Postępowanie terapeutyczne w przypadku zaburzeń w przetrwałych odruchach bezwarunkowych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 kwietnia 2022 roku.

Przykładowe ćwiczenia w terapii integracji i wyhamowaniu przetrwałych odruchów bezwarunkowych:

  • skręty głowy w lewo i w prawo z dotykaniem barków (ćwiczenie wykonuje się w różnych pozycjach – leżenie przodem, tyłem, klęku podpartego),
  • naprzemienny ruch ramion do prawej i lewej stopy w pozycji stojącej,
  • podczas leżenia w hamaku, dziecko unosi głowę i ręce do góry, może też rzucać piłeczkami jedną ręką do celu,
  • w pozycji leżenia przodem na deskorolce albo kocyku – ciągnięcie dziecka trzymającego obręcz, przy podniesionej głowie i uniesionych ramionach,
  • w pozycji leżenia przodem – ćwiczenia tzw. „pływania żabką” albo rzucanie woreczkami do celu.

Przykładowe ćwiczenia wzmacniające napięcie mięśniowe i poprawiające reakcje równoważne:

  • podskoki – na jednej nodze i na obu, przeskakiwanie z nogi na nogę, skakanie wokół własnej osi, przeskakiwanie przeszkód,
  • ruchy wahadłowe głową – od barku do barku, w pozycji stojącej, siedzącej i w klęku podpartym,
  • „kołyska” – przód-tył, na boki, w leżeniu na brzuchu,
  • obroty wokół własnej osi w pozycji siedzącej oraz leżenia przodem i tyłem,
  • koliste i wahadłowe ruchy tułowia, zarówno w siadzie, jak i w staniu,
  • skacząc jak piłeczka – zabawa przy muzyce, wówczas dziecko wykonuje polecenia: skacze tylko prawa noga, skacze tylko lewa noga, obie nogi podskakują najwyżej jak się da, itp.

Przykładowe ćwiczenia stymulujące i normalizujące system przedsionkowo-dotykowo-proprioceptywno-słuchowo-wzrokowy:

  • zabawa stymulująca praksję oraz układ dotykowy: wykorzystujemy do zabawy wierszyki paluszkowe. Potrzebne będą piórko lub kawałek materiału. Na przykład:

Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało.

Umyto:

Pierwsze koło podstawowe (głaszczemy mały palec),

Drugie koło podstawowe (głaszczemy drugi palec),

Trzecie koło podstawowe (głaszczemy trzeci palec),

Czwarte koło podstawowe (głaszczemy czwarty palec),

Piąte koło zapasowe (głaszczemy kciuk).

  • tor przeszkód zrobiony z kolorowych szarf, jeżyków, itp.,
  • przeskakiwanie przez przeszkody – rozłożony pasek, skakanka, linka, itp.,
  • ślizganie się na brzuchu w różnych kierunkach,
  • zabawa „Zbieranie woreczków” – na podłodze porozrzucane są woreczki, dzieci zbierają woreczki stopami i wrzucają do pojemnika.

Bibliografia:

  1. Bronisch F. W. (1971), Badanie Odruchów, PZWL, Warszawa
  2. Goddard S. (2004), Odruchy, uczenie i zachowanie, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa
  3. Pawłow I. P. (1951), Wykłady o czynności mózgu, PWN, Warszawa

Autor: Izabela Kamińska-Walczyk – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz