Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2016 roku.
uczeń: xxx
rodzaj niepełnosprawności: zespół Aspergera
podstawa objęcia rewalidacją: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego … wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną … na czas nauki ucznia w gimnazjum
wymiar zajęć: 2 godziny tygodniowo (2 x 60 minut)
plan opracowano na okres: nauki ucznia w gimnazjum
prowadzący zajęcia: pedagog
DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA UCZNIA
diagnozę opracowano w oparciu o:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego … wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną …
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania … wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną …
- IPET opracowany w gimnazjum dnia …
- spostrzeżenia nauczycieli uczących …
- obserwacje własne podczas dotychczas prowadzonych z uczniem zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć o charakterze socjoterapeutycznym
Mocne strony ucznia | Obszary wymagające usprawniania |
· dobry stan zdrowia
· prawidłowy rozwój fizyczny · zadowalająca sprawność fizyczna |
|
· orientacja w schemacie ciała
· dobre zrozumienie zależności przestrzennych · ponadprzeciętny poziom rozwoju intelektualnego · właściwy zasób wiadomości ogólnych · dobrze rozumie zjawiska zachodzące w bliższym i dalszym otoczeniu · prawidłowe myślenie pojęciowe (porównywanie, wnioskowanie, klasyfikowanie, uogólnianie) · opanował podstawowe umiejętności szkolne · wysoki poziom tempa i techniki czytania głośnego · właściwy poziom czytania ze zrozumieniem · pismo poprawne pod względem ortograficznym · zainteresowany historią, przyrodą, czytelnictwem · wykazuje zdolności matematyczne · przeciętne tempo pracy · przeciętny zasób słownictwa · prawidłowo rozwinięta spostrzegawczość, analiza, synteza wzrokowa · prawidłowe tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego · rozumie związki logiczne w zadaniach z treścią · prawidłowo się wypowiada zdaniami złożonymi · duża wyobraźnia, fantazja |
· zaburzenia bezpośredniej pamięci krótkotrwałej
· deficyty koncentracji uwagi · znacznie obniżona jakość graficzna pisma · problemy z rozumieniem przenośni, ironii · interpretuje zbyt dosłownie to, co zostało powiedziane · skłonności do konfabulacji
|
· umiejętnie korzysta z nabytych doświadczeń
· ambitny · właściwie reaguje na pochwały i nagrody · potrafi nazwać emocje podstawowe i określić, kiedy występują · czuje respekt przed rodzicami · wchodzi chętnie w relacje z wybranymi osobami · utrzymuje kontakt wzrokowy · pozytywna samoocena |
· znaczne wahania motywacji do pracy
· szybko ulega zniecierpliwieniu i znudzeniu · nie doprowadza czynności do końca · niesystematyczny · nieobowiązkowy · zaburzenia tempa, rytmu, intonacji wypowiedzi · ograniczony zakres i niewłaściwe stosowanie mimiki, „sztywne” spojrzenie · nadwrażliwość na zapachy, temperaturę, światło, ogólny poziom hałasu · trudności w podporządkowaniu się wymaganiom otoczenia · trudności w przestrzeganiu obowiązujących zasad · niechętnie poddaje się kontroli i poleceniom dyscyplinującym · wstaje z miejsca, chodzi po klasie · bez pozwolenia opuszcza klasę · przekracza granice osobiste innych osób (dotykanie, przytulanie, skracanie dystansu fizycznego, dotykanie przedmiotów należących do innych osób, zbyt osobiste pytania i komentarze) · impulsywność, słaba samokontrola · szybko denerwuje się, gdy napotka opór · nie lubi analizować własnych emocji i zachowań · unika analizy związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy swoim zachowaniem i reakcjami innych · perseweracyjnie powraca do interesujących go tematów (podtrzymuje rozmowę tylko na te tematy, nie chce wykonywać zadań, które nie mieszczą się w obszarze jego zainteresowań, podczas pracy stosuje liczne dygresje na interesujące go tematy) · zaburzenia komunikacji werbalnej (nieprawidłowo inicjuje rozmowę, przerywa innym, mówi w trakcie ich wypowiedzi, nie dopuszcza innych do głosu) · trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji interpersonalnych · niska empatia · trudności z wysyłaniem i odbieraniem niewerbalnych sygnałów komunikacyjnych |
CELE PRACY REWALIDACYJNEJ
Cele ogólne:
- dynamizowanie możliwie najpełniejszego rozwoju ucznia
- podniesienie stopnia funkcjonowania społecznego ucznia
- przeciwdziałanie ewentualnym wtórnym zaburzeniom emocjonalnym ucznia na tle istniejących trudności
- maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia
- wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania
- w mirę możliwości zastępowanie istniejących deficytów innymi funkcjami.
Cele szczegółowe:
- dążenie do wytworzenia pozytywnej więzi emocjonalnej z uczniem
- kształtowanie u ucznia poczucia bezpieczeństwa i zaufania
- wzmacnianie procesów nerwowych leżących u podstaw integracji sensorycznej
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- doskonalenie orientacji przestrzennej
- rozwijanie percepcji wzrokowej
- rozwijanie zdolności koordynowania ruchów gałek ocznych z precyzyjnymi ruchami ciała
- wzmacnianie koncentracji uwagi
- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegawczości
- rozwijanie sprawności manualnej
- ćwiczenie bezpośredniej pamięci krótkotrwałej
- rozwijanie procesów myślenia (klasyfikowanie, uogólnianie, wnioskowanie, porównywanie)
- rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania sytuacji zadaniowych w myśli, bez konieczności wykonywania operacji na konkretach
- uczenie relaksacji i odprężania się
- wzmacnianie motywacji do pracy i wysiłku umysłowego
- kształtowanie wytrwałości w działaniu
- wdrażanie do dokładności w pracy
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- kształtowanie umiejętności socjalnych i komunikacyjnych
- wygaszanie niepożądanych społecznie zachowań
- wdrażanie do społecznie akceptowanego sposobu bycia
- uczenie zachowań właściwych dla danych sytuacji społecznych
- rozwijanie umiejętności rozumienia siebie, innych ludzi, sytuacji społecznych
- kształtowanie empatii i umiejętności dostrajania się do stanu emocjonalnego innych osób
- rozwijanie umiejętności wnioskowania o stanach, przekonaniach i intencjach innych ludzi
- doskonalenie umiejętności przewidywania reakcji innych ludzi
- ćwiczenie umiejętności odczytywania i interpretacji komunikatów niewerbalnych
- rozwijanie motywacji do porozumiewania się z innymi, komunikowania im swoich potrzeb i stanów emocjonalnych
- korygowanie błędnego obrazu świata i samego siebie
- doskonalenie myślenia perspektywicznego, zdolności przewidywania skutków, jakie dane zachowanie może mieć w przyszłości
ZASADY PRACY
- stawianie wymagań dostosowanych do aktualnych możliwości dziecka
- egzekwowanie doprowadzania podjętych czynności do końca
- po każdym wykonanym zadaniu przekazywanie uczniowi informacji zwrotnej o sukcesach i elementach wymagających korekty
- powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych
- dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do aktualnej wydolności dziecka
- stosowanie różnorodnych form ćwiczeń
- łączenie różnorodnych metod i technik pracy
- stosowanie częstych, krótkich przerw w pracy
- stała struktura zajęć (powtarzalny schemat)
- zwracanie się do ucznia językiem precyzyjnym (wypowiedzi krótkie, bez ozdobników)
- przedstawienie uczniowi dokładnych oczekiwań, ustalenie zasad pracy i konsekwentne ich egzekwowanie
- ograniczanie perseweracyjnych dygresji i pytań ucznia
- włączanie zainteresowań ucznia do wykonywanych ćwiczeń i zadań (marchew, dinozaury)
- stały nadzór nad pracą ucznia, częsta pomoc i ponowne kierowanie jego uwagi na wykonywane zadanie
- wielokrotne powtarzanie danej czynności, ćwiczenia w celu jej utrwalenia i zgeneralizowania
- prowadzenie przez ucznia zeszytu (komunikacja z rodzicami: informacje o postępach, obserwacje nauczyciela)
- stosowanie warunkowania instrumentalnego (nagradzanie za pożądane zachowania, pozbawianie nagrody za zachowania niepożądane)
- stosowanie następujących nagród: zjedzenie marchewki, oglądanie obrazków z marchewką, dinozaurami, podarowanie obrazków z marchewką, dinozaurem, kolorowanie obrazków z dinozaurami, marchewkami
- stosowanie wzmocnień społecznych: pochwała, uśmiech, okazanie radości, obojętności lub gniewu
- jeśli jest to możliwe, przygotowywanie ucznia na nadchodzące zmiany
METODY PRACY
- plany aktywności (pisemna lista czynności, które należy wykonać w określonej kolejności)
- praktyczny trening prawidłowych zachowań w różnych sytuacjach społecznych (np. załatwianie bieżących spraw ucznia w szkole, a w miarę możliwości także poza szkołą – np. sklep, biblioteka miejska)
- wykrywanie różnic i podobieństw w obrazkach
- rysowanie, kolorowanie
- wycinanki, wydzieranki
- elementy biblioterapii (w oparciu o krótkie bajki terapeutyczne)
- elementy dramy (odgrywanie ról, scenki)
- rozmowa kierowana
- omawianie treści ilustracji
- wymuszona ekspresja mimiczna emocji (elementy pantomimy przed lustrem)
- ćwiczenia normalizujące czucie powierzchniowe (kreślenie na plecach, przedramieniu, dłoni, czole dziecka znaków, które musi ono odtworzyć na papierze, stymulowanie dłoni, przedramion, czoła różnymi fakturami – bez udziału wzroku)
- ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe (dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana, prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego kolana, lewą dłonią prawej pięty i prawą dłonią lewej pięty, prawą ręką lewego pośladka i lewą ręką prawego pośladka, wyciąganie na przemian na boki prawej ręki z lewą nogą i lewej ręki z prawą nogą)
- rozwijanie koordynacji ruchowej (klaskanie nad głową, przed sobą, z prawej i z lewej strony, chodzenie z przedmiotem na głowie)
- układanie puzzli płaskich (według wzoru, bez wzoru) i przestrzennych
- łączenie elementów w pary, memory obrazkowe
- łączenie kropek, cyferek w obrazek
- rozpoznawanie przedmiotów i faktur dotykiem
- dobieranie symboli graficznych do określonych emocji
- rebusy, krzyżówki, szyfrogramy, wykreślanki, labirynty
- scrabble
- układanki
- historyjki obrazkowe, komiksy
- gry planszowe
- ćwiczenia korektorskie (wyszukiwanie błędów, określonych znaków w tekście)
- rozsypanki literowe, wyrazowe, zdaniowe
- niedokończone historyjki, zdania niedokończone
opracowanie: pedagog …
22.04.2016
Autor: Elżbieta Wika
Bardzo ciekawe cele i zasady pracy .Gratulacje !