Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 22 maja 2019 roku.
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
Imię i nazwisko ucznia:
Data urodzenia:
Klasa: VIII
Rok szkolny: 2018/2019
Opracowany do realizacji na okres: do ukończenia szkoły podstawowej
Wychowawca:
I Informacje o uczniu wynikające z dokonanego przez nauczycieli i specjalistów rozpoznania jego możliwości i potrzeb |
|
Diagnoza – określenie kategorii niepełnosprawności, współwystępujące trudności ucznia, informacje o możliwościach rozwojowych i potencjale ucznia zawarte w orzeczeniu | Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym
|
Informacje wynikające z diagnozy funkcjonalnej przeprowadzonej przez nauczycieli i specjalistów w szkole (mocne strony ucznia, uzdolnienia oraz przyczyny niepowodzeń edukacyjnych, trudności w funkcjonowaniu) | Mocne strony ucznia
Trudności
|
Dodatkowe informacje o uczniu: | |
Wydłużenie etapu edukacyjnego: ……………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………… |
II Sposób realizacji i zakres działań podejmowanych w szkole w celu zapewnienia adekwatnych do potrzeb i możliwości ucznia warunków kształcenia specjalnego (zawartość indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, z uwzględnieniem wymagań określonych w przepisach)
1. Treści dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia
Funkcjonowanie osobiste i społeczne
1. Samoobsługa
- Samodzielne nakrywanie do stołu
- Sprzątanie stanowiska pracy
- Zamiatanie po zajęciach plastycznych
- Posługiwanie się kluczem
- Pełnienie tygodniowych dyżurów w klasie
- Przestrzeganie podstawowych zasad ruchu drogowego – zatrzymywanie się na czerwonym świetle, przechodzenie po pasach, chodzenie skrajem drogi
- Składanie ubrań
- Prasowanie ścierek
- Dokonywanie prostych zakupów
- Wykonywanie prostych czynności porządkowych – segregowanie do odpowiednich pojemników różnych przedmiotów, składanie ubrań, parowanie skarpetek
- Utrwalenie nawyku częstego mycia rąk
- Dbanie o higienę związaną z okresem dojrzewania
- Samodzielne przygotowywanie kanapek i wykonywanie past kanapkowych
2. Umiejętności szkolne w zakresie pojęć matematycznych
- Porządkowanie liczb w zakresie 20 w kolejności rosnącej i malejącej
- Porównywanie liczby i używanie znaków ,,=” ,, <’’ ,,>’’
- Dodawanie do 15 w oparciu o konkret
- Odejmowanie do 15 w oparciu o konkret
- Odczytywanie pełnych godzin na zegarze
- Układanie określonych kwot z banknotów i monet
- Dokonywanie prostych operacji na pieniądzach
- Mierzenie za pomocą linijki i miarki krawieckiej
- Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych
- Rozpoznawanie figur geometrycznych
3. Umiejętności szkolne w zakresie czytania i pisania
- Samodzielne pisanie słów
- Czytanie sylabowe
- Czytanie prostych zdań
- Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
- Odpowiadanie na pytania do tekstu czytanego przez nauczyciela
- Układanie słów z rozsypanek literowych i sylabowych
- Etykietowanie
- Samodzielne pisanie słów i prostych zdań
Zajęcia rozwijające komunikację
- Ćwiczenia w zakresie wsłuchiwania się w wypowiedzi innych
- Ćwiczenia w zakresie wyrażania potrzeb, emocji, opinii, myśli, pragnień
- Ćwiczenia w zakresie stosowania zwrotów grzecznościowych
- Proszenie o pomoc, gdy wymaga tego sytuacja
- Ćwiczenia w zakresie przedstawiania się
- Ćwiczenia w zakresie przedstawiania kolegów z klasy
- Ćwiczenia w zakresie nawiązywania dialogu
- Rozmawianie na różne tematy
- Pisanie swoich danych osobowych
- Zabawy wspomagające rozwój komunikacji
Zajęcia rozwijające kreatywność
1. Artystyczne
- Tworzenie kompozycji z różnych materiałów
- Posługiwanie się różnymi narzędziami malarskimi
- Posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi
- Lepienie i modelowanie z różnych mas plastycznych
- Tworzenie kompozycji według własnych pomysłów
- Wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
- Wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych materiałów
- Ozdabianie kartek i laurek
- Ćwiczenia w mieszaniu barw
- Stemplowanie
- Kreślenie różnych wzorów za pomocą cienkopisu
2. Praktyczno–techniczne
- Posługiwanie się podstawowym sprzętem biurowym
- Wycinanie
- Zginanie kartonu
- Oklejanie przedmiotów tekturowych
- Łączenie elementów przez sklejanie zszywanie
- Tworzenie form przestrzennych
- Przyszywanie guzików z dwoma dziurkami
- Szycie ściegami prostymi
3. Posługiwanie się technologią informacyjną
- Posługiwanie się myszką
- Obsługiwanie prostych programów komputerowych
- Wykorzystywanie edytora tekstu
- Obsługiwanie prostych gier edukacyjnych
- Obsługiwanie aparatu telefonicznego
- Wybieranie numerów alarmowych
4. Kulinarne
- Przestrzeganie zasad BHP
- Doskonalenie posługiwania się nożem
- Obieranie warzyw i owoców
- Posługiwanie się tarką
- Obsługiwanie miksera
- Obsługiwanie kuchenki
- Posługiwanie się miarkami
- Przygotowywanie prostego posiłku
- Mycie naczyń
- Wycieranie naczyń
- Odkładanie naczyń na swoje miejsce
- Posługiwanie się prostym przepisem kulinarnym
5. Muzyczno-rytmiczne
- Rozpoznawanie odgłosów otoczenia
- Rozpoznawanie brzmienia instrumentów
- Reagowanie na sygnały dźwiękowe
- Śpiewanie i nucenie piosenek
- Opanowywanie pamięciowe tekstów piosenek
- Realizowanie tematów rytmicznych za pomocą klaskania, tupania, pstrykania
- Granie na instrumentach perkusyjnych w tempie miarowym
- Ćwiczenie gry na dzwonkach
- Rozpoznawanie znanych piosenek po melodii
- Zespołowe śpiewanie łatwych fragmentów piosenek
- Ćwiczenie reakcji na zmiany tempa i dynamiki
- Inscenizowanie ruchem piosenek
- Rytmizowanie wyliczanek i prostych tekstów
- Granie na dzwonkach
Wychowanie fizyczne
- Ćwiczenie biegu slalomem
- Ćwiczenie biegu ze zmianą kierunku
- Pokonywanie toru przeszkód
- Wykonywanie rzutów piłeczką palantową
- Ćwiczenie elementów technicznych gier zespołowych
- Ćwiczenia skoczne
- Oswajanie się z wodą
- Zabawy w wodzie płytkiej
- Wykonywanie ćwiczeń wypornościowych
- Wykonywanie leżenia w wodzie na piersiach
- Wykonywanie leżenia w wodzie na grzbiecie
- Wykonywanie naprzemiennej pracy: RR,NN
- Aktywne uczestnictwo w grach i zabawach
Religia
- Poznawanie tekstów biblijnych
- zapamiętywanie historii biblijnych
- poznawanie atrybutów Boga
Umiejętności społeczne
- Wykorzystywanie różnego rodzaju gier wymagających nawiązywania kontaktów interpersonalnych
- Zawieranie różnego rodzaju umów
- Organizowanie zabaw integrujących zespół klasowy
- Kształtowanie umiejętności oceniania własnego zachowania
- Ocenianie zachowania bohaterów czytanych na lekcjach opowiadań
- Trening umiejętności społecznych
- Zachęcanie do nawiązywania kontaktu wzrokowego
- Dokonywanie samooceny
- Budowanie adekwatnego obrazu własnej osoby
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu uczuć
- Podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów
2. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem ukierunkowane na poprawę funkcjonowania
- Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i życzliwości
- W procesie dydaktycznym – wskazane jest stosowanie krótkich przerw w aktywności zadaniowej, naprzemienne wykonywanie różnych czynności – w tym – wymagających aktywności ruchowej podczas lekcji
- Wzmacnianie sfery emocjonalno-społecznej, wyciszanie niepożądanych zachowań, pomoc w budowaniu korzystnych relacji społecznych, uczenie przestrzegania norm bezpieczeństwa własnego i otoczenia
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziewczynki
- Rozwijanie dojrzałości emocjonalnej i samodzielności
- Przypominanie o regułach obowiązujących w klasie
- Serdeczne, motywujące podejście do dziewczynki; łagodzenie ewentualnych napięć emocjonalnych, izolowanie silnych, negatywnych bodźców, dbałość o higienę psychiczną
- Jasne określanie zasad i norm, wytyczanie granic pozwalających na wdrażanie uczennicy do samokontroli swoich zachowań
- Okazywanie akceptacji i zrozumienia istoty trudności uczennicy
- Konsekwentne stosowanie wzmocnień pozytywnych (społecznych i odroczonych)
- Prowadzenie dzienniczka uwag
- Przypominanie o regułach obowiązujących w klasie
- Zapewnienie stałości norm, zasad, stałego porządku dnia, a w razie planowanych zmian – wcześniejsze uprzedzenie ucznia o tym
- Stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych i przerw w przypadku zmęczenia dziecka
- Zapewnienia miejsca do odpoczynku lub podjęcia innej aktywności
- Akceptowanie ucznia bez względu na jego nieprawidłowe zachowania
- Łagodzenie ewentualnych napięć emocjonalnych poprzez umożliwienie udziału w lubianych przez uczennicę zajęciach
3. Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia
- Zapewnienie indywidualnego wsparcia ze strony pomocy nauczyciela
- Stosowanie krótkich komunikatów
- Stosowanie przerw podczas aktywności umysłowej
- Naprowadzanie na prawidłową odpowiedź za pomocą dodatkowych pytań
- Włączanie uczennicy w działania zespołowe
- Częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
- Pomaganie w skupieniu się na wykonywaniu jednej czynności
- Wydawanie jasnych, precyzyjnych poleceń
- Częste odwoływanie się do konkretu (np. graficzne przedstawianie treści zadań), szerokie stosowanie zasady poglądowości
- Serdeczne, motywujące podejście do dziewczynki
- Łagodzenie ewentualnych napięć emocjonalnych
- Izolowanie silnych bodźców negatywnych
- Przekazywanie uczennicy informacji na temat sposobów rozładowywania napięcia, W ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie zadania, niż ostateczny efekt pracy
- Wykorzystanie podczas zajęć specjalnych metod i technik pracy – Metoda Ośrodków Pracy, elementy metody stymulacji polisensorycznej, metoda zadań stawianych do wykonania, metoda wpływu osobistego, metoda obserwacji, metody aktywizujące, metoda praktycznego działania, elementy metody behawioralnej, integracja sensoryczna
4. Formy i sposoby udzielanej pomocy rewalidacyjnej i specjalistycznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
FORMY | SPOSOBY | |
Zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne | |
SI | ||
Logopedia | ||
Gimnastyka korekcyjna | ||
Muzykoterapia | ||
Zajęcia z psychologiem | ||
5. Działania wspierające rodziców ucznia
- Przygotowywanie opinii na potrzeby: diagnoz i konsultacji na terenie PPP, Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności (PCPR), konsultacji lekarskich
- Konsultacje (również telefoniczne) z pracownikami ZPPP w ……………………. w sytuacjach wymagających wsparcia zewnętrznego
- Współpraca ze stowarzyszeniem „……………………” celem wsparcia materialnego podejmowanych działań edukacyjnych i terapeutycznych
- Prelekcje i pogadanki prowadzone na zebraniach ogólnych
- Spotkania wychowawcy z rodzicami/opiekunami w ramach wywiadówek i indywidualnych konsultacji: zapoznanie z planem wychowawczo-profilaktycznym, informowanie o kierunkach bieżącej pracy, ustalenie sposobów i częstotliwości komunikowania się w sprawach dotyczących ucznia, omówienie efektów pracy z uczniem, ujednolicenie oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych
- Zapewnienie możliwości udziału rodziców w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz w opracowaniu i modyfikacji IPET, ustalenie dogodnych dla rodziców terminów spotkań ze specjalistami pracującymi z danym uczniem
- Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- Stworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających współpracę rodzica z dzieckiem (Dzień Rodziny, imprezy klasowe, wycieczki integracyjne)
- Udział rodziców/opiekunów w lekcjach pokazowych i uroczystościach szkolnych
- Zasady wzajemnego przekazywania bieżących informacji dotyczących funkcjonowania ucznia (zeszyt korespondencji, zeszyt spostrzeżeń, rozmowy telefoniczne)
IPET dla uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną; Autor: Iwona Zipser – Czytelniczka Portalu