Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 5 listopada 2022 roku.
Cele główne:
- kształtowanie postawy życzliwości wobec innych
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wnioskowania
Formy pracy:
- z całą grupą
- w parach
- indywidualna
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, praca z tekstem
- metody ekspresji plastycznej
- zabawy muzyczno-ruchowe
- elementy dramy, techniki teatralne
Środki dydaktyczne:
- nagranie dowolnego utworu muzycznego i sprzęt do jego odtworzenia
- tekst opowiadania o skrzacie Karolu (w treści scenariusza)
- kartki papieru, nożyczki, kredki w ilości wystarczającej dla każdego dziecka
- wstążka
Bądźmy życzliwi na co dzień
1. Zabawa na powitanie – Dzień dobry inaczej
Dzieci siedzą w kręgu. Prowadzący rozpoczyna zabawę, mówiąc: Witam się z wami, mówiąc: Dzień dobry. Jak jeszcze można się przywitać? Dzieci podają pomysły na przywitanie się w inny sposób. Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy muzyczno-ruchowej. Prezentuje fragment dowolnego utworu, dzieci poruszają się w rytm muzyki. Nauczyciel co jakiś czas zatrzymuje muzykę i wskazuje, którą częścią ciała witają się dzieci, np. nosami, ramionami, stopami.
2. Opowiadanie o skrzacie Karolu
Dzieci siedzą w kręgu. Prowadzący czyta opowiadanie o skrzacie Karolu:
Do przedszkola w Skrzatolandzie chodzi skrzat Karol. Karol lubi pomagać innym, np. podczas sprzątania. Mówi innym dzieciom miłe rzeczy, pociesza, gdy ktoś jest smutny i często się uśmiecha. Nic dziwnego, że dzieci lubią spędzać czas z Karolem. Ludzie lubią towarzystwo osób, które je zauważają, doceniają i służą pomocą.
Pewnego dnia Karol nie przyszedł do przedszkola. Dzieci dowiedziały się, że jest chory. Karola boli ucho i jest smutny. Na szczęście odwiedzili go koledzy. Rozmawiali, śmiali się i żartowali. Wszyscy byli szczęśliwi. Dobrze mieć życzliwych ludzi wokół siebie!
Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące tekstu:
– Co wiemy o Karolu?
– Dlaczego Karol miał wielu kolegów?
– Dlaczego Karol był smutny?
– Kto i w jaki sposób pomógł Karolowi?
3. Życzliwy – nieżyczliwy?
Prowadzący prezentuje dzieciom przykłady zachowań; jeśli dzieci uważają, że dane zachowanie jest życzliwe, podnoszą do góry kciuk lub uśmiechniętą buźkę, jeśli ich zdaniem takie nie jest – podnoszą do góry smutną buźkę lub kciuk skierowany w dół.
– Zosia pomaga mamie nakrywać do stołu.
– Tomek wyrywa Frankowi zabawki.
– Lucek wpycha się przed inne dzieci w kolejce.
– Tola częstuje brata swoją porcją deseru.
– Witek rozpoczyna śniadanie, nie czekając, aż wszystkie dzieci zajmą miejsce przy stole.
– Kamila podarowała babci laurkę.
4. Trening życzliwości
Dzieci tworzą pary. Każde dziecko w parze wykonuje kolejno zadania:
– pomaga partnerowi przejść przez ulicę
– osłania kolegę parasolem podczas ulewy
– przeprowadza kolegę po śliskim chodniku
– pomaga wejść pod wysoką górę.
Po wykonaniu każdej czynności następuje zmiana ról między partnerami w parze.
5. Łańcuch życzliwych dłoni
Dzieci odrysowują na papierze swoje dłonie i wycinają kontury. Wewnątrz konturu rysują sytuacje lub symbole związane z życzliwością. Nauczyciel nawleka wszystkie prace na wstążkę, tworząc łańcuch życzliwości, wyeksponowany następnie w widocznym miejscu.
6. Życzliwy telegram – zabawa na zakończenie
Dzieci siedzą w kole. Prowadzący prosi je o skupienie i wyciszenie niezbędne do przeprowadzenia ostatniej zabawy. Nauczyciel wykorzystując zasadę obowiązującą w zabawie „głuchy telefon” szepce do ucha siedzącemu obok dziecku życzliwy komunikat. Dzieci przekazują sobie komunikat, starając się, by w niezmienionej formie dotarł do ostatniej osoby. Prowadzący prosi dzieci o ocenę zajęć – określenie, które elementy wzbudziły w nich przyjemne odczucia, a które nie.
Modyfikacje:
- Dzieci mogą wykonać laurki lub kartki, które podarują bliskiej osobie. Mogą to być również upieczone ciasteczka, wiersz albo piosenka.
- W ramach Dnia Życzliwości można zorganizować charytatywny kiermasz ciast, z którego dochód zostanie przekazany na wsparcie potrzebujących lub ważny społecznie cel. Można również wysłać kartki do dzieci przebywających w szpitalu lub zorganizować spotkania z seniorami.
Bank pomysłów:
- Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, J. Berendt, A. Ryfczyńska, wyd. Natuli
- Dziękuję, proszę, przepraszam. Opowiadania z ćwiczeniami, K. Michalec, wyd. WiR
- Pięknie dziękuję. Poznaj niezwykłą moc sowa dziękuję, J. Kallwejt, E. Surrey, wyd. Babaryba
Netografia:
https://visitwroclaw.eu/dzien-zyczliwosci, dostęp z dnia 15.11.2021
https://udsk.pl/21-listopada-swiatowy-dzien-zyczliwosci-i-pozdrowien/, dostęp z dnia 10.11.2021
Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień – scenariusz zajęć opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli