Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 października 2018 roku.
KLASA
IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA
LP | TREŚCI PROGRAMOWE |
1 | Ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową:
· zagadki – dobieranie odpowiedzi · rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w sylabach · rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach · różnicowanie głosek · analiza i synteza głoskowa wyrazów · synteza głosek ze słuchu · opowiadanie treści odpowiednio z użyciem jak największej ilości słów · podział ze słuchu wyrazów na sylaby · różnicowanie sylab podobnych · łączenie sylab w wyrazy · podkreślanie podanych liter ze słuchu w wyrazie · budowanie krótkich zdań z podanym wyrazem · łączenie sylab w wyrazy · loteryjki wyrazowe · pisanie ze słuchu samogłosek, spółgłosek, sylab · uzupełnianie wyrazów literami · różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu:
· układanie wyrazów z ruchomego alfabetu · rozpoznawanie spółgłoski na początku i na końcu wyrazu wyrazu · budowanie ciągów wyrazowych · tworzenie wyrazów z pierwszych głosek · budowanie krótkich zdań z podanym wyrazem · dyktanda graficzne w oparciu o instrukcje słowną |
2 | Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:
· wykrywanie niedorzeczności w treści obrazków · historyjki obrazkowe- uporządkowanie według kolejności zdarzeń · rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności · uzupełnianie brakujących samogłosek · wyszukiwanie w zbiorze takich samych sylab i ich segregowanie · identyfikowanie takich samych wyrazów jednosylabowych w szeregach wyrazów podobnych · wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów · wyodrębnianie w wyrazach wyrazów krótszych np. „las” w „oklaski”, „klaser” · domina wyrazowe – dobieranie na zasadzie identyczności · rozsypanki wyrazowe · uzupełnianie opuszczonych liter w zdaniu · gry typu memory |
3 | Ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo – ruchową:
· wycinanki · wydzieranki · stemplowanie · malowanki · prowadzenie samochodziku po narysowanej drodze · rysowanie figur pomiędzy figurami · wodzenie palcem po wzorze · rysowanie „w powietrzu”określonego kształtu · rysunek na podany temat · zamalowanie dużych powierzchni z zachowaniem wskazanego kierunku · kreskowanie w określonym kierunku · wypełnianie wnętrza figur · rozplanowanie przestrzeni przy rysowaniu · układanie pociętych obrazków, widokówek · łączenie punktów · nawlekanie koralików · składanie papieru · odwzorowanie graficzne szlaczków, · odwzorowanie figur · rozplanowanie przestrzeni przy pisaniu, rysowaniu |
4 | Ćwiczenia doskonalące orientacje przestrzenną:
· poznawanie własnego ciała ( strona prawa, lewa) · rysowanie postaci człowieka · rysowanie pod dyktando · wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów względem siebie, porównywanie, grupowanie, wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów · rysowanie oburącz |
5 | Ćwiczenia doskonalące sprawność manualną oraz grafomotoryczną:
· ćwiczenia sprawności ruchów palców rozluźniające napięcie mięśniowe · oburęczne malowanie · kreślenie liter w powietrzu, na tablicy, na dużych arkuszach · pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych · malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku · pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, literowych · rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym lub kreskowym · rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów · zamalowanie kredkami małych przestrzeni |
6 | Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania:
· pisanie z pamięci wyrazów jednosylabowych · uzupełnianie wyrazów jednakowych brakującymi literami · pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab · pisanie ze słuchu · pisanie z pamięci · uzupełnianie tekstu z lukami literowymi · podpisywanie ilustracji · budowanie zdań z rozsypanki wyrazowej lub sylabowej · rozwiązywanie krzyżówek · rozwiązywanie rebusów, łamigłówek · pisanie krótkich tekstów · układanie zdań z podanym wyrazem · uzupełnianie tekstu z lukami literowymi · uzupełnianie tekstu z lukami sylabowymi · pisanie tekstu z lukami wyrazowymi · pisanie charakterystyki · tworzenie opisu np. przedmiotu · układanie życzeń · ćwiczenia w stosowaniu reguł ortograficznych · dyktanda ortograficzne · części mowy, części zdania – ćwiczenia |
7 | Ćwiczenia doskonalące naukę czytania:
· rozpoznawanie dwuznaków i zmiękczeń · odczytywania łatwych wyrazów · czytanie sylab i wyrazów wg „18 struktur sylabowych” · czytanie krótkich tekstów · czytanie głośne ze zrozumieniem · czytanie ciche ze zrozumieniem · czytanie z uwzględnieniem znaków przestankowych |
8 | Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie oraz wzbogacające słownik:
· ćwiczenia wzbogacające słownik · ćwiczenia doskonalące wypowiedź pod względem poprawności gramatycznej · używanie poprawnych form czasownika · poprawne używanie liczebnika · ćwiczenia dotyczące analogii i różnic (np. określanie właściwości przedmiotów duży- mały, ciężki- lekki, gorący- zimny, twardy- miękki itp.) · ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zadań, czynności · ćwiczenia rozwijające rozumienie trudniejszych zadań i czynności |
9 | Ćwiczenia w zakresie operacji i rozumienia pojęć matematycznych:
· utrwalanie w schemacie własnego ciała · utrwalanie stosunków przestrzennych przy pomocy przyimków · wyodrębnianie przedmiotów pod względem cech wielkościowych, jakościowych i ilościowych · utrwalanie znajomości w stosunkach czasowych : pory dnia, następstwa czasowe, nazwy miesięcy, pory roku, dni tygodnia · sortowanie elementów zbioru wg kształtujące uzupełnianie luk na rysunkach · utrwalanie znajomości kształtu i nazw figur geometrycznych. różnicowania ich wg cech: duży – mały, cienki – gruby, krótki – długi · poznanie cyfr w zakresie …. · przeliczanie w zakresie …. · porównywanie zbiorów · rozumienie znaków matematycznych : „=”, „+”, „-”, „<”, „>” · dodawanie i odejmowanie dziesiątkami w zakresie · dodawanie i odejmowanie w zakresie …. · mnożenie i dzielenie w pamięci w zakresie … · mnożenie i dzielenie sposobem pisemnym w zakresie … · odczytywanie pełnych godzin na zegarze · odczytywanie godzin na zegarze elektronicznym · odczytywanie godzin i minut na zegarze wskazówkowym · rysowanie i odmierzanie odcinków · rozwiązywanie prostych zadań tekstowych · rysowanie i odmierzanie odcinków o podanym wymiarze · rozpoznawanie i utrwalanie pojęcia wartości monet i banknotów |
Opracowanie: Irena Bylok
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli