Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 czerwca 2017 roku.
Program współpracy z rodzicami w gimnazjum specjalnym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym „Razem Łatwiej”
CELE WSPÓŁPRACY
- Zwiększenie zaangażowania rodziców w sprawy kształcenia, wychowania
i sprawowania właściwej opieki nad młodzieżą gimnazjalną. - Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności rodziców za efekty kształcenia
i wychowania, dążenie do usprawnienia oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. - Uświadamianie rodzicom, że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań przez dom i szkołę.
- Uświadamianie rodzicom, że współdziałanie domu i szkoły podnosi efektywność działań wychowawczych.
- Wytworzenie i wzmocnienie pozytywnych więzi emocjonalnych między nauczycielami i rodzicami.
ZADANIA WSPÓŁPRACY
- Wzajemna wymiana informacji o uczniach:
– postępy ucznia w nauce,
– zachowanie w grupie,
– pasje i zainteresowania,
– problemy i trudności wychowawcze,
– problemy zdrowotne.
- Zapoznanie rodziców z prawem szkolnym.
- Pozyskiwanie pomocy rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek szkolnych.
- Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców.
- Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie spraw opiekuńczo – wychowawczych.
- Stworzenie rodzicom dogodnych warunków kontaktowania się z nauczycielami.
FORMY WSPÓŁPRACY
- Zebrania ogólne.
- Zebrania klasowe.
- Konsultacje z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem szkolnym lub dyrektorem szkoły.
- Wizyty domowe.
- Pedagogizacja rodziców.
- Spotkania z zaproszonymi gośćmi (prelekcje, wykłady).
- Kontakty telefoniczne, korespondencja.
- Uczestnictwo i współorganizowanie wycieczek, imprez klasowych i szkolnych.
- Świadczenie pomocy na rzecz klasy i szkoły.
ZASADY WSPÓŁPRACY
- Zasada pozytywnej motywacji.
- Zasada partnerstwa i wzajemnego szacunku.
- Zasada wielostronnego przepływu informacji.
- Zasada jedności oddziaływań.
- Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Rodzice
- Wzrost poczucia własnej wartości wśród rodziców. Rodzice czują się potrzebni
w szkole, ich działalność jest integralnym elementem procesu dydaktyczno-wychowawczego. - Lepsze rozumienie potrzeb dziecka przez rodziców i nauczyciela, wynikające ze
współpracy obu stron- nieustannego kontaktu owocującego głębszym poznaniem ucznia.
- Pedagogizacja rodziców, przekazanie im pomocnej w procesie wychowania wiedzy
z dziedziny metodyki i pedagogiki.
- Zintegrowanie grupy rodziców, stworzenie zespołu wspólnymi siłami angażującego się w działalność placówki.
- Poprawa relacji między nauczycielem a rodzicami, pogłębienie i zwiększenie
- Częstotliwości kontaktów, wytworzenie przyjaznej atmosfery.
Uczeń
- Jest świadomy obustronnego zainteresowania nim, jego nauką, rozwojem
i problemami, - Ma możliwość bieżącego rozwiązywania trudności,
- Jest przekonany o trosce i odpowiedzialność za jego los, czuje się bezpiecznie.
- Wie ,że szkoła jest miejscem odkrywania pasjonujących, nowych doświadczeń.
MONITORING PROGRAMU WSPÓŁPRACY
- Analiza dokumentacji.
- Ankietowanie rodziców.
- Obserwacja imprez.
- Zbieranie opinii rodziców.
EWALUACJA
- Ustalenie stopnia zgodności realizacji zaplanowanych zadań z harmonogramem.
- Doskonalenie realizowanego programu.
- Ocena stopnia zaangażowania rodziców w realizację programu.
- Zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy szkoły.
- Ocena efektów działania programu.
Autor: Edyta Czarnecka
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli