Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 maja 2019 roku.
Scenariusz zajęć w klasach 4-5 z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych
Temat zajęć: Jesteśmy razem – obchody Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych
Cel ogólny:
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi,
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
Cele szczegółowe:
- uczestniczenie w rozmowach na temat niepełnosprawności,
- uświadomienie trudności, na jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością wzrokową,
- uświadomienie sposobów zachowania wobec osób niepełnosprawnych,
- integracja zespołu klasowego,
- wykonanie pracy plastycznej – plakatu z hasłem.
Metody:
- podające – pogadanka, wyjaśnienia,
- metody problemowe – burza mózgów,
- eksponujące – film.
Formy:
grupowa, indywidualna, z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
film o integracji osób z niepełnosprawnością wzrokową, karta pracy z alfabetem Braille’a, multimedialny test o integracji, materiały do wykonania pracy plastycznej: białe kartki, kredki, mazaki.
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do zajęć – burza mózgów na temat: Niepełnosprawność (z czym nam się kojarzy?).
2. Nawiązanie do Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych – wyjaśnienie, jakie święto dziś obchodzimy.
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych – święto obchodzone corocznie 3 grudnia od 1992 r. Jego celem jest przybliżenie problemów osób niepełnosprawnych oraz pomoc we włączeniu osób niepełnosprawnych w życie społeczne.
3. Obejrzenie filmu pt. „Integracja – osoby z niepełnosprawnością wzrokową” – omówienie filmu. Nawiązanie do alfabetu Braille’a – przedstawienie ciekawostek przez nauczyciela.
4. Rozdanie kart pracy z zapisem w alfabecie Braille’a – uczniowie dostają klucz do alfabetu Braille’a i zaszyfrowane hasło, które muszą odczytać.
5. Rozwiązanie testu o integracji na tablicy interaktywnej wspólnie z uczniami i omówienie go – jak należy zachowywać się wobec osób niepełnosprawnych.
6. Podział uczniów na grupy i omówienie haseł związanych z integracją.
Zadanie dla grup:
Przygotujcie wspólnie plakat, do którego podpisem mogłoby być hasło:
KAŻDY CZŁOWIEK MA PRAWO: ŻYĆ, UCZYĆ SIĘ, BAWIĆ SIĘ,
KOCHAĆ, REALIZOWAĆ SWOJE MARZENIA I CELE ŻYCIOWE.
KAŻDY JEST INNY, ALE WSZYSCY MAJĄ RÓWNE PRAWA.
7. Prezentacja plakatów i podsumowanie zajęć.
Autor: Beata Kocur – Czytelniczka Portalu