IPET dla uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Opublikowano: 22 maja 2019 roku

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

Imię i nazwisko ucznia:

Data urodzenia:

Klasa: VIII

Rok szkolny: 2018/2019

Opracowany do realizacji na okres: do ukończenia szkoły podstawowej

Wychowawca:

I Informacje o uczniu wynikające z dokonanego przez nauczycieli i specjalistów rozpoznania jego możliwości i potrzeb

Diagnoza – określenie kategorii niepełnosprawności, współwystępujące trudności ucznia, informacje o możliwościach rozwojowych i potencjale ucznia zawarte w orzeczeniuNiepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym

 

Informacje wynikające z diagnozy funkcjonalnej przeprowadzonej przez nauczycieli i specjalistów w szkole (mocne strony ucznia, uzdolnienia oraz przyczyny niepowodzeń edukacyjnych, trudności w funkcjonowaniu)Mocne strony ucznia

  • Rozumie polecenia nauczycieli
  • Wywiązuje się z obowiązków ucznia
  • Posiada łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych
  • Zna zasady panujące w klasie i stara się do nich stosować
  • Dobrze reaguje na wzmocnienia pozytywne zarówno społeczne, jak i wtórne
  • Uczennica jest bardzo koleżeńska
  • Jest kulturalna
  • Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania w szkole
  • Zna wszystkie litery
  • Potrafi dokonać analizy słuchowej słów według głosek
  • Wyraźnie przepisuje z tablicy
  • Przelicza elementy zbiorów
  • Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
  • Jest sprawna fizycznie
  • Jest samodzielna w zakresie podstawowej samoobsługi
  • Bardzo dobrze radzi sobie z zadaniami praktycznymi w kuchni
  • Chętnie uczestniczy w zajęciach muzycznych i tanecznych

   Trudności

  • Obniżona zdolność koncentracji uwagi
  • Podatność na rozproszenia
  • Słaba koordynacja wzrokowo–ruchowa
  • Kłopoty w powiązaniu nowych informacji z poprzednio zapamiętanymi
  • Trudności w rozumieniu związków przyczynowo-skutkowych
  • Niski poziom wiedzy ogólnej
  • Problemy w wykonywaniu działań rachunkowych na konkretach
Dodatkowe informacje o uczniu:
Wydłużenie etapu edukacyjnego: ……………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………

II Sposób realizacji i zakres działań podejmowanych w szkole w celu zapewnienia adekwatnych do potrzeb i możliwości ucznia warunków kształcenia specjalnego (zawartość indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, z uwzględnieniem wymagań określonych w przepisach)

1. Treści dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia

Funkcjonowanie osobiste i społeczne

 1. Samoobsługa

  • Samodzielne nakrywanie do stołu
  • Sprzątanie stanowiska pracy
  • Zamiatanie po zajęciach plastycznych
  • Posługiwanie się kluczem
  • Pełnienie tygodniowych dyżurów w klasie
  • Przestrzeganie podstawowych zasad ruchu drogowego – zatrzymywanie się na czerwonym świetle, przechodzenie po pasach, chodzenie skrajem drogi
  • Składanie ubrań
  • Prasowanie ścierek
  • Dokonywanie prostych zakupów
  • Wykonywanie prostych czynności porządkowych – segregowanie do odpowiednich pojemników różnych przedmiotów, składanie ubrań, parowanie skarpetek
  • Utrwalenie nawyku częstego mycia rąk
  • Dbanie o higienę związaną z okresem dojrzewania
  • Samodzielne przygotowywanie kanapek i wykonywanie past kanapkowych

2. Umiejętności szkolne w zakresie pojęć matematycznych

  •  Porządkowanie liczb w zakresie 20 w kolejności rosnącej i malejącej
  • Porównywanie liczby i używanie znaków ,,=” ,, <’’ ,,>’’
  • Dodawanie do 15 w oparciu o konkret
  • Odejmowanie do 15 w oparciu o konkret
  • Odczytywanie pełnych godzin na zegarze
  • Układanie określonych kwot z banknotów i monet
  • Dokonywanie prostych operacji na pieniądzach
  • Mierzenie za pomocą linijki i miarki krawieckiej
  • Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych
  • Rozpoznawanie figur geometrycznych

3. Umiejętności szkolne w zakresie czytania i pisania

  • Samodzielne pisanie słów
  • Czytanie sylabowe
  • Czytanie prostych zdań
  • Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
  • Odpowiadanie na pytania do tekstu czytanego przez nauczyciela
  • Układanie słów z rozsypanek literowych i sylabowych
  • Etykietowanie
  • Samodzielne pisanie słów i prostych zdań

Zajęcia rozwijające komunikację

  • Ćwiczenia w zakresie wsłuchiwania się w wypowiedzi innych
  • Ćwiczenia w zakresie wyrażania potrzeb, emocji, opinii, myśli, pragnień
  • Ćwiczenia w zakresie stosowania zwrotów grzecznościowych
  • Proszenie o pomoc, gdy wymaga tego sytuacja
  • Ćwiczenia w zakresie przedstawiania się
  • Ćwiczenia w zakresie przedstawiania kolegów z klasy
  • Ćwiczenia w zakresie nawiązywania dialogu
  • Rozmawianie na różne tematy
  • Pisanie swoich danych osobowych
  • Zabawy wspomagające rozwój komunikacji

Zajęcia rozwijające kreatywność

1. Artystyczne

  • Tworzenie kompozycji z różnych materiałów
  • Posługiwanie się różnymi narzędziami malarskimi
  • Posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi
  • Lepienie i modelowanie z różnych mas plastycznych
  • Tworzenie kompozycji według własnych pomysłów
  • Wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
  • Wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych materiałów
  • Ozdabianie kartek i laurek
  • Ćwiczenia w mieszaniu barw
  • Stemplowanie
  • Kreślenie różnych wzorów za pomocą cienkopisu

2. Praktyczno–techniczne

  • Posługiwanie się podstawowym sprzętem biurowym
  • Wycinanie
  • Zginanie kartonu
  • Oklejanie przedmiotów tekturowych
  • Łączenie elementów przez sklejanie zszywanie
  • Tworzenie form przestrzennych
  • Przyszywanie guzików z dwoma dziurkami
  • Szycie ściegami prostymi

3. Posługiwanie się technologią informacyjną

  • Posługiwanie się myszką
  • Obsługiwanie prostych programów komputerowych
  • Wykorzystywanie edytora tekstu
  • Obsługiwanie prostych gier edukacyjnych
  • Obsługiwanie aparatu telefonicznego
  • Wybieranie numerów alarmowych

4. Kulinarne

  • Przestrzeganie zasad BHP
  • Doskonalenie posługiwania się nożem
  • Obieranie warzyw i owoców
  • Posługiwanie się tarką
  • Obsługiwanie miksera
  • Obsługiwanie kuchenki
  • Posługiwanie się miarkami
  • Przygotowywanie prostego posiłku
  • Mycie naczyń
  • Wycieranie naczyń
  • Odkładanie naczyń na swoje miejsce
  • Posługiwanie się prostym przepisem kulinarnym

5. Muzyczno-rytmiczne

  • Rozpoznawanie odgłosów otoczenia
  • Rozpoznawanie brzmienia instrumentów
  • Reagowanie na sygnały dźwiękowe
  • Śpiewanie i nucenie piosenek
  • Opanowywanie pamięciowe tekstów piosenek
  • Realizowanie tematów rytmicznych za pomocą klaskania, tupania, pstrykania
  • Granie na instrumentach perkusyjnych w tempie miarowym
  • Ćwiczenie gry na dzwonkach
  • Rozpoznawanie znanych piosenek po melodii
  • Zespołowe śpiewanie łatwych fragmentów piosenek
  • Ćwiczenie reakcji na zmiany tempa i dynamiki
  • Inscenizowanie ruchem piosenek
  • Rytmizowanie wyliczanek i prostych tekstów
  • Granie na dzwonkach

Wychowanie fizyczne

  • Ćwiczenie biegu slalomem
  • Ćwiczenie biegu ze zmianą kierunku
  • Pokonywanie toru przeszkód
  • Wykonywanie rzutów piłeczką palantową
  • Ćwiczenie elementów technicznych gier zespołowych
  • Ćwiczenia skoczne
  • Oswajanie się z wodą
  • Zabawy w wodzie płytkiej
  • Wykonywanie ćwiczeń wypornościowych
  • Wykonywanie leżenia w wodzie na piersiach
  • Wykonywanie leżenia w wodzie na grzbiecie
  • Wykonywanie naprzemiennej pracy: RR,NN
  • Aktywne uczestnictwo w grach i zabawach

 Religia

  • Poznawanie tekstów biblijnych
  • zapamiętywanie historii biblijnych
  • poznawanie atrybutów Boga

Umiejętności społeczne

  • Wykorzystywanie różnego rodzaju gier wymagających nawiązywania kontaktów interpersonalnych
  • Zawieranie różnego rodzaju umów
  • Organizowanie zabaw integrujących zespół klasowy
  • Kształtowanie umiejętności oceniania własnego zachowania
  • Ocenianie zachowania bohaterów czytanych na lekcjach opowiadań
  • Trening umiejętności społecznych
  • Zachęcanie do nawiązywania kontaktu wzrokowego
  • Dokonywanie samooceny
  • Budowanie adekwatnego obrazu własnej osoby
  • Ćwiczenia w rozpoznawaniu uczuć
  • Podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów
2. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem ukierunkowane na poprawę funkcjonowania
  • Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i życzliwości
  • W procesie dydaktycznym – wskazane jest stosowanie krótkich przerw w aktywności zadaniowej, naprzemienne wykonywanie różnych czynności – w tym – wymagających aktywności ruchowej podczas lekcji
  • Wzmacnianie sfery emocjonalno-społecznej, wyciszanie niepożądanych zachowań, pomoc w budowaniu korzystnych relacji społecznych, uczenie przestrzegania norm bezpieczeństwa własnego i otoczenia
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziewczynki
  • Rozwijanie dojrzałości emocjonalnej i samodzielności
  • Przypominanie o regułach obowiązujących w klasie
  • Serdeczne, motywujące podejście do dziewczynki; łagodzenie ewentualnych napięć emocjonalnych, izolowanie silnych, negatywnych bodźców, dbałość o higienę psychiczną
  • Jasne określanie zasad i norm, wytyczanie granic pozwalających na wdrażanie uczennicy do samokontroli swoich zachowań
  • Okazywanie akceptacji i zrozumienia istoty trudności uczennicy
  • Konsekwentne stosowanie wzmocnień pozytywnych (społecznych i odroczonych)
  • Prowadzenie dzienniczka uwag
  • Przypominanie o regułach obowiązujących w klasie
  •  Zapewnienie stałości norm, zasad, stałego porządku dnia, a w razie planowanych zmian – wcześniejsze uprzedzenie ucznia o tym
  •  Stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych i przerw w przypadku  zmęczenia dziecka
  • Zapewnienia miejsca do odpoczynku lub podjęcia innej aktywności
  • Akceptowanie ucznia bez względu na jego nieprawidłowe zachowania
  • Łagodzenie  ewentualnych napięć emocjonalnych poprzez umożliwienie udziału w lubianych przez uczennicę zajęciach
 3. Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia
  • Zapewnienie indywidualnego wsparcia ze strony pomocy nauczyciela
  • Stosowanie krótkich komunikatów
  • Stosowanie przerw podczas aktywności umysłowej
  • Naprowadzanie na prawidłową odpowiedź za pomocą dodatkowych pytań
  • Włączanie uczennicy w działania zespołowe
  • Częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
  • Pomaganie w skupieniu się na wykonywaniu jednej czynności
  • Wydawanie jasnych, precyzyjnych poleceń
  • Częste odwoływanie się do konkretu (np. graficzne przedstawianie treści zadań), szerokie stosowanie zasady poglądowości
  • Serdeczne, motywujące podejście do dziewczynki
  • Łagodzenie ewentualnych napięć emocjonalnych
  • Izolowanie silnych bodźców negatywnych
  • Przekazywanie uczennicy informacji na temat sposobów rozładowywania napięcia, W ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie zadania, niż ostateczny efekt pracy
  • Wykorzystanie podczas zajęć specjalnych metod i technik pracy – Metoda Ośrodków Pracy, elementy metody stymulacji polisensorycznej, metoda zadań stawianych do wykonania, metoda wpływu osobistego, metoda obserwacji, metody aktywizujące, metoda praktycznego działania, elementy metody behawioralnej, integracja sensoryczna
4. Formy i sposoby udzielanej pomocy rewalidacyjnej i specjalistycznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
FORMYSPOSOBY
 

 

Zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne

Zajęcia  korekcyjno-kompensacyjne
SI
Logopedia
Gimnastyka korekcyjna
Muzykoterapia
Zajęcia z psychologiem
 
5. Działania wspierające rodziców ucznia
  • Przygotowywanie opinii na potrzeby: diagnoz i konsultacji na terenie PPP, Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności (PCPR), konsultacji lekarskich
  • Konsultacje (również telefoniczne) z pracownikami ZPPP w ……………………. w sytuacjach wymagających wsparcia zewnętrznego
  • Współpraca ze stowarzyszeniem „……………………” celem wsparcia materialnego podejmowanych działań edukacyjnych i terapeutycznych
  • Prelekcje i pogadanki prowadzone na zebraniach ogólnych
  • Spotkania wychowawcy z rodzicami/opiekunami w ramach wywiadówek i indywidualnych konsultacji: zapoznanie z planem wychowawczo-profilaktycznym, informowanie o kierunkach bieżącej pracy, ustalenie sposobów i częstotliwości komunikowania się w sprawach dotyczących ucznia, omówienie efektów pracy z uczniem, ujednolicenie oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych
  • Zapewnienie możliwości udziału rodziców w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz w opracowaniu i modyfikacji IPET, ustalenie dogodnych dla rodziców terminów spotkań ze specjalistami pracującymi z danym uczniem
  • Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Stworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających współpracę rodzica z dzieckiem (Dzień Rodziny, imprezy klasowe, wycieczki integracyjne)
  • Udział rodziców/opiekunów w lekcjach pokazowych i uroczystościach szkolnych
  • Zasady wzajemnego przekazywania bieżących informacji dotyczących funkcjonowania ucznia (zeszyt korespondencji, zeszyt spostrzeżeń, rozmowy telefoniczne)

 

IPET dla uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną; Autor: Iwona Zipser – Czytelniczka Portalu

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz