizacji, wskazówki, dokumentacja |
Wykonywanie zadań opiekuna stażu | – pełnienie funkcji opiekuna stażu – poznanie zadań opiekuna stażu (udział w kursie dla opiekunów stażu), – pomoc stażyście przy sporządzeniu planu rozwoju, – sporządzenie i prowadzenie dokumentacji stażu, – obserwowanie zajęć stażysty i umożliwienie obserwacji zajęć własnych oraz omówienie obserwowanych zajęć. Wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych, – sporządzenie opinii o dorobku zawodowym za okres stażu. | Cały okres stażu | – notatki, -zaświadczenia, – scenariusze zajęć. |
Plan może ulec zmianie. Zmiany mogą być naniesione aneksem.
Opracowała: Ewa Wrzesińska
Zatwierdzam do realizacji:
Autor: Ewa Wrzesińska – Czytelniczka Portalu