Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 stycznia 2019 roku.
TEMAT: Witaj Wiosno
Cel główny: rozwijanie świadomości własnego ciała oraz poczucia rytmu
Cele operacyjne: (dziecko)
- potrafi manipulować przyborem gimnastycznym – chustą
- podejmuje inicjatywę podczas zabaw ruchowych
- współdziała z partnerem i w grupie
- wczuwa się w powierzoną mu rolę, jest twórcze
Metoda: twórcza wg Rudolfa Labana
Forma: zajęcie zorganizowane z całą grupą
Środki dydaktyczne: magnetofon, płyty z nagraniami, chustki
Przebieg
Wstęp
1. Adaptacja ruchów partnera do ruchów grupy.
- „Przywitanie kolegów” – Dzieci maszerują po obwodzie koła, nauczyciel rozdaje chustki. Dziecko, które otrzyma chustkę, maszeruje, machając nią nad głową – pozdrawia swoich kolegów.
- „Przywitanie Wiosny” – Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce, wszyscy kłaniają się w wymyślony przez siebie sposób, wg własnej inwencji – witają Panią Wiosnę.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Idziemy na spacer”.
- Dzieci biegają, skaczą, tańczą bawiąc się chustkami w rytm muzyki granej. Na przerwę w muzyce, przykrywają się chustkami tak, aby jak najmniej było je widać – chowają się przed deszczem. Powtórna gra jest sygnałem do ponownego ruchu.
Część główna
3. Ćwiczenie wyczucia i orientacji w schemacie własnego ciała. Rozwijanie gibkości ciała.
- Dzieci rozkładają na podłodze chustkę i stają na niej. Nauczyciel wypowiada hasła np.: dotykamy nos z kolanem, czoło z kolanem, palec wskazujący z nosem, łokieć z czołem, kto potrafi, to czoło z podłogą.
- ”Kwiatek” – Dzieci skulone siadają na rozłożonej chustce. Wsłuchują się z muzykę a ich ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry; dzieci pokazują, jak rośnie kwiatek (według własnych pomysłów).
4. Wyczucie przestrzeni i ciężaru/siły ciała.
- „Powrót ptaków” – Dzieci swobodnie tańczą z chustą w rytm muzyki, naśladują lot wybranego przez siebie ptaka. Gdy usłyszą dźwięki wysokie – „ptaki” wysoko przelatują ponad chmurami, aż do wyskoku; na dźwięki niskie – „ptaki” nisko lądują do gniazd lub na ziemię w poszukiwaniu pożywienia – aż do czołgania.
- „Gniazdo os” – Podczas wolnego tempa w muzyce dzieci powoli, ostrożnie na palcach podkradają się do gniazda. Na szybkie tempo w muzyce, osy wyleciały z gniazda, dzieci uciekają, opędzając się rękami. Kładą się na ziemię, tarzają się, wymachują rękami i nogami.
- „Kwitnący Przebiśnieg” – Dzieci z całych sił zgniatają chustkę w dłoniach, próbując schować ją w garści. Następnie powoli otwierają ściśnięte dłonie i obserwują, jak chustka (przebiśnieg) się rozwija.
5. Rozwijanie wyczucia płynności ruchów.
- „Tęcza” – Dzieci w czasie muzyki chustką, jak pędzlem, malują tęczę na niebie.
- „Kolorowe motyle” – Dzieci swobodnie poruszają się w takt muzyki, płynnie falując chustkami, naśladując fruwające motyle. Na przerwę w muzyce, rozkładają chustki na podłodze i siadają na nich delikatnie, jak motyl na kwiatku.
Zakończenie
6. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie „Wiej wietrzyku”.
- Dzieci w siadzie podpartym próbują chwycić palcami stopy chustkę i machać nią w prawą i lewą stronę oraz w górę i w dół, następnie zmieniają stopę.
7. Ćwiczenia oddechowe „Falująca chustka”.
- Dzieci trzymają rozłożoną chustkę w rękach, dmuchają na nią delikatnie lub mocno, obserwując w jaki sposób się porusza. Nauczyciel zwraca uwagę na nabieranie powietrza nosem, a wydychanie ustami.
8. Zabawa uspokajająca „Posłuszne chustki”.
- Dzieci maszerują po obwodzie koła z delikatnymi wymachami chustki nad głową; następnie po kolei oddają chustki nauczycielowi.
Opracowanie: Izabela Astramowicz
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli