Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 maja 2016 roku.
Nauczyciel: xxx
- klasa I (integracyjna) – szkoła podstawowa.
- Temat: Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej.
- Cele i zadania dla Ucznia:
– zaznajomienie się ze sposobami spędzania czasu w bibliotece;
– poznanie zasad korzystania z biblioteki – regulaminu bibliotecznego;
– poznanie sposobów obchodzenia się z książką;
– zdobycie dyplomu pasowania na czytelnika
- Pomoce dydaktyczne: pluszowa owieczka, wydruki lub egzemplarze książek zawierających fragmenty utworów dla dzieci, plastikowa karta biblioteczna, zniszczony egzemplarz książki, pieczątka biblioteki szkolnej, opieczętowany egzemplarz książki z biblioteki, wydrukowana treść pasowania, serduszka do ewaluacji, reniferki lub inne małe granty za udzielenie poprawnej odpowiedzi podczas próby mądrości, zakładki dla uczniów jako dodatek do dyplomu.
- Plan lekcji:
– orientacyjny czas: łącznie 90 minut
45 minut – I część przysposobienia czytelniczego, podczas której odbędzie się zwiedzanie poszczególnych części bibliotecznych, zostanie omówiony regulamin biblioteki, sposoby dbania o książki i inne materiały biblioteczne (czasopisma, multimedia, plansze) oraz próba mądrości
45 minut – II część przysposobienia czytelniczego, podczas której odbędzie się pasowanie na czytelnika, wręczenie dyplomów i małych niespodzianek oraz będzie przeznaczony czas na swobodne poruszanie się po pomieszczeniach bibliotecznych oraz zaprzyjaźnianie się z książkami i materiałami bibliotecznymi z możliwością wypożyczenia ich do domu (pod nadzorem nauczyciela bibliotekarza, wychowawcy klasy oraz nauczyciela wspomagającego)
Tok lekcji:
I część
- Przedstawienie się oraz powitanie uczniów. Zaproszenie ich do zajęcia miejsc przy stolikach.
- Przedstawianie się kolejno wszystkich uczniów – dzieci podają sobie pluszową owieczkę – głos może zabrać jedynie to dziecko, które trzyma w ręku pluszaka.
- Rozmowa o książkach i bibliotece. Stawianie konkretnych pytań.
- Pokazanie i omówienie opieczętowanego egzemplarza, czyli wyjaśnienie, co wyróżnia książki i materiały, które znajdują się w określonej bibliotece.
- Pokazanie i omówienie zniszczonego egzemplarza – sprowokowanie uczniów do dyskusji na temat tego, w jaki sposób powinno obchodzić się z książką. Nauczyciel bibliotekarz może posłużyć się wierszem lub krótkim opowiadaniem, ewentualnie scenką z wykorzystaniem pacynek.
- Spacer po pomieszczeniach biblioteki. Podczas zwiedzania kolejnych miejsc nauczyciel omawia określone punkty regulaminu biblioteki szkolnej.
- Dookreślenie pozostałych zasad przedstawionych w regulaminie – na jaki czas ksiązki mogą być wypożyczane, podanie godzin pracy biblioteki.
- Wyjaśnianie zasad, na jakich można zapisać się do biblioteki szkolnej. Pokazanie plastikowej karty bibliotecznej.
II część
- Pasowanie na czytelnika. Odczytanie tekstu pasowania. Wręczenie dyplomów oraz zakładek.
- Zachęcanie do zapoznania się ze zbiorami oraz do wypożyczeń.
- Zachęcanie do wrzucania do pudełka serduszek ewaluacyjnych (wychowawcę również obowiązuje serduszkowa ewaluacja).
- Swobodne poruszanie się po pomieszczeniach bibliotecznych (jeżeli wychowawca oraz nauczyciel wspomagający wyrażą zgodę).
- Pożegnanie uczestników lekcji.
Autor: Ilona Rudzińska