Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 17 września 2016 roku.
Nauczyciel stażysta:
Opiekun stażu:
Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2013r.
Data zakończenia stażu: 31.05. 2014r.
Miejsce stażu:
Cel główny:
- uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
- poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola,
- poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu,
- zapoznanie się z przepisami dotyczącymi bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy, nauki i wypoczynku,
- podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- doskonalenie warsztatu pracy,
- wspieranie aktywności twórczej dzieci,
- pogłębienie współpracy z rodzicami.
PLAN SPORZĄDZONY NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 01 Marca 2013 r. W SPRAWIE UZYSKIWANIA STOPNI AWANSU ZAWODOWEGO PRZEZ NAUCZYCIELI.
- 6.Ust.1 pkt.1
- Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły,
b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. | Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego. | Analiza aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (ustawa, rozporządzenia). | Wrzesień 2013. | Plan rozwoju zawodowego. |
2. | Nawiązanie kontaktu z opiekunem stażu. | Określenie formy współpracy oraz ustalenie terminów hospitacji zajęć. | Wrzesień 2013 oraz okres stażu. | Współpraca z opiekunem stażu oraz potwierdzony przez dyrektora placówki plan rozwoju zawodowego. |
3. | Zapoznanie się z organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania przedszkola oraz obowiązującą dokumentacją. | Analiza dokumentacji przedszkola:
· Statut Przedszkola · Roczny plan pracy dydaktyczno- wychowawczej (plany miesięczne, dziennik zajęć, przepisy BHP, regulamin pracy, podstawa programowa MEN, protokoły z rad pedagogicznych, program wychowania przedszkolnego „Zanim będę uczniem”). |
Wrzesień 2013 oraz okres stażu. | Zgromadzone dokumenty oraz zapis w dokumentacji przebiegu stażu. |
4. | Uczestnictwo w pracach organu przedszkola związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. | – Współpraca z innymi nauczycielami.
– Udział w procesie wewnętrznego doskonalenia zawodowego. |
Okres stażu. | Obecność na radach pedagogicznych oraz notatka własna |
- 6 ust. 1 pkt. 2,3
2) Uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać
z prowadzącym obserwowane zajęcia;
3) Prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły,
w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą,
w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;
- 6 ust. 2 pkt. 2
2) Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. | Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela. | Obecność na zajęciach u opiekuna stażu i innych nauczycieli, omówienie zajęć. |
Okres stażu (raz w miesiącu). | – Notatka własna
– Konspekty zajęć. |
2. | Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora placówki. | Opracowanie scenariuszy zajęć, analiza, rozmowa po obserwacji z dyrektorem lub opiekunem stażu. | Okres stażu (raz w miesiącu). | – Scenariusze zajęć
– Potwierdzenie obserwacji przez opiekuna stażu. |
3. | Konsultowanie przeprowadzanych lub obserwowanych zajęć. | Omawianie zajęć, wyciąganie wniosków. | Okres stażu. | Notatka własna. |
4. | Tworzenie pomocy dydaktycznych. | Samodzielne przygotowywanie pomocy dydaktycznych przeznaczonych do pracy z dziećmi. | Okres stażu. | – Pomoce dydaktyczne
-Nagrania CD – Ilustracje. |
5. | Wspomaganie aktywności twórczej dzieci. | Przeprowadzenie zajęć plastycznych z wykorzystaniem różnych technik. | Okres stażu. | – Scenariusze zajęć.
– Zapisy w dzienniku. |
- 6 ust. 2 pkt. 3
3) Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. | Zapoznanie z sytuacją rodzinną dziecka i współpraca z rodzicami. | -Współpraca z rodzicami,
informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniu się dziecka – Obserwacja i analiza zachowań dzieci.
|
Okres stażu | – Zapisy w dzienniku,
– Arkusze obserwacji. |
2. | Organizacja i udział w uroczystościach przedszkolnych oraz wycieczkach. | – Aktywny udział w przygotowaniach imprez okolicznościowych,
– Udział w wycieczkach, – Przygotowywanie dzieci do konkursów. |
Okres stażu. | Notatka własna. |
3. | Współpraca z innymi nauczycielami oraz specjalistami pracującymi w przedszkolu. | – Rozmowy
– Konsultacje. |
Okres stażu. | Notatka własna. |
4. | Obserwacja i analiza możliwości dziecka. | – Indywidualna praca z dzieckiem zdolnym
– Indywidualna praca z dzieckiem z trudnościami – Arkusze obserwacji. |
Okres stażu. | -Notatka własna
– Karta osiągnięć dziecka czteroletniego. |
5. | Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu. | – Autoanaliza
-Autorefleksja – Opis realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Maj/ czerwiec 2014 r. | – Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Opracowanie: Małgorzata Kierat
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli