Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 marca 2019 roku.
Stymulacja zmysłów z pomocą psa, która zapewnia dostosowanie działań do indywidualnych potrzeb dziecka. Program zajęć zakłada pomoc w nawiązywaniu kontaktu z dzieckiem. Dzieci czują się bezpieczne i akceptowane.
Liczba dzieci na zajęciach: 3
Cel zajęć:
- wzrost motywacji do ćwiczeń i pracy
- zwiększenie poczucia własnej wartości
- umiejętność rozpoznawania i wyrażania własnych uczuć
- wyciszenie się dzieci
- zdobywanie umiejętności naśladowania
Cel operacyjny – dziecko:
- bawi się i współpracuje z Rexem
- potrafi klasyfikować przedmioty ze względu na fakturę
- słucha innych i współdziała z nimi
- potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole
- potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Metody:
- słowna
- czynna-problemowa
- aktywizująca
Pomoce dydaktyczne:
- brystol
- farby do malowania palcami
- woreczki
- poduszki
- miska
- smakołyki Rexa
Czas trwania zajęć:
ok. 20 min
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie i przedstawienie gościa specjalnego.
2. Omówienie zasad zachowania się dzieci podczas wizyty Rexa.
3. Przywitanie z Rexem – dziecko podchodzi do Rexa, głaszcze delikatnie i daje smakołyk na
otwartej dłoni.
4. Dzieci pojedynczo podchodzą do Rexa. Każdy delikatnie dotyka psa po sierści/spodzie łapy/nosie – opisuje co czuje. Następnie podchodzi do tajemniczego pudełka i wyciąga woreczek, który odpowiada fakturze. Siada na miejsce.
5. Rex siedzi na poduszce/kocyku, niedaleko stoi miska z przysmakami. Dzieci siedzą w rzędzie po turecku. Przed dzieckiem leży poduszka. Dziecko siada kolanami na poduszce i przesuwa się do miski z przysmakami. Bierze ciasteczko, kładzie na kolanach i przysuwa się do Rexa. Na otwartej dłoni podaje mu przysmak. Przesuwa się na miejsce, podając poduszkę następnemu dziecku.
6. Dzieci ściągają kapciuszki oraz skarpetki. Kładą się na brzuchu. Terapeuta opowiada historyjkę: „Zamknijcie oczka. Wyobraźcie sobie, że leżycie na łące pełnej kwiatów. Słoneczko grzeje Wam w stópki. Nagle zbliża się do Was Rex”. Nauczyciel smaruje przysmakiem Rexa delikatnie stopy każdego dziecka. Terapeuta podchodzi do każdego dziecka z Rexem, który delikatnie zlizuje przysmak. Dzieci siadają i opowiadają co czuły.
7. Odcisk łapy Rexa – na dużym brystolu jest odcisk Rexa z napisem REX. Każde dziecko
podchodzi do nauczyciela, który smaruje mu rączki farbami do malowania rąk i odciska swoją dłoń na brystolu.
8. Pożegnanie gościa – każde dziecko podchodzi do Rexa podając mu na otwartej dłoni przysmak.
Opracowała: Magdalena Marciniak
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę Portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli