Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 11 lutego 2017 roku.
Imię/imiona i nazwisko ucznia | |
Data i miejsce urodzenia ucznia | |
Numer i data wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego | • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr XX, z dnia XX, wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną XX • orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania nr XX, z dnia XX, wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną XX |
Rozpoznanie z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego | • upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim (niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim) |
Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej | • zastosować wobec dziecka kształcenie specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim • dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia • zapewnić uczniowi udział w zajęciach rewalidacyjnych • umożliwić uczniowi udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych • kontynuować indywidualną terapię logopedyczną ucznia • dostosować uczniowi warunki egzaminu gimnazjalnego jak dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, według aktualnego (względem terminu egzaminu) komunikatu CKE |
Inne informacje o uczniu | • uczeń klasy I gimnazjum ogólnodostępnego • uczeń ma rok opóźnienia szkolnego (powtarzał klasę piątą szkoły podstawowej) • uczeń realizuje obowiązek szkolny w trybie indywidualnego nauczania • uczeń ma wadę zgryzu (tyłozgryz) |
WSTĘPNA WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA |
Mocne strony ucznia: • stan fizykalny bez zmian • posiada predyspozycje do wykonywania ćwiczeń sprawnościowych o wyższym stopniu trudności • lepiej radzi sobie w zakresie zadań wymagających umiejętności praktycznego rozwiązywania problemu • myślenie przyczynowo–skutkowe w normie przewidzianej dla wieku • myślenie przestrzenne w normie przewidzianej dla wieku • szybkość uczenia się poprzez powtarzanie (metodami wzrokowo-ruchowymi) w normie przewidzianej dla wieku • na dobrym poziomie radzi sobie z zadaniami wymagającymi krótkotrwałej pamięci i koncentracji słuchowej na zadaniach prostych • lepiej rozwiniętą funkcją w indywidualnym profilu rozwoju intelektualnego Piotra jest rozumienie arytmetyczne: rozumienie słowne formułowanych problemów, zapamiętywanie liczb i wykonywanie na nich operacji • rozpoznaje litery, prawidłowo je odczytuje • ma częściowo ukształtowane pojęcie liczby naturalnej • dodaje i odejmuje w zakresie 20 na materiale konkretnym • z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe • rysuje (schematycznie) • w wystarczającym stopniu opanował materiał z języka angielskiego • buduje krótkie wypowiedzi, którym towarzyszą gesty wspomagające • w zakresie rozumienia mowy funkcjonuje adekwatnie do swojego poziomu intelektualnego • osiąga lepsze wyniki, gdy jest motywowany, zachęcany, wspierany; gdy stworzy się mu odpowiednie i przyjazne warunki Słabe strony ucznia: • słabiej radzi sobie w zadaniach wymagających wiedzy werbalnej • rozwój poszczególnych funkcji poznawczych przebiega nieharmonijnie • słabiej przebiegają funkcje wymagające krótkotrwałej pamięci i koncentracji słuchowej na zadaniach bardziej złożonych • na niskim poziomie funkcjonuje spostrzegawczość i analiza wzrokowa • na bardzo niskim poziomie opanował zakres wiedzy ogólnej • jego słownik jest bardzo ubogi • bardzo słabe zdolności do przechowywania w pamięci i odtwarzania wcześniej wyuczonych treści • na bardzo niskim poziomie rozwinięta jest umiejętność klasyfikowania, porównywania, uogólniania, abstrahowania • ma trudności z wysłuchaniem i rozumieniem nawet krótkich wypowiedzi • problem sprawia mu wypowiadanie się przed grupą innych uczniów • ma trudności z syntezą wyrazów • często odtwarza litery w nieprawidłowy sposób • nie potrafi pisać z pamięci • ma częściowo ukształtowane pojęcie liczby naturalnej • posiada częściową wiedzę o otaczającej rzeczywistości • rysuje schematycznie, jego prace są ubogie w szczegóły i mało staranne • nie potrafi jasno i poprawnie formułować myśli • ma problem z samodzielnym tworzeniem opowiadań, robi to niechętnie • buduje krótkie wypowiedzi • wypowiada się raczej pojedynczymi zdaniami • w opowiadaniu na zadany temat dominują zdania proste, niekompletne, z błędami w konstrukcji składniowej • mowa monotonna, bez odpowiedniej intonacji i akcentów logicznych • mówi niedbale • w artykulacji występują uproszczenia grup spółgłoskowych na poziomie mowy spontanicznej • miewa problemy ze zrozumieniem instrukcji i poleceń • wstydliwy • unika kontaktu wzrokowego • bardzo wrażliwy i podatny na stres • bardzo szybko rezygnuje z podejmowanego wysiłku intelektualnego przy pierwszych napotkanych trudnościach • silne blokady emocjonalne, w tym głównie lęk, w dużym stopniu nasilają jego trudności edukacyjne |
INDYWIDUALNE POTRZEBY ROZWOJOWE I EDUKACYJNE UCZNIA |
• usprawniać funkcje wzrokowe (spostrzegawczość, analiza, synteza) • ćwiczyć koncentrację uwagi wzrokowej i słuchowej • doskonalić pamięć krótkotrwałą i długotrwałą • poszerzać zakres wiedzy ogólnej i zasób słownictwa • trenować operacje na liczbach i umiejętność dostrzegania logicznych relacji między liczbami • ćwiczyć tempo i technikę czytania • doskonalić umiejętność pisania zgodnie z zasadami ortograficznymi oraz pisania z pamięci • usprawniać umiejętności grafomotoryczne • wyrównywać braki i zaległości w nauce • uczyć budowania dłuższych wypowiedzi narracyjnych • ćwiczyć rozwiązywanie zadań wymagających wiedzy werbalnej • ćwiczyć umiejętność klasyfikowania, porównywania, uogólniania, abstrahowania • wdrażać do wypowiadania się przed grupą innych uczniów • ćwiczyć syntezę wyrazów • kształtować, utrwalać pojęcie liczby naturalnej • wdrażać do dbałości o estetykę prac rysunkowych • wdrażać do uszczegóławiania prac rysunkowych • ćwiczyć werbalizowanie własnych myśli • kształtować umiejętność budowania pełnych, poprawnych pod względem gramatycznym zdań • ćwiczyć prozodię mowy (modulację głosu, intonację i akcenty logiczne) • doskonalić rozumienie wypowiedzi innych osób oraz instrukcji i poleceń • ćwiczyć artykulację w zakresie grup spółgłoskowych i wdrażać do dbałości w wymowie • wdrażać do nawiązywania i podtrzymywania kontaktu wzrokowego • eliminować bodźce stresujące • motywować do kontynuowania wysiłku intelektualnego pomimo doświadczanych trudności |
FORMY I WYMIAR POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ |
• indywidualne zajęcia rewalidacyjne w wymiarze: 2 x 60 minut tygodniowo • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego w wymiarze: 45 minut tygodniowo • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki w wymiarze: 45 minut tygodniowo • zajęcia socjoterapeutyczne w wymiarze: 60 minut tygodniowo • indywidualna terapia logopedyczna w wymiarze: 60 minut tygodniowo |
PROGRAMY REALIZOWANE PRZEZ NAUCZYCIELI |
Uczeń realizuje podstawę programową kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Ponadto uczeń realizuje załączone do niniejszego IPETU następujące programy: • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki • indywidualnej terapii logopedycznej • indywidualnych zajęć rewalidacyjnych • zajęć socjoterapeutycznych. |
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
• kierować do ucznia polecenia jednoznaczne, krótkie, precyzyjne (unikać uogólnień, przenośni, idiomów) • ograniczyć do minimum materiał sprawiający duże trudności w jego opanowaniu • dzielić materiał na mniejsze partie i pozwalać zaliczać go etapami • angażować ucznia do różnych aktywności szkolnych i pozaszkolnych • podkreślać mocne strony ucznia • umożliwiać uczniowi rozładowanie przykrych emocji związanych ze stresem (sport, ćwiczenia fizyczne, oddechowe, techniki relaksacyjne) • bazować na wzmocnieniach pozytywnych, unikać krytyki, kar, ocen negatywnych • nie oceniać ucznia tylko za efekt końcowy, ale głównie za wysiłek i nakład włożonej pracy • stosować nauczanie polisensoryczne, angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, dotykowe, ruchowe) • stosować techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie • stosować wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych • każdorazowo sprawdzać, czy uczeń zrozumiał treść polecenia i zadania • udzielać dodatkowych wskazówek, ukierunkowywać podczas pracy • ciągle kontrolować, nadzorować, mobilizować i motywować do pracy • udzielać uczniowi bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach • nowy materiał tłumaczyć w oparciu o konkrety i przykłady, przedstawiać praktyczne zastosowanie wprowadzanych treści • pracę zaczynać od łatwiejszych zadań, aby wzbudzić motywację do dalszej współpracy • przy omawianiu tekstów stosować cząstkowe pytania ułatwiających ich zrozumienie • odwoływać się do zainteresowań ucznia • ograniczać czytanie obszernych lektur do rozdziałów istotnych ze względu na omawianą tematykę • unikać pytań problemowych, przekrojowych • dzielić zadania na etapy, by uczeń wykonywał je małymi krokami • robić przerwy w trakcie pracy • przygotowywać dla ucznia gotowe notatki dotyczące najistotniejszych treści - do wklejenia w zeszycie • eliminować sytuacje stresowe • tempo i rytm pracy dostosowywać do aktualnego stanu psychofizycznego ucznia • eliminować dystraktory • podczas wydawania poleceń zachowywać kontakt wzrokowy z uczniem • unikać presji czasu i ograniczeń czasowych • jako sprawdziany stosować testy z możliwością wyboru odpowiedzi |
METODY I FORMY PRACY |
Formy pracy: • indywidualna (zajęcia dydaktyczne, zajęcia rewalidacyjne, terapia logopedyczna) • zespołowa, zbiorowa (zajęcia dydaktyczne, zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze, zajęcia socjoterapeutyczne) Metody pracy: metoda ośrodków pracy, metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań stawianych do wykonania, metoda praktycznego działania, metoda ćwiczeń utrwalających, gry i zabawy dydaktyczne, techniki relaksacyjne, elementy kinezjologii edukacyjnej, trening umiejętności społecznych, socjoterapia, psychodrama, arteterapia, biblioterapia, metoda instrumentalna |
DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE RODZICÓW, UCZNIA ZAKRES WSPÓŁPRACY Z PP-P, INNYMI PLACÓWKAMI, ORGANIZACJAMI, INSTYTUCJAMI |
Działania wspierające ucznia: • zajęcia pozalekcyjne: sportowe (uczeń ma predyspozycje do wykonywania trudnych ćwiczeń fizycznych) • koło zainteresowań: język angielski (uczeń opanował program na zadowalającym poziomie) • badania, konsultacje ze specjalistami PP-P w aspekcie wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodu Współpraca z rodzicami: • stały kontakt nauczycieli, specjalistów z rodzicami: systematyczna wymiana informacji o aktualnym stanie psychofizycznym ucznia, jego funkcjonowaniu, postępach, trudnościach • udział rodziców w zajęciach z udziałem ucznia (lekcje otwarte), by pokazać postępy ucznia, zademonstrować metody pracy z nim • udzielanie rodzicom porad, wskazówek do pracy edukacyjnej, wychowawczej z dzieckiem w domu Współpraca z innymi placówkami: • szkolenie nauczycieli pracujących z uczniem na temat funkcjonowania osoby niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, jej potrzeb edukacyjnych, adekwatnych metod, form pracy - prowadzone przez psychologów PP-P |
Autor: Elżbieta Wika