Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 27 marca 2019 roku.
Miejsce ćwiczeń: sala terapeutyczna
Czas trwania: 30 minut
Metoda pracy:
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
Formy pracy:
- w parach, indywidualna
Cele ogólne:
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie
- kontrola siły i swoich możliwości
Cele szczegółowe
Dziecko:
- zna możliwości swojego ciała
- kształtuje prawidłowo postawę ciała
- zgodnie współpracuje z partnerem
- potrafi wykonywać ćwiczenia
Aktywność ruchowa
1. Świadomość ciała
Poziom podłogi
Brzuch – kręcenie się na brzuchu – zachęcanie do ruchu.
Plecy – kręcenie się na plecach – do przodu/do tyłu/na boki.
Pozycja siedząca
Kolana – poklepywanie, masowanie, łaskotanie, poznanie mniejszych części ciała – broda na kolano, nos na kolano, kciuk na kolano, ucho na kolano. Chodzenie na kolanach do przodu/do tyłu/na boki.
Stopy – tupanie stopą o podłogę, robienie kółek w powietrzu, bębnienie piętami o podłogę, klaskanie.
Ręce – klaskanie, potrząsanie, naciąganie, zaciskanie, otwieranie.
Nogi/Kolana „Krótkie nóżki”- chodzenie w skłonie, ręce kładziemy na kolanach.
2. Ćwiczenia oparte na relacji ,,z”
„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze – jedno dziecko klęczy na podłodze przy leżącym na plecach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył (za głową). Dziecko klęczące stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.
,,Wycieczka” – jedno dziecko stoi przed leżącym na podłodze. Dziecko leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył (za głową). Natomiast drugie dziecko przytrzymuje dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.
„Zaufani”- jedna osoba leży na podłodze, nogi i ręce szeroko rozłożone, a druga chodzi nad ciałem leżącego.
3. Ćwiczenia oparte na relacji ,,przeciwko”
„Przepychanki” – dzieci siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.
„Paczka” – jedno dziecko siedzi skulone na podłodze, drugie klęcząc naprzeciwko, próbuje go rozpakować.
„Kłoda”- dziecko siedzi z nogami ugiętymi w kolanach, a drugie dziecko leży na podłodze pod kolanami w poprzek i próbuje się wydostać.
4. Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem”
„Tunel”- jedno dziecko robi tunel, a zadaniem drugiego jest przejście pod tunelem (sposób dowolny).
„Plecy”- odpoczynek opierając się o plecy partnera – wspólne kołysanie.
Opracowanie: Beata Jaskólak
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli