Scenariusz zajęć terapii ruchowej prowadzonych metodą W. Sherborne

Opublikowano: 27 marca 2019 roku

Mama, tata, dwoje dzieci trzymają się za ręce.

Miejsce ćwiczeń: sala terapeutyczna

Czas trwania: 30 minut

Metoda pracy:

  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne

Formy pracy:

  • w parach, indywidualna

Cele ogólne:

  • kształtowanie świadomości własnego ciała
  • wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy
  • kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie
  • kontrola siły i swoich możliwości

Cele szczegółowe

Dziecko:

  • zna możliwości swojego ciała
  • kształtuje prawidłowo postawę ciała
  • zgodnie współpracuje z partnerem
  • potrafi wykonywać ćwiczenia

Aktywność ruchowa

1. Świadomość ciała

Poziom podłogi

Brzuch – kręcenie się na brzuchu – zachęcanie do ruchu.

Plecy – kręcenie się na plecach – do przodu/do tyłu/na boki.

Pozycja siedząca

Kolana – poklepywanie, masowanie, łaskotanie, poznanie mniejszych części ciała – broda na kolano, nos na kolano, kciuk na kolano, ucho na kolano. Chodzenie na kolanach do przodu/do tyłu/na boki.

Stopy – tupanie stopą o podłogę, robienie kółek w powietrzu, bębnienie piętami o podłogę, klaskanie.

Ręce – klaskanie, potrząsanie, naciąganie, zaciskanie, otwieranie.

Nogi/Kolana „Krótkie nóżki”- chodzenie w skłonie, ręce kładziemy na kolanach.

2. Ćwiczenia oparte na relacji ,,z”

„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze – jedno dziecko klęczy na podłodze przy leżącym na plecach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył (za głową). Dziecko klęczące stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.

,,Wycieczka” – jedno dziecko stoi przed leżącym na podłodze. Dziecko leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył (za głową). Natomiast drugie dziecko przytrzymuje dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.

„Zaufani”- jedna osoba leży na podłodze, nogi i ręce szeroko rozłożone, a druga chodzi nad ciałem leżącego.

3. Ćwiczenia oparte na relacji ,,przeciwko”

„Przepychanki” – dzieci siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.

„Paczka” – jedno dziecko siedzi skulone na podłodze, drugie klęcząc naprzeciwko, próbuje go rozpakować.                                                                                                                                    

„Kłoda”- dziecko siedzi z nogami ugiętymi w kolanach, a drugie dziecko leży na podłodze pod kolanami w poprzek i próbuje się wydostać.

4. Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem”

„Tunel”- jedno dziecko robi tunel, a zadaniem drugiego jest przejście pod tunelem (sposób dowolny).

„Plecy”- odpoczynek opierając się o plecy partnera – wspólne kołysanie.

 

Opracowanie: Beata Jaskólak

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz