Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 marca 2019 roku.
Cel główny:
- dostarczenie podczas aktywności ruchowej, kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych, wywołujących w konsekwencji poprawę integracji bodźców docierających do dziecka zarówno z otoczenia, jak i z jego ciała
Cele szczegółowe:
- poprawa działania systemu proprioceptywnego i przedsionkowego
- stymulowanie percepcji wzrokowej i słuchowej
- ćwiczenia obustronnej koordynacji ciała
- ćwiczenia w przekraczaniu linii środkowej ciała
- normalizacja napięcia mięśniowego i motoryki małej
Metoda:
Integracja Sensoryczna
Forma pracy:
indywidualna, prowadzona w formie zabawy
Środki dydaktyczne:
- platforma
- wałek rehabilitacyjny
- piłka Bobath
- piłki i przedmioty o zróżnicowanej fakturze i wielkości
- ścieżka sensoryczna
- materac
- pufa sako
- duża i mała piłka z kolcami
- grzechotki, małe zabawki dla małego dziecka
Czas zajęć jest uzależniony od możliwości psychofizycznych dziecka.
Strefa interwencji |
Cel terapeutyczny | Przykładowe aktywności |
Uwagi o realizacji |
Modulacja zmysłowa |
|
|
|
Stymulacja układu przedsionkowego |
|
|
|
Stymulacja układu proprioceptywnego |
|
|
|
Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności, planowania ruchu |
|
|
|
Obniżanie nadmiernego pobudzenia psychoruchowego |
|
|
Metoda Integracji Sensorycznej – scenariusz zajęć opracowany przez: Izabelę Peret-Dąbrowską
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli