Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 listopada 2018 roku.
Scenariusz obchodów 100 lecia Odzyskania Niepodległości w Zespole Placówek Szkolno–wychowawczych w Białymstoku
Wstęp
Wpisując się w ideę równości w dostępie do kultury, historii i dziedzictwa narodowego, chcemy włączyć się z całą społecznością szkolną w powszechne obchody 100 lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Z uwagi na funkcjonowanie i możliwości psychofizyczne naszych uczniów chcemy zaproponować możliwie szeroki wachlarz metod i oddziaływań edukacyjno-wychowawczych, aby temat tak ważny w historii naszego kraju, był dostępny w swojej formie i treści dla każdego z naszych uczniów.
Realizacja
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczych w Białymstoku: Szkoła Podstawowa Nr 35 i Ośrodek Szkolno-Wychowawczy.
Temat: Odzyskanie przez Polskę Niepodległości 1918.
Cele:
- kształtowanie postaw patriotycznych i sposobu ich wyrażania,
- rozbudzanie szacunku do tradycji narodowych,
- wzbudzanie w uczniach zainteresowania dziejami Polski i pogłębianie umiejętności ich rozumienia,
- aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym i społecznym,
- integracja ze społecznością lokalną – nawiązanie współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej oraz Grupą Rekonstrukcyjną,
- rozwijanie zdolności twórczych i artystycznych uczniów,
- budowanie szacunku dla symboli narodowych,
- propagowanie wartości patriotycznych i obywatelskich,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikowania się.
Metody pracy
Podczas realizacji projektu należy stosować zróżnicowane metody nauczania dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów, zarówno tradycyjne, jak i aktywizujące, rozwijające ucznia oraz jego samodzielność w zdobywaniu wiedzy. Uczniowie mogą pracować zarówno indywidualnie jak i w zespołach.
Zajęcia będą prowadzone metodą projektu z wykorzystaniem:
- materiałów multimedialnych,
- pracy z materiałem źródłowym,
- pogadanek,
- wycieczek,
- inscenizacji i montaży słowno-muzycznych,
- pokazów,
- prac plastycznych,
- lekcji pokazowych.
Harmonogram działań
Lp. | Treści | Sposoby realizacji | Termin |
1 | Polska Niepodległa
Przeprowadzenie lekcji przez przedstawicieli Instytutu Pamięci Narodowej pt. „Polak mały”. |
– Konkurs plastyczny „Za co kocham Polskę” – wykonanie prac plastycznych przez zespoły klasowe, prezentacja prac w szkolnej galerii.
– Tańce narodowe: Polonez – nauka tańca.
– Nauka i utrwalanie przez zabawę Hymnu Polski „Mazurek Dąbrowskiego”. -Utrwalanie symboli narodowych. |
Poniedziałek |
2 | Postać Józefa Piłsudskiego i jego wielka rola w odzyskaniu niepodległości | – Przybliżenie uczniom postaci Józefa Piłsudskiego w formie pogadanki.
– Wyjście uczniów wraz z nauczycielami pod pomnik Józefa Piłsudskiego w Białymstoku, złożenie kwiatów. |
Wtorek
|
3 | Wojenko, wojenko… | – Występ zaproszonej grupy rekonstrukcyjnej: przybliżenie postaci wyglądu żołnierzy tego okresu oraz broni, którą się posługiwano – pogadanka.
– Wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych. |
Środa
|
4 | Kocham Cię Polsko! | – Quiz wiedzy historycznej (ze zróżnicowanym stopniem trudności oraz w wersji dla osób komunikujących się z wykorzystaniem AAC). | Czwartek
|
5 | Jeszcze Polska … | – Wspólne odśpiewanie hymnu narodowego.
– Historia Polski w obiektywie – oglądanie filmów dokumentalnych oraz zdjęć o tematyce historycznej z okresu Dwudziestolecia Międzywojennego. |
Piątek
|
Opracowanie: mgr Anna Kopczuk, mgr Anna Rogalska, mgr Aneta Żak, mgr Joanna Żarska
Materiał nadesłany prze Czytelniczki portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli