Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 25 czerwca 2015 roku.
Niebawem czas egzaminów związanych z awansem zawodowym nauczycieli. Egzamin na stopień nauczyciela mianowanego składa się z dwóch części: prezentacji dorobku zawodowego oraz pytań członków komisji. Oto przykładowe pytania egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego, które możecie usłyszeć:
- Proszę wymienić najważniejsze akty prawne regulujące pracę szkoły i nauczycieli.
- Który akt prawny reguluje sprawy nauczycieli ?
- Który akt prawny reguluje sprawy organizacji pracy szkoły?
- Proszę podać stopnie awansu zawodowego i długość stażu na poszczególne stopnie
- Proszę wymienić organy szkoły.
- Jakie kompetencje ma rada pedagogiczna?
- Co uchwala rada pedagogiczna?
- Co opiniuje rada pedagogiczna?
- Jakie są kompetencje rady rodziców?
- Co wpływa na jakość kontaktów z rodzicami?
- Jakie są kompetencje samorządu uczniowskiego?
- Proszę wymienić dokumenty wewnątrzszkolne i omówić jeden z nich.
- Kto opracowuje i realizuje program wychowawczy szkoły?
- Kto opracowuje i realizuje program profilaktyki szkoły?
- Kto dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania?
- Jak powstaje szkolny zestaw programów nauczania?
- Jak powstaje szkolny zestaw podręczników na dany rok szkolny?
- Co to jest ewaluacja w oświacie?
- Jakie są metody ewaluacji w oświacie?
- Czemu służy mierzenie jakości pracy szkoły?
- Kto podlega ocenia pracy zawodowej?
- Kto i w jakim terminie dokonuje oceny pracy nauczyciela?
- Kto i w jakim terminie należy dokonać oceny pracy dyrektora?
- Z czyjej inicjatywy dokowana jest ocena pracy nauczyciela?
- Jakie znaczenie ma doskonalenie nauczyciela? Jakie zna Pani/Pan formy doskonalenia?
- Jak podjęte przez Panią/Pana doskonalenie zawodowe wpłynęło na podnoszenie jakości pracy szkoły?
- Ile wynosi tygodniowy czas pracy nauczyciela?
- Jakie są prawa i obowiązki nauczyciela?
- Jaka jest skala ocen?
- Kiedy ocena jest ustalona?
- Na jakiej podstawie prawnej wystawiane są oceny końcoworoczne?
- Proszę wymienić co najmniej dwa kryteria wymagań na oceny szkolne.
- Co bierze Pani/Pan pod uwagę oceniając pracę uczniów?
- Jak motywuje Pani/Pan uczniów do pracy?
- Czym charakteryzują się aktywizujące metody nauczania? Proszę omówić jedną z nich.
- Kto podlega kształceniu specjalnemu?
- Kto może zajmować stanowisko nauczyciela?
- Jakie cechy dobrego nauczyciela są Pani/Panu najbliższe?
- Kto sprawuje nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami?
- Kto powołuje dyrektora placówki?
- Na czym polega nadzór organu prowadzącego?
- Jak dług trwa rok szkolny?
- W jaki sposób indywidualizuje Pani pracę uczniów?
- Jakie metody prowadzenia zajęć wydają się Pani/Panu najlepsze?
- Czym są i jaki jest sens stosowania celów operacyjnych?
- Proszę omówić swoją pracę z uczniem zdolnym i mającym problemy w nauce.
- Jak pomóc uczniowi zaniedbanemu wychowawczo?
- W jaki sposób monitoruje Pani/Pan osiągnięcia edukacyjne uczniów?
- Jakie metody i formy pracy stosuje Pani/Pan podczas prowadzenia zajęć?
- Które edukacyjne programy komputerowe poleciłaby Pani innym i dlaczego?
- Jaki jest Pani/Pana wkład w realizację programu wychowawczego szkoły?
- Jakie widzi Pan/Pani sposoby motywowania uczniów do aktywności społecznej?
- Jakie osiągnięcie zawodowe sprawiło Pani/Panu największą satysfakcję?
- Jak planuje Pani/Pan i wdraża współpracę z rodzicami?
- Proszę scharakteryzować wybraną trudną sytuację wychowawczą i sposób jej rozwiązania.
- W jaki sposób rozwiązuje Pani/Pan konflikty w zespole klasowym?
- Jakie zna Pani/Pan sposobu integracji grupy uczniów?
- W jaki sposób kształtuje Pani/Pan u uczniów umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach?
- Jaką rolę Pani/Pana zdaniem odgrywają zajęcia pozalekcyjne?
- W jaki sposób wpłynęła Pani/Pan na własny rozwój zawodowy?