Bal karnawałowy u Baby Jagi – scenariusz zajęć pozalekcyjnych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 maja 2020 roku.

Temat zajęć: Zajęcia otwarte – Bal karnawałowy u Baby Jagi

Miejsce zajęć:

Internat SOSW

Data:

9.02.2018

Czas trwania:

2 godziny

Uczestnicy:

wychowankowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

Cel główny:

  • integrowanie wychowanków podczas zabaw i tańców w trakcie balu karnawałowego

Cele szczegółowe:

  • umożliwienie każdemu dziecku wyrażania nastroju w formie ruchowej i plastycznej
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
  • zachęcanie wychowanków do kultywowania specyfiki zabaw karnawałowych
  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy, tworzenie atmosfery życzliwości, pozytywnych relacji w grupie
  • rozwijanie ekspresji ruchowej, tanecznej i muzycznej

Metody:

słowna, czynna, praktycznego działania

Formy:

indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne:

balony, cytryna, ciastka, cukierki, jabłka, kolorowa bibuła, zszywacz, nożyczki, kolorowe opaski, lotki, plakietki z imionami krasnali, płyta z muzyką taneczną, wystrój holu

Przebieg zajęć

1. Część wstępna

Powitanie. Zapoznanie dzieci z tradycją zabawy karnawałowej, zachęcanie do jej kultywowania.

„Karnawał” to okres zabaw i wielkiego ucztowania. Rozpoczyna się zaraz po Nowym roku i trwa do Środy Popielcowej. Dawniej w czasie karnawału ludzie spożywali mięso i słodycze w nadmiarze, po to, aby później w okresie Postu pokutować za grzech obżarstwa. Dziś karnawał kojarzy się nam głównie z czasem wielkiego imprezowania. Nie traćcie zatem czasu, nie zapadajcie w sen zimowy, tylko bawcie się. Karnawał niech trwa wiecznie. Następny dopiero za rok.

2. Część właściwa
  • Wchodzi Baba Jaga

Baba Jaga:

– Witam serdecznie wszystkie pyszności

tfu – to znaczy wszystkich przemiłych gości.

Po dzisiejszej zabawie zostaną z Was tylko kości

tfu – będzie dużo radości.

Ja jestem Baba Jaga, która dzieci zjada

tfu – która pierniczki jada.

Witam pyszne dziewczynki

tfu – piękne dziewczynki,

Wszystkie teraz mi pomachają – mocno, mocno, mocno.

Witam Was też chłopczęta – połknę Was jak pisklęta

tfu – swędzi mnie pięta.

Wszyscy poślijcie mi buziaki – mocne, mocne moje pulchniutkie dzieciaki

tfu – moje wesołe chłopaki.

Witam wszystkich dorosłych – Wam nic nie grozi

Dojrzałe mięsko po prostu mi szkodzi

tfu – niech Wam się dobrze powodzi.

Niech dorośli mi pomachają – mocno, mocno oni też mnie kochają.

No wreszcie wszyscy powitani!!!

Dyrektorciu kochana obiecywałaś mi Krasnala…

– Zaraz będą, nie martw się Jagusiu.

  • Wykonanie strojów krasnali

Dzieci mają rozłożoną kolorową bibułę, kolorowe opaski, nożyczki i zszywacze. Robią sobie czapki i chusteczki na szyję.

  • Powitanie Krasnalowe

Teraz proszę niech wszyscy wstaną

I po krasnolemu się przywitają.

Dobieramy się parami

I witamy się brzuszkami

Raz, dwa, raz i dwa.

Teraz noski idą w ruch

Puk, puk, puk i puk.

Teraz wszyscy rączki w górę

Tra la la, tra la la.

Tak krasnale się witają

I od nowa powtarzają.

Zamieniamy się parami

I witamy się…. (powtarzamy 2, 3 razy).

Już się wszyscy powitali

Więc za rączki teraz w pary.

Proszę do krasnalej gali

Wszyscy dumnie przechodzimy

I strojami się chwalimy.

Polonez (dzieci idą w rytm muzyki po całym holu).

Przyszedł czas na zabawę

Bo karnawał jest od tego, by się bawić na całego!

  • Krasnal Sprycioszek. Prowadzący ustawiają w kole krzesełka. Spośród uczestników zgłaszają się chętni do zabawy. W trakcie trwania muzyki uczestnicy maszerują wokół krzeseł, a gdy muzyka cichnie, zajmują miejsca. Krzeseł jest zawsze jedno mniej niż uczestników zabawy. Zwycięża osoba, która wyeliminuje wszystkich uczestników z gry. Zwycięzca otrzymuje plakietkę z imieniem Krasnala Sprycioszka.
  • Krasnal Łakomczuszek. Uczestników zabawy dzielimy na dwie grupy i ustawiamy ich w dwóch rzędach. Zadaniem każdego wychowanka jest jak najszybciej dojść do talerza drużyny, wybrać z niego jedną potrawę, zjeść a następnie wrócić, by kolejna osoba mogła wykonać polecenie. Utrudnieniem jest fakt, że zawodnik ma zawiązane oczy. Plakietkę Krasnoludka Łakomczuszka otrzyma ta osoba, która wybierze i zje cytrynę.
  • Krasnal Gapcio. Prowadzący zaprasza chętnych do odbycia lotu na balonie. Dzieci siadają na balonach w taki sposób, aby balon pękł z hukiem. Ta osoba, której balon pęknie ostatni, otrzymuje plakietkę Krasnoludka Gapcia.
  • Krasnal Tancerz. Z uczestników zgłasza się dwoje dzieci. Mają one za zadanie zatańczyć w rytm różnych rodzajów muzyki. Ta osoba, która najfajniej zatańczy i zbierze najwięcej oklasków, otrzymuje plakietkę Krasnala Tancerza.
  • Krasnal Myśliwy. Uczestników zabawy dzielimy na dwie grupy i ustawiamy w dwóch rzędach. Na wieszaku wiszą napompowane balony. Dzieci podchodzą do balonów na odległość 1-2 metry. Z zawiązanymi oczami rzucają lotkami do balonów. Każde dziecko, które lotką przebije balon, otrzymuje plakietkę Krasnala Myśliwego.
3. Część końcowa

Pamiątkowe zdjęcie Krasnalowe. Kto się dzisiaj świetnie bawił, robi śmieszną minę, a Krasnali fotograf wykonuje pamiątkowe zdjęcie.

 Podziękowanie wychowankom za udział w zabawach. Słodki poczęstunek.

Źródła:

  • http://www.krasnoludek.net.pl/SZK2005.html
  • http://www.edukacja.edux.pl/p-30788-scenariusz-zabawy-karnawalowej-bal-krasnoludkow.php
  • doświadczenia własne

Autor: Katarzyna Majewska – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz