Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 czerwca 2016 roku.
PROGRAM REALIZOWANY W RAMACH KAMPANII SPOŁECZNEJ „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM” OPRACOWANY DLA POTRZEB SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO – WYCHOWAWCZEGO IM. JANUSZA KORCZAKA W WĄGROWCU
Ogólne założenia programu
Szkolny program „Czytające Szkoły” realizowany jest w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Wągrowcu, w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”.
Opracowany został dla potrzeb Ośrodka i skierowany dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Czytanie zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny oraz społeczny. Stanowi fundament do budowania prawidłowych relacji między ludźmi, a przede wszystkim jest skuteczną strategią wychowawczą, doskonałym narzędziem do kształtowania osobowości młodego człowieka.
Zadania programu:
- Pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych, komunikacji językowej
- Kształtowanie i wzmacnianie nawyków czytelniczych
- Promocja czytelnictwa
- Angażowanie uczniów w pozytywne działania poprzez ich udział w zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów
- Przygotowanie uczniów do samodzielnego wyboru książki
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli, bibliotekarza w zakresie czytelnictwa
Cele ogólne:
- Wyrabianie w uczniach postawy czytelniczej
- Wspomaganie rozwoju uczniów
Cele szczegółowe:
- Utrwalanie nawyku czytania i obcowania z książką
- Rozwijanie zainteresowań uczniów i zamiłowań czytelniczych
- Rozumienie konieczności dbania o książki i szanowania ich
- Docenianie roli poznawczej książki w życiu człowieka
- Uwrażliwienie na piękno tekstu literackiego
- Przekazywanie wartości moralnych za pośrednictwem słowa pisanego
- Zapoznanie z różnorodną literaturą dziecięcą
- Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela lub inną osobę
- Włączenie dorosłych do czytania dzieciom
- Pobudzanie fantazji, wyobraźni uczniów oraz ciekawości świata
- Popularyzacja wartościowej literatury dla dzieci i młodzieży
- Uaktywnienie uczniów poprzez udział w konkursach czytelniczych, recytatorskich, przedstawieniach oraz lekcjach bibliotecznych
- Wiązanie treści utworu z różnymi formami ekspresji ucznia (słowną, ruchową, plastyczną)
Metody i techniki pracy:
- metoda słowna np. pogadanka, swobodna rozmowa, opowiadanie, opis
- burza mózgów
- praca z tekstem
- działania praktyczno – techniczne
- konkursy, przedstawienia teatralne
- udział w pokazach, wystawach, lekcjach bibliotecznych, wycieczkach
Formy pracy:
- praca indywidualna, zbiorowa, praca w grupach
Ewaluacja programu:
Aa wewnętrzna poprzez obserwację uczniów w trakcie zajęć, działań czytelniczych (pozytywne nastawienie, wyrażanie własnych opinii), analizę wytworów uczniów, gromadzenie materiałów i ich analizę, przeprowadzone ankiety
b) zewnętrzną poprzez konkursy klasowe czytelnicze, recytatorskie, występy
Ewaluacja pozwoli ocenić czy program rozwija zainteresowania uczniów, wyposaża ich w zaplanowane wiadomości i umiejętności oraz pobudza aktywność. Analiza uzyskanych wyników pozwoli sprawdzić stopień realizacji założonych celów, ewentualnego zmodyfikowania i ulepszenia programu.
Spodziewane efekty:
- wzrost czytelnictwa
- wzrost poczucia własnej wartości, nabranie pewności siebie
- uczniowie podejmują działalność czytelniczą
- w większym stopniu wypowiadają się na różne tematy
- znają autorów i tytuły poznanych książek
- aktywnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych po lekturze książki
- potrafią inscenizować teksty, odgrywać role
- odreagowują negatywne emocje
- wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu
Działania promujące czytelnictwo w naszej szkole
- Udział w programach w ramach akcji: „Książki naszych marzeń”, „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”, „Cała Polska czyta dzieciom”.
- Zapoznanie czytelników z nowościami zakupionych książek do biblioteki szkolnej.
- Organizowanie imprez i świąt czytelniczych np. Święto Pluszowego Misia, Światowy Dzień Książki.
- Organizowanie konkursu czytelniczego „Czytam, bo lubię”, konkursów recytatorskich, plastycznych oraz udział w zewnętrznych konkursach czytelniczych.
- Angażowanie nauczycieli przedmiotów w zakresie wzrostu stopnia czytelnictwa wśród uczniów np. czytanie fragm. utworów o drzewach podczas Święta Drzewa organizowanym przez Klub Gaja, poruszanie tematyki dotyczącej czytelnictwa i książek na lekcjach wychowawczych.
- Przeprowadzenie Kiermaszu Taniej Książki.
- Prowadzenie teczki przeczytanych książek.
- Wykonywanie gazetek tematycznych, plakatów czytelniczych.
- Organizowanie wystaw poświęconych wybranym autorom książek.
- Wypożyczanie dzieciom i młodzieży książek w roku szkolnymw okresie świątecznym i na czas ferii.
- Pogadanki z uczniami na temat poszukiwania informacji, posługiwania się źródłami, wydawnictwami, współodpowiedzialności za książki , wizerunek biblioteki oraz nawyków kulturalnego obcowania z książką.
- Głośne czytanie z dziećmi i nauczycielami poezji i książek.
- Udział w XIV Ogólnopolskim Tygodniu Czytania Dzieciom.
- Organizowanie wyjść do księgarni oraz redakcji lokalnej gazety.
- Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi.
- Organizowanie przedstawień okolicznościowych i inscenizacji teatralnej na podstawie literatury.
- Reklama wybranych książek – „Dlaczego warto przeczytać książkę…?”
- Odtwarzanie słuchowisk, ekranizacji filmowych na podstawie literatury, audiobooków.
- Zaangażowanie rodziców w akcję czytania dzieciom (rodzinne czytanie w domu, Klub Czytającego Rodzica w Szkole).
- Pedagogizacja rodziców na temat czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży na zebraniu z rodzicami.
- Przeprowadzenie prelekcji dla nauczycieli podczas zebrania Rady Pedagogicznej na temat: „Jak zachęcić uczniów do czytania?”.
- Prowadzenie lekcji bibliotecznych przez bibliotekarza szkolnego oraz nauczyciela j. polskiego.
- Prowadzenie zajęć z bajkoterapii przez wychowawcę w internacie.
- Współpraca z bibliotekami w Wągrowcu (z Miejską Biblioteką Publiczną, Powiatową Biblioteką Publiczną oraz Biblioteką Pedagogiczną)
- Wypożyczanie nowości czytelniczych ukazujących się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w celu prowadzenia zajęć w szkole.
- Udział w lekcjach bibliotecznych i w zajęciach biblioterapeutycznych.
- Prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej.
- Odwiedzanie wystaw okolicznościowych organizowanych przez biblioteki wągrowieckie.
- Zorganizowanie dla nauczycieli w bibliotece szkolnej Punktu Bibliotecznego Biblioteki Pedagogicznej.
- Wymiana doświadczeń podczas spotkań i szkoleń organizowanych przez nauczycieli bibliotekarzy.
Szkolny Program „Czytające Szkoły” opracował zespół w składzie:
1) Bernadeta Jóźwiak- Szulc – nauczyciel języka polskiego
2) Mariola Witt – Wójtych – wychowawca świetlicy i szkolnej biblioteki