Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 25 października 2017 roku.
Karty Grabowskiego zostały stworzone w 1995 roku przez matematyka i trenera lekkiej atletyki Andrzeja Grabowskiego. Impulsem do ich powstania była pomoc dzieciom w opanowaniu tabliczki mnożenia. Od tego czasu Karty są wykorzystywane w szkołach w różnej formie. Sprawdzają się do zorganizowania zawodów szkolnych, na lekcjach matematyki czy zajęciach wyrównawczych.
Czym są Karty Grabowskiego?
To zestaw dwóch specjalnych talii kart – 55 kart czarnych i 55 kart czerwonych. Na kartach czarnych zapisane jest mnożenie dwóch liczb a na kartach czerwonych wynik mnożenia.
Na środku każdej karty znajdują się kafelki. Jeśli dziecko nie zna danego przypadku tabliczki mnożenia, może kafelki policzyć i swobodnie uczestniczyć w zabawie lub grze.
Andrzej Grabowski stworzył ponad 70 gier różnych gier do wykorzystania z Kartami. Znajdziemy wśród nich gry spokojne, dynamiczne, na czas i na rywalizację. Celem kart jest nauka przez zabawę. Dzieci grając często nawet nie zauważają, kiedy wykonują tysiące obliczeń w pamięci.
Ile dzieci jednocześnie może grać w Karty?
Wśród propozycji znajdziemy gry dla 2, 3, 4 a nawet 5 czy 6 osób, jak również zabawy grupowe. W praktyce szkoły najczęściej decydują się na jeden z dwóch wariantów wykorzystania Kart na lekcjach:
- Talia kart na 2/3 osoby. Wtedy dzieci znajdują się w swoich ławkach bądź osoba z tyłu przechodzi do przodu. W takiej konfiguracji jesteśmy w stanie przeprowadzić większość gier z Kartami. Plusem takiego rozwiązania jest to, że nie trzeba reorganizować klasy. Dzieci pozostają na swoich miejscach i po prostu zaczynamy grać.
- Talia kart na 4 osoby. Grając w 4 osoby też jesteśmy w stanie zorganizować ciekawe zajęcia dla uczniów. Na zajęciach grupowych świetnie sprawdzają się takie gry jak Prymus, Szeryf, Trzy życia czy Liliput i Olbrzym. Myśląc o takiej konfiguracji łączymy dwie ławki. Najczęściej w klasie jesteśmy w stanie utworzyć 4-5 takich stanowisk.
Jak wprowadzać Karty na lekcji?
Pierwszym etapem jest zapoznanie się nauczyciela/prowadzącego zajęcia z zasadami gier. Mając na uwadze dynamikę grupy i jej charakterystykę wybieramy jedną/dwie gry i zapoznajemy się z zasadami. Następnie wybieramy np. 4 asystentów wśród uczniów w klasie. Najpierw z nimi ćwiczymy wybrane gry. Później asystenci tłumaczą gry pozostałym uczniom. Na późniejszym etapie, kiedy dzieci już lepiej poznają Karty możemy dać grupie nową grę do poznania od podstaw, samodzielnie. Z pewnością może to być ciekawe doświadczenie.
Jakie gry wybrać dla mojej klasy?
Zalecane jest testowanie różnego typu gier, jednak na początek najlepiej kierować się własnym doświadczeniem i obserwacjami. Jeśli pracujemy z grupą dzieci spokojnych, warto skupić się na początek właśnie na tego typu grach. Zacznijmy wtedy np. od gry Piotruś matematyk. Jeśli pracujemy z dziećmi w V klasie, którzy znają tabliczkę mnożenia i lubią rywalizować – zorganizujmy mini zawody w klasie z grami Olimpijczycy czy Krzyżak.
Oryginalne Karty Grabowskiego stworzone przez Andrzeja Grabowskiego dostępne są na stronie www.kartygrabowskiego.pl