Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 października 2021 roku.
Temat: Poznanie cyfry 2
Uczestnicy:
wychowankowie w wieku przedszkolnym ze sprzężoną niepełnosprawnością (autyzm, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym)
Osoba prowadząca:
Monika Wielgus – nauczyciel, oligofrenopedagog
Cele:
- jednoczesne usprawnianie czynności analizatorów: słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego
- kształcenie lateralizacji
- kształcenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
- koordynowanie czynności wzrokowo-słuchowo-ruchowych
- rozwijanie świadomości własnego ciała i orientacji w przestrzeni
- słuchanie i zapamiętywanie wierszyka – rozwijanie mowy i kształcenie poczucia rytmu
- stymulowanie funkcji percepcyjno-motorycznych – spostrzeganie wzoru graficznego cyfry 2
- korekta trzymania narzędzia do pisania lub kredki i utrwalenie prawidłowego kierunku ruchu ręki – rysowanie wzoru, spostrzeganie różnic
Metoda:
Metoda Dobrego Startu
Pomoce:
tekst wierszyka, karty pracy z wzorem graficznym cyfry 2 o różnej fakturze, karty pracy, woreczki z ryżem, ołówek, płyty CD z piosenkami
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Zajęcia wprowadzające:
- Powitanie piosenką Gdy się dzieci mają bawić, to dzień dobry mówią sobie, uśmiechają się do siebie i podają ręce obie
Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała:
- Witanie się częściami ciała
- Zabawa z piosenką Głowa ramiona kolana pięty
Ćwiczenia w orientacji w przestrzeni:
- Dzieci spacerują po sali. Na hasło „usiądź na”, „stań przed”, „po prawej stronie”, „po lewej stronie” wykonują czynność z użyciem krzesła
Zabawa wprowadzająca do tematu zajęć:
- Wstają dzieci, które mają zielone oczy
Słuchanie wiersza:
Świeci w lesie oczu dwoje,
lecz ja wcale się nie boję.
Właśnie przyszło mi do głowy,
aby zliczyć oczy sowy.
Rozmowa inspirowana treścią wiersza:
- Odtwarzanie treści wiersza i sprawdzenie stopnia jego zrozumienia przez dzieci poprzez zadawanie pytań:
Co świeci w lesie?
Ile oczu świeci?
Kto się wcale nie boi?
Co przyszło mi do głowy?
- Nauka wiersza poprzez inscenizowanie jego treści
- Powtarzanie wiersza kilka razy i jednocześnie rytmiczne uderzania o uda
Ćwiczenia językowe:
- Dokończenie i uzupełnienie zdań:
Świeci … oczu dwoje
lecz ja wcale się nie …
Właśnie … mi do głowy,
aby … oczy sowy.
- Analiza i synteza sylabowa: Dzieci mówią wierszyk z podziałem na sylaby podanych wyrazów. Wyszukiwanie wyrazów, które występują parami, np. oko, ręka…
Zajęcia właściwe:
Ćwiczenia ruchowe:
- Rób to, co ja po dwa razy: dwa przysiady, dwa podskoki, dwa pajacyki
Ćwiczenia ruchowo-słuchowe:
- Zabawa w parach inspirowana treścią wiersza – wyklaskiwanie wiersza Świeci w lesie…
- Ćwiczenia z woreczkami
Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
- Pokaz i omówienie budowy wzoru (cyfry „2”) oraz sposoby pisania cyfry
- Uczenie się polisensoryczne
- Odtwarzanie wzoru różnymi technikami
- Pisanie cyfry „2” z jednoczesnym mówieniem wiersza Świeci w lesie…
Zabawa relaksacyjna:
- Słuchanie piosenki pt. Aa kotki dwa
Literatura:
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., (2009) Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku: dla dzieci 3-4 letnich. Gdańsk: Wyd. Harmonia
Autor: Monika Wielgus – nauczyciel, oligofrenopedagog – Czytelniczka Portalu