Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 października 2015 roku.
Rafał Żmudziński
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 2 w Gdańsku
Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy – od 1.09.2012 r. do 31.05.2015r.
§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
- Poszerzanie wiedzy i kompetencji z zakresu edukacji i terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie
Opracowałem projekt planu rozwoju zawodowego, w którym zaplanowałem działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia, samokształcenie i ustawiczny rozwój.
Różnorodność problemów związanych z wykonywaną przeze mnie pracą skłoniły mnie do pogłębienia swojej wiedzy i aktywnego uczestnictwa w różnych formach doskonalenia zawodowego, podnoszących nie tylko moje kwalifikacje zawodowe, ale również wpływających na jakość pracy szkoły. W trakcie trwania stażu ukończyłem następujące formy doskonalenia zawodowego, pozwalające na wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w codziennej pracy:
- „Problematyka ratownictwa medycznego – podstawy udzielania pierwszej pomocy przed medycznej” – Ratownictwo Medyczne w Gdańsku.
- „Technologie informacyjne i edukacja multimedialna w praktyce szkolnej” – Centrum Szkolenia Nauczycieli Combidata
- „Wypalenie zawodowe i stres w pracy nauczyciela. Jak skutecznie się przed nimi chronić?” – Ośrodek szkoleniowy Instytutu Badań w Oświacie.
- „Behawioralne techniki radzenia sobie z agresywnymi zachowaniami wychowanków niepełnosprawnych intelektualnie” – WDN.
- „Współpraca z rodzicem trudnym” – szkolenie WDN
- szkolenie „Jak radzić sobie z własnymi emocjami w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie i jego rodzicem” – Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka
- szkolenie „Trudny rodzic w szkole – jak zmienić walkę we współpracę?” – Instytut Badań w Oświacie
- szkolenie „Dwa modele skutecznej komunikacji w pracy nauczyciela”
- kurs „Terapia Ręki” – Edukacyjno – Rehabilitacyjne Centrum Wspomagania Rozwoju
- szkolenie „Strategie zapobiegania i radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi”
- warsztaty „Uczeń zbuntowany i trudny we współpracy, czyli jak pracować
z nastolatkiem” – Ośrodek Kształcenia Ustawicznego Nauczycieli
- Aktywny udział w pracach zespołów zadaniowych nad opracowywaniem, modyfikacją, ewaluacją nowych i istniejących programów Ośrodka
W okresie stażu brałem aktywnie udział w pracach zespołu zadaniowego nad modyfikacją Rocznego Planu Pracy Ośrodka na rok szkolny 2012/2013 oraz 2013/2014.
Opracowywałem plany pracy opiekuńczo – wychowawczo – terapeutycznej dla grupy wychowawczej.
Brałem udział w modyfikowaniu i wdrażaniu Regulaminu Wychowanka Internatu SOSW Nr 2.
- Współpraca z rodzicami
Wspieranie rodziców wychowanków w działaniach opiekuńczo – wychowawczych:
- zapoznanie rodziców z planem pracy opiekuńczo-wychowawczo-terapeutycznej
- zaangażowanie rodziców w procesie wychowania dziecka
- zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte
- zapraszanie rodziców na imprezy organizowane w Ośrodku
- informowanie o postępach i sukcesach wychowanków, promocja ich osiągnięć wewnątrz i na zewnątrz Ośrodka
Wspieranie w rozwiązywaniu problemów:
- stały kontakt telefoniczny
- udzielanie porad dla rodziców podczas spotkań i konsultacji
- organizowanie pomocy rzeczowej
- kierowanie rodziców do odpowiednich instytucji udzielających pomocy medycznej, prawnej i socjalnej
§ 8 ust. 2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
- Organizacja warsztatu pracy
Jedną z podstawowych umiejętności, jaką posiadam jest sprawne wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy pedagogicznej. Komputera używam od wielu lat i stale doskonalę wiedzę z tego zakresu. Korzystam również z Internetu, który jest dla mnie źródłem ciekawych, aktualnych i tanich pomocy dydaktycznych.
- Poszerzanie form pracy z wychowankiem
Wychodząc ku potrzebom wychowanków oraz w celu uatrakcyjnienia zajęć i poszerzania form pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie prowadzę zajęcia z wykorzystaniem komputera i Internetu.
- Wykorzystanie zasobów Internetu do wzbogacania wiedzy
Wykorzystuję technologię komunikacyjną do wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami czy specjalistami.
Internet stanowił również bazę do pogłębiania wiedzy i wzbogacania warsztatu pracy.
- Wykorzystywanie sprzętu elektronicznego w pracy
W pracy korzystam również ze sprzętu elektronicznego tj. aparat cyfrowy, sprzęt muzyczny.
Aparat cyfrowy stanowi ważne narzędzie służące do rejestrowania wydarzeń w których brała udział moja grupa wychowawcza a także wszyscy wychowankowie internatu.
Sprzęt muzyczny wykorzystuję przy organizacji imprez integracyjnych wychowanków internatu np. obchodzenie urodzin wychowanków, dyskoteki.
- Wykorzystywanie technologii komunikacyjnej
Niezbędnym narzędziem w mojej pracy jest wykorzystanie technologii komunikacyjnej, w szczególności poczty elektronicznej i telefonu.
§ 8 ust. 2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
- Przekazywanie wiedzy i doświadczenia w celu podnoszenia jakości pracy własnej i innych
Zorganizowałem indywidualne szkolenia dla wychowawców internatu w związku z wprowadzeniem programu zajęć percepcyjno – informatycznych i zorganizowaniem bazy komputerowej na terenie internatu.
- Pomoc nauczycielom stażystom i kontraktowym w budowaniu własnego warsztatu pracy
Wprowadzałem do pracy w grupie wychowawczej nauczyciela rozpoczynającego pracę w internacie.
Pomoc dotyczyła prowadzenia dokumentacji grupy wychowawczej, formułowania tygodniowych zadań pracy opiekuńczo – wychowawczo – terapeutycznej oraz obowiązujących w Ośrodku programów. Zwróciłem uwagę na konieczność i potrzebę znajomości aktów prawa oświatowego oraz dokumentów regulujących pracę Ośrodka.
- Współpraca z innymi nauczycielami i specjalistami Ośrodka
Uczestniczyłem w zajęciach otwartych organizowanych przez nauczycieli Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 2 w Gdańsku. Wykorzystywałem materiały opracowywane przez współpracowników w swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Zapoznawałem słuchaczy kursu kwalifikacyjnego z zakresu „Oligofrenopedagogiki”, odbywających praktyki w Ośrodku, ze specyfiką pracy internatu.
Udostępniałem nauczycielom i wychowawcom materiały pozyskiwane podczas szkoleń i kursów.
§ 8 ust. 2 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
- Opracowanie i wdrażanie Programu Indywidualnych Zajęć Percepcyjno – Informatycznych prowadzonych w Internacie
Opracowałem program którego zadaniem jest przybliżyć wychowankom internatu
w bardzo prosty sposób „świat komputerów” tak, by mogli wykorzystywać programy
w nauce, zabawie i realizacji własnego hobby. Praca z komputerem to także propozycja sposobu uzupełnienia i kompensowania nieprawidłowości i zaburzeń zdiagnozowanych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie i ze sprzężeniami.
- Praca w zespole zadaniowym ds. opracowania programu „Zły dotyk”
Wychodząc naprzeciw ochronie życia i zdrowia wychowanków opracowałem wraz z zespołem zadaniowym Rady Pedagogicznej Ośrodka program pt.: „ Zły dotyk”.
- Opracowywanie programów pracy zespołu ds. ewaluacji Programu Wychowawczego w latach 2011- 2015
Praca w Zespole ds. Ewaluacji Programu Wychowawczego i Profilaktyki SOSW Nr 2 w latach 2011-2015.
§ 8 ust. 2 pkt 4c
Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących działań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
- Organizacja obchodów Pomorskiego Dnia na Rzecz Godności Osób Niepełnosprawnych i obchodów 35-lecia działania SOSW Nr 2
w Gdańsku
- „Bliżej nas” (2013) powiązane z obchodami jubileuszu 35 – lecia działalności SOSW nr2 – odpowiedzialność za obsługę techniczno – organizacyjną imprezy w Centrum Sztuki Współczesnej „ Łaźnia II” w Gdańsku.
- „Jeden Świat” (2014) – organizacja koncertu muzycznego na Targu Węglowym w Gdańsku.
- Podnoszenie funkcjonowania społeczno – kulturalnego wychowanków
Aktywne włączanie wychowanków V grupy wychowawczej oraz wychowanków z innych grup w życie społeczno – kulturalne miasta.
- Kształtowanie pozytywnych relacji między wychowankami
Organizowałem szereg imprez integracyjnych dla wychowanków Ośrodka
tj. dyskoteki, urodziny, imprezy sportowe, tradycyjne uroczystości obchodów Świąt w Ośrodku.
§ 8 ust. 2 pkt 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.
- Przewodniczenie w zespole zadaniowym Rady Pedagogicznej ds. sponsoringu Ośrodka
- Pozyskiwanie środków finansowych, oraz rzeczowych wzbogacających bazę terapeutyczną
- Uzyskanie stałego kontaktu z firmą E – KOMPUTER z Iławy
- Rozszerzanie bazy Ośrodka poprzez wzbogacanie o sprzęt komputerowy, środki i pomoce dydaktyczne
- Pozyskiwanie funduszy na organizację imprez na terenie internatu
- Praca na rzecz rodziny patologicznej
Wieloletnie i wieloaspektowe wspieranie rodziny wychowanka oraz monitorowanie sytuacji materialno – bytowej:
- Poznawanie potrzeb emocjonalnych, uzyskanie możliwie jak najwyższego poziomu samoobsługi wychowanka
- Pozyskiwanie niezbędnej odzieży, funduszy na środki higieny osobistej dla wychowanka
- Udzielanie porad, kierowanie do instytucji pomocy społecznej, monitorowanie sytuacji mieszkaniowej rodziny
- Stały kontakt z w–ce Dyrektorem i pedagogiem Ośrodka w celu rozwiązywania problemów matki podopiecznego
- Systematyczny kontakt z instytucjami i placówkami wspierającymi rodzinę wychowanka.
§ 8 ust. 2 pkt 4f
Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej.
W czasie trwania stażu zostałem dwukrotnie wyróżniony nagrodą
Dyrektora SOSW nr 2.
§ 8 ust. 2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Opis i analiza dwóch przypadków:
- Wychowanek z niskim poziomem samodzielności i samoobsługi
Diagnoza problemu, proponowane rozwiązania, wnioski.
- Wychowanek z niedostosowaniem społecznym
Diagnoza problemu, proponowane rozwiązania, wnioski.