Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 października 2019 roku.
Temat innowacji: Ogród bliżej natury
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klas 1-3, uczniowie uczęszczający na zajęcia rewalidacyjne, uczniowie należący do szkolnego koła wolontariatu oraz pozostała część społeczności uczniowskiej, która będzie korzystała z ogrodu podczas lekcji przyrody, biologii, plastyki, wychowania fizycznego, zajęć z wychowawcą, jak również podczas zajęć świetlicowych.
Realizacja innowacji pedagogicznej polegać będzie na przygotowaniu i przeprowadzeniu cyklicznych zajęć z uczestnikami koła wolontariatu wynikających z harmonogramu zaplanowanych prac ogrodniczych. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą również w ramach zajęć lekcyjnych klas 1-3, jako element zajęć rewalidacyjnych i świetlicowych oraz jako element godzin lekcyjnych.
Niniejsza innowacja ma na celu kształtowanie osobowości ekologicznej, poprzez wykorzystanie hortiterapii (łac. hortus – ogród), jest to taka dziedzina nauki, która polega na wykorzystaniu ogrodu i roślin do szeroko rozumianej terapii. Celem hortiterapii jest ograniczenie stresu poprzez przebywanie wśród zieleni oraz pobudzanie, stymulowanie i rozwój człowieka poprzez doznania zmysłowe. Innowacja ma na celu stworzyć miejsca i możliwości do tego aby uczniowie mogli mieć częstszy kontakt z przyrodą.
Motywacja wprowadzenia innowacji
Innowacja „Ogród bliżej natury” powstała, ponieważ mamy świadomość, że to przed szkołą stoi zadanie kształtowania świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego, szacunku do różnorodnych form życia, właściwych i aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony.
Na podstawie wieloletnich obserwacji podczas pracy z uczniami niepełnosprawnymi, zauważamy potrzebę stworzenia nowych warunków i możliwości pracy podczas zajęć rewalidacyjnych. Realizacja innowacji pedagogicznej pozwoli na szerszy zakres oddziaływań w ramach stymulacji polisensorycznej w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu oraz na prowadzenie na terenie placówki elementów hortiterapii.
Chcemy także wyjść naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Opis innowacji
I Założenia ogólne
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach
- Wykorzystanie terenów zielonych wokół szkoły na stworzenie leśnego zakątka, ścieżki sensorycznej, ogródka przyszkolnego oraz miejsca do wypoczynku i rekreacji na łonie natury.
- Skuteczna realizacja podstawy programowej poparta praktycznym działaniem.
- Wprowadzenie hortiterapii na zajęciach rewalidacyjnych.
II Cele innowacji
Cel główny
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej poprzez bezpośredni kontakt i praktyczne działanie.
- Terapia ogrodnicza (hortiterapia), poprzez wykorzystanie roślin oraz pracę w ogrodzie.
Cele szczegółowe
- Rozbudzanie ciekawości świata.
- Wykorzystanie wiedzy ogrodniczo – przyrodniczej w życiu codziennym.
- Integracja zespołu klasowego, uczenie współdziałania i współpracy.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Rozwijanie zmysłu wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku.
- Łagodzenie napięć i stresu.
- Dostarczanie uczniom dodatkowych pozytywnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych.
- Uczenie obowiązkowości i systematyczności poprzez pracę zgodnie z harmonogramem.
- Realizacja potrzeby relaksu i odpoczynku w kontakcie z przyrodą.
- Pozyskanie i wzbogacenie terenu szkoły w nowe gatunki roślin.
III Metody i formy
- Metoda praktycznego działania podczas prac ogrodniczych.
- Gry i zabawy ruchowe.
- Konkursy plastyczno – techniczne połączone z wystawą prac.
- Systematycznej obserwacji kierowanej i spontanicznej.
- Wykonywanie doświadczeń, pomiarów i eksperymentów.
- Spacery i wycieczki.
Formy pracy
- Praca w grupach.
- Praca indywidualna.
IV Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Wpływ na uczniów:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny.
- Wykorzystują możliwości jakie daje kontakt z przyrodą, aby zminimalizować stres.
- Czerpią radość z własnej aktywności.
- Nawiązują właściwe relacje społeczne.
- Rozwijają umiejętność pracy w grupach.
- Poszerzają wiedzę na temat zmian zachodzących w przyrodzie.
- Uczą się odpowiedzialności oraz troski o środowisko naturalne.
- Mają możliwość zrelaksowania się i zabawy na łonie przyrody.
- Uczą się szacunku do przyrody.
- Rozwijają sprawność ruchową.
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez stworzenie miejsca umożliwiającego uczniom zabawę, naukę i poznawanie otaczającego świata zmysłami.
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów.
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
V Harmonogram działań innowacyjnych
Pobierz plik z harmonogramem działań innowacyjnych
VI Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciele przeprowadzą:
- analizę ankiety skierowanej do uczniów opracowanej przez autorów projektu,
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- sprawdzenie stopnia osiągnięcia założonych celów edukacyjnych,
- rozmowy z rodzicami.
Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w kolejnych latach.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu, udostępnione dyrektorowi szkoły oraz przedstawione przez autorów innowacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej zamykającej rok szkolny 2020/2021.
Autorzy: Marek Dyrda, Barbara Goik, Monika Napiórkowska – Czytelnicy Portalu