Zajęcia ruchowe przeprowadzone Metodą Rudolfa Labana – konspekt

Opublikowano: 19 stycznia 2019 roku

TEMAT: Witaj Wiosno

Fioletowe krokusy.

Cel główny: rozwijanie świadomości własnego ciała oraz poczucia rytmu

Cele operacyjne: (dziecko)

  • potrafi manipulować przyborem gimnastycznym – chustą
  • podejmuje inicjatywę podczas zabaw ruchowych
  • współdziała z partnerem i w grupie
  • wczuwa się w powierzoną mu rolę, jest twórcze

Metoda: twórcza wg Rudolfa Labana

Forma: zajęcie zorganizowane z całą grupą

Środki dydaktyczne: magnetofon, płyty z nagraniami, chustki

Przebieg

Wstęp

1. Adaptacja ruchów partnera do ruchów grupy.

  • „Przywitanie kolegów” – Dzieci maszerują po obwodzie koła, nauczyciel rozdaje chustki. Dziecko, które otrzyma chustkę, maszeruje, machając nią nad głową – pozdrawia swoich kolegów.
  • „Przywitanie Wiosny” – Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce, wszyscy kłaniają się w wymyślony przez siebie sposób, wg własnej inwencji – witają Panią Wiosnę.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Idziemy na spacer”.

  • Dzieci biegają, skaczą, tańczą bawiąc się chustkami w rytm muzyki granej. Na przerwę w muzyce, przykrywają się chustkami tak, aby jak najmniej było je widać – chowają się przed deszczem. Powtórna gra jest sygnałem do ponownego ruchu. 
Część główna

3. Ćwiczenie wyczucia i orientacji w schemacie własnego ciała. Rozwijanie gibkości ciała.

  • Dzieci rozkładają na podłodze chustkę i stają na niej. Nauczyciel wypowiada hasła np.: dotykamy nos z kolanem, czoło z kolanem, palec wskazujący z nosem, łokieć z czołem, kto potrafi, to czoło z podłogą.
  • ”Kwiatek” – Dzieci skulone siadają na rozłożonej chustce. Wsłuchują się z muzykę a ich ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry; dzieci pokazują, jak rośnie kwiatek (według własnych pomysłów).

4. Wyczucie przestrzeni i ciężaru/siły ciała.

  • „Powrót ptaków” – Dzieci swobodnie tańczą z chustą w rytm muzyki, naśladują lot wybranego przez siebie ptaka. Gdy usłyszą dźwięki wysokie – „ptaki” wysoko przelatują ponad chmurami, aż do wyskoku; na dźwięki niskie – „ptaki” nisko lądują do gniazd lub na ziemię w poszukiwaniu pożywienia – aż do czołgania.
  • „Gniazdo os” – Podczas wolnego tempa w muzyce dzieci powoli, ostrożnie na palcach podkradają się do gniazda. Na szybkie tempo w muzyce, osy wyleciały z gniazda, dzieci uciekają, opędzając się rękami. Kładą się na ziemię, tarzają się, wymachują rękami i nogami.
  • „Kwitnący Przebiśnieg” – Dzieci z całych sił zgniatają chustkę w dłoniach, próbując schować ją w garści. Następnie powoli otwierają ściśnięte dłonie i obserwują, jak chustka (przebiśnieg) się rozwija.

5. Rozwijanie wyczucia płynności ruchów.

  • „Tęcza” – Dzieci w czasie muzyki chustką, jak pędzlem, malują tęczę na niebie.
  • „Kolorowe motyle” – Dzieci swobodnie poruszają się w takt muzyki, płynnie falując chustkami, naśladując fruwające motyle. Na przerwę w muzyce, rozkładają chustki na podłodze i siadają na nich delikatnie, jak motyl na kwiatku.
Zakończenie

6. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie „Wiej wietrzyku”.

  • Dzieci w siadzie podpartym próbują chwycić palcami stopy chustkę i machać nią w prawą i lewą stronę oraz w górę i w dół, następnie zmieniają stopę.

7. Ćwiczenia oddechowe „Falująca chustka”.

  • Dzieci trzymają rozłożoną chustkę w rękach, dmuchają na nią delikatnie lub mocno, obserwując w jaki sposób się porusza. Nauczyciel zwraca uwagę na nabieranie powietrza nosem, a wydychanie ustami.

8. Zabawa uspokajająca „Posłuszne chustki”.

  • Dzieci maszerują po obwodzie koła z delikatnymi wymachami chustki nad głową; następnie po kolei oddają chustki nauczycielowi.

 

Opracowanie: Izabela Astramowicz

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz