Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 26 marca 2017 roku.
uczeń: xxx
Podstawa objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr xxx z dnia xxx wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną xxx
Program opracowano na okres: nauki w gimnazjum
Diagnoza: Zespół Aspergera
WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA
Obszary, w których uczeń wymaga pomocy
- duże nieprawidłowości w sferze funkcjonowania społecznego
- wysoki poziom nieprzystosowania społecznego w klasie szkolnej
- czuje się niedoceniany przez rówieśników
- odczuwa brak wsparcia ze strony rówieśników
- antycypuje zagrożenie ze strony rówieśników, na które reaguje izolowaniem się i zachowaniami egocentrycznymi
- często popada w konflikty z rówieśnikami
- bywa prowokowany przez rówieśników i wówczas reaguje agresją, szczególnie wobec dziewcząt
- mało otwarty w relacjach z rówieśnikami
- nie radzi sobie z porażkami i krytyką
- taktowny tylko w relacjach z wybranymi osobami
- przejawia trudności z dostosowaniem się do obowiązujących zasad
- ma trudności z wykonywaniem swoich obowiązków
- w relacjach interpersonalnych przejawia tendencje do nadmiernego skracania dystansu
- niska samoocena, wiara w siebie, swoje możliwości
- deficyty w obszarze potrzeby akceptacji i uznania
- łatwo się zniechęca i rezygnuje z wysiłku intelektualnego
- przejawia tendencje do kumulowania napięć wewnętrznych
- ma trudności z rozładowywaniem nagromadzonych emocji, co skutkuje zachowaniami impulsywnymi
- nie radzi sobie z kontrolą przykrych emocji
- podczas lekcji trudno go zmotywować do udziału w zajęciach, których nie lubi
- unika ćwiczeń sportowych, aktywności ruchowej
- nie zna podstawowych zasad ortograficznych
- ma braki w wiadomości matematycznych (tabliczka mnożenia, geometria)
Mocne strony ucznia
- ogólna sprawność intelektualna wyższa od przeciętnej
- bogaty zasób wiadomości ogólnych przyswojonych i utrwalonych
- wysoka ciekawość poznawcza (interesuje się historią, literaturą, językiem angielskim, teatrem)
- bardzo dobrze rozumuje za pomocą pojęć (klasyfikuje, tworzy pojęcia nadrzędne, uogólnia)
- bardzo dobrze przeprowadza rozumowanie za pomocą pojęć liczbowych
- prawidłowo przeprowadza operacje w oparciu o materiał konkretny (analiza, synteza, wyróżnianie drobnych ale istotnych elementów)
- szybko i sprawnie rozumuje, wnioskuje, ustala następstwa zdarzeń w oparciu o materiał konkretny
- dobra bezpośrednia pamięć słuchowa
- dobra pamięć długotrwała
- czyta globalnie w szybkim tempie, zachowując prawidłową intonację
- w pełni rozumie czytane treści
- wysoki stopień opanowania umiejętności indywidualnej pracy z tekstem umożliwia mu samodzielną naukę w oparciu o słowo pisane
- pisząc ze słuchu nie zapomina dłuższych zdań, nie wymaga dzielenia ich na fragmenty
- posiada bogate słownictwo
- buduje zdania złożone, poprawne pod względem merytorycznym i gramatycznym
- pisząc, sporadycznie popełnia błędy interpunkcyjne i ortograficzne
- podczas zajęć szkolnych chętnie pracuje na przedmiotach, które lubi
- otwarty w kontaktach z dorosłymi
- silny, sprawny fizycznie
- zadbany pod względem higienicznym
Indywidualne potrzeby ucznia
- udzielać wsparcia w codziennym funkcjonowaniu szkolnym w zakresie nawiązywania relacji z rówieśnikami oraz radzenia sobie z trudnymi emocjami
- stwarzać sytuacje sprzyjające nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami (np. przydzielanie zadań grupowych, motywowanie do udziału w imprezach klasowych, uroczystościach szkolnych)
- trenować umiejętności społeczne
- rozwijać umiejętności komunikacji interpersonalnej
- modelować pożądane zachowania
- uczyć przewidywania skutków swoich nieprawidłowych zachowań
- kształtować poczucie odpowiedzialności za swoje postępowanie
- wdrażać do samodyscypliny, obowiązkowości
- uczyć planowania i organizowania pracy związanej z wykonywaniem określonych zadań
- udzielać wsparcia emocjonalnego w sytuacjach stresowych i trudnych poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami
- umożliwić wyrażanie tego, co ucznia aktualnie martwi, czego się obawia
- uczyć rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie
- kształtować zdolności racjonalnego kierowania swym postępowaniem
- rozwijać umiejętność autorefleksji, krytycyzmu wobec swoich zachowań
- uświadamiać konsekwencje własnych negatywnych zachowań
- ćwiczyć umiejętność kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością
- wdrażać do stosowania alternatywnych dla agresji sposobów rozwiązania zaistniałej sytuacji konfliktowej
- modyfikować nieprawidłowe wzorce zachowań
- wdrażać do stosowania ćwiczeń i technik relaksacyjnych
- uczyć przyjmowania ocen i krytyki ze strony innych
- wdrażać do przestrzegania obowiązujących zasad i norm
- wykorzystywać i wzmacniać zdolności, mocne strony
- podnosić samoocenę
- motywować do podejmowania działań o charakterze prospołecznym
Inne działania nakierunkowane na wspieranie indywidualnych potrzeb ucznia
- podejmować pracę z całym zespołem klasowym w celu wyeliminowania zachowań agresywnych, prowokacyjnych skierowanych do ucznia
- uczyć rówieśników tolerancji wobec specyficznych zachowań chłopca
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia
- zapewnić poczucie bezpieczeństwa, przyjazną atmosferę życzliwości, ciepła emocjonalnego
- udzielać uczniowi bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach
- dostrzegać i akcentować sukcesy, osiągnięcia, podjęty wysiłek
- bazować na pozytywnych stronach ucznia, jego umiejętnościach, zainteresowaniach
- tempo i rytm pracy dostosowywać do aktualnego stanu psychofizycznego ucznia (w razie potrzeby robić częste, krótkie przerwy w pracy, stosować zmienne tempo lekcji)
- stopniować trudności
- na bieżąco kontrolować, czy uczeń zanotował wszystkie ważne treści, bardzo często kontrolować zeszyty
- bardzo często, na bieżąco oceniać różne formy pracy
- stosować metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe)
- ciągle kontrolować, nadzorować, mobilizować i motywować do pracy
- w miarę możliwości włączać ucznia do zadań grupowych
- stosować metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów, wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych
- podczas wydawania poleceń zachowywać kontakt wzrokowy z uczniem
- stosować przejrzyste zasady, oczekiwania i konsekwencje za ich nieprzestrzeganie
- stosować krótkie i jasne upomnienia, unikać długich wywodów i komentarzy
Inne informacje o uczniu
- objęty opieką alergologa
- poza szkołą – objęty opieką psychiatry i psychologa (terapia indywidualna)
Proponowane przez zespół formy, sposoby, okres, wymiar godzin pomocy psychologiczno–pedagogicznej, w szczególności zajęcia specjalistyczne:
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia – do czasu ukończenia gimnazjum
- dostosowanie formy i warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego – w klasie trzeciej gimnazjum
- zajęcia socjoterapeutyczne z pedagogiem/psychologiem szkolnym: 60 minut tygodniowo – do czasu ukończenia gimnazjum
- indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z psychologiem szkolnym: 45 minut w tygodniu – do czasu ukończenia gimnazjum
- zajęcia rewalidacyjne: 120 minut w tygodniu (2 x 60 minut) – do czasu ukończenia gimnazjum.
W chwili obecnej nie zachodzi potrzeba uczestniczenia ucznia w zajęciach uczących alternatywnych metod komunikacji.
Działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego:
- konsultacje, badania ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz w poradni medycyny pracy w aspekcie przeciwwskazań zdrowotnych do wyboru zawodu (alergia) oraz pod kątem właściwego wyboru ścieżki kształcenia ponadgimnazjalnego – w klasie trzeciej gimnazjum
Rodzaj, zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem:
- stworzenie atmosfery życzliwej i ciepłej, sprzyjającej otwartości komunikacji między uczniem i nauczycielami
- systematyczna wymiana informacji między nauczycielami o aktualnym funkcjonowaniu ucznia (o jego problemach, trudnościach i postępach, sukcesach)
- stosowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych wobec ucznia (dostosowanie wymagań edukacyjnych, zasady postępowania ucznia i system konsekwencji za ich łamanie)
Zakres współpracy nauczycieli, specjalistów z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, działania wspierające rodziców (opiekunów prawnych) ucznia:
- systematyczna wymiana informacji na temat aktualnego funkcjonowania, stanu zdrowia i psychofizycznego ucznia, działania leków, aktualnych osiągnięć i trudności ucznia
- udzielanie rodzicom wskazówek do pracy samokształceniowej ucznia w domu
- udzielanie rodzicom porad dotyczących rozwiązywania bieżących problemów wychowawczych
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży:
- wymiana informacji z lekarzem prowadzącym na temat aktualnego funkcjonowania, stanu psychofizycznego aktualnych osiągnięć i trudności ucznia (np. opinie wystawiane przez szkołę na żądanie lekarza)
- realizacja zaleceń psychiatry, psychologa w codziennej pracy z uczniem
Program opracowano dnia: xxx
podpisy nauczycieli i specjalistów opracowujących program:
podpisy prawnych opiekunów ucznia:
data, podpis dyrektora szkoły:
Autor: Elżbieta Wika
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli