Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 grudnia 2020 roku.
Karta informacyjna
innowacji pedagogicznej przeprowadzonej
w Szkole Podstawowej nr 89 im. K. K. Baczyńskiego w Poznaniu
Temat innowacji pedagogicznej | ,,Sprytne paluszki’’ |
Imię i nazwisko autora | Anita Orzechowska |
Imię i nazwisko osoby wdrażającej innowację | Anita Orzechowska |
Czas trwania innowacji | 09.12.2020 – 25.06.2021 r. |
Informacje dotyczące innowacji
Rodzaj innowacji pedagogicznej (właściwe podkreślić) | Osoby objęte działaniami (właściwe podkreślić) | Zajęcia edukacyjne objęte innowacją (właściwe podkreślić) |
– programowa, – organizacyjna, – metodyczna, – mieszana. | – jeden oddział lub grupa uczniów, – więcej oddziałów, – wszystkie odziały. | – wybrane zajęcia edukacyjne, – wszystkie zajęcia edukacyjne, – jeden przedmiot nauczania, – więcej przedmiotów nauczania. |
Opis innowacji
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej | Punktem wyjścia do napisania innowacji pedagogicznej było ukończenie przeze mnie kursu certyfikacyjnego dającego uprawnienia do prowadzenia diagnozy i terapii z zakresu ,,TERAPIA RĘKI’’. Poza tym motywacją stała się obserwacja dzieci podczas lekcji – współorganizowania kształcenia oraz zajęć rewalidacyjnych, z których wywnioskowałam, że dzieci mają coraz niższy poziom umiejętności manualnych, a także nieprawidłowy rozwój motoryki małej. Proponowana przeze mnie innowacja ukierunkowana jest na podejmowanie działań służących rozwojowi motoryki małej, ale także wszechstronnemu rozwojowi dziecka poprzez stymulowanie zmysłów w działaniu. |
Cele ogólne innowacji pedagogicznej | – Usprawnianie motoryki małej. – Rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych. – Kształtowanie współpracy oka i ręki. |
Na czym polega nowatorstwo innowacji pedagogicznej | Innowacyjność polega na wykorzystaniu w trakcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych tj. współorganizowania kształcenia w klasie 2A, elementów terapii ręki, gdyż normalizacja funkcjonowania układów odpowiedzialnych za czynności manualne ma bezpośredni wpływ na usprawnianie motoryki małej, a także dużej, wspomagając tym samym koordynację percepcyjno-motoryczną. |
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej | Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom, zabawom i aktywnościom będę chciała uzyskać poprawę funkcjonowania grafomotorycznego uczniów szczególnie w zakresie: – prawidłowej postawy ciała w trakcie pracy stolikowej; – poprawy chwytu pisarskiego; – rozwijania zdolności manipulacyjnych i precyzyjnych ruchów rąk; – praksji (zwiększenia umiejętności planowania ruchu); – wydłużenia zdolności skupienia uwagi; – wzmacniania koncentracji; – poprawy koordynacji wzrokowo-ruchowej. |
Opis innowacji pedagogicznej | Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze – współorganizowanie kształcenia w klasie 2A będą wzbogacone elementami terapii ręki w postaci: – masażu dłoni; – ćwiczeń ruchów precyzyjnych (przydatnych do trzymania narzędzia pisarskiego); – ćwiczeń przedramion, nadgarstków; – ćwiczeń koordynacji wzrokowo-ruchowej; – ćwiczeń wzmacniających obręcz barkową, poprawę stabilizacji, czucia; – ćwiczeń postawy ciała przygotowujących do pracy stolikowej; – ćwiczeń stabilizacyjnych; – ćwiczeń percepcji czuciowej; – ćwiczeń percepcji wzrokowej; – ćwiczeń manipulacji; – ćwiczeń rozwijających grafomotorykę. |
Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej | Narzędziami sprawdzającymi wyniki innowacji będą: – autoewaluacja; – obserwacja i analiza zachowań uczniów (uczestników) innowacji; – ankieta skierowana do rodziców i uczniów (uczestników) innowacji; – dokumentacja fotograficzna. |
Finansowanie innowacji pedagogicznej | Nie dotyczy |
Adnotacje Dyrektora Szkoły
Data wpływu innowacji pedagogicznej | |
Opinia Rady Pedagogicznej – data, numer uchwały | |
Podpis i data Dyrektora szkoły, zatwierdzający realizację innowacji |
Poznań, ……………………………
……………….………………………………….
Pieczęć i podpis dyrektora szkoły
Autor: Anita Orzechowska – Czytelniczka Portalu