Wróżby i zabawy andrzejkowe – scenariusz zajęć świetlicowych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2019 roku.

Miejsce zajęć: sala świetlicowa

Czas: 60 min

Liczba dzieci: 20 dzieci o lekkiej i umiarkowanej niepełnosprawności intelektualnej, dzieci w normie intelektualnej

Cele – dziecko:

  • zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe
  • zna prawa swoje i swoich kolegów, potrafi je respektować
  • umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rówieśnikami
  • potrafi współpracować w grupie
  • umie wyrażać ruchem muzykę

Metody:

słowna, czynna

Środki dydaktyczne:

magnetofon, balony, kolorowe karteczki, serce z imionami, kartki z zawodami, kapelusz, garnek z woskiem, miska z wodą, klucz wycięty z papieru, kubeczki z obrączką, różańcem, monetą i listkiem, świece, dekoracje przedstawiające andrzejkowe symbole: klucze, świece, serca z imionami

Przebieg zajęć

1. Zajęcia wstępne stałe

a) Dzieci wchodzą do ciemnej sali pełnej zapalonych świec, witają się z paniami i siadają na dywanie.

b) Nauczyciel prowadzący zadaje zagadki związane z Andrzejkami, dzieci znające odpowiedź zgłaszają się, za poprawną odpowiedź otrzymują słodką nagrodę.

Zagadki:

  • Od jakiego imienia pochodzi nazwa Andrzejki?
  • Przez co lejemy wosk w Andrzejki?
  • W jaki dokładnie dzień i miesiąc obchodzimy Andrzejki?
  • Co robimy w Andrzejki?
  • Wymień jedną znaną ci wróżbę andrzejkową.
  • Ile liter ma wyraz Andrzejki?
  • Ile razy w roku obchodzimy Andrzejki?

c) Nauczyciel prowadzący dzieli dzieci na trzy grupy (żółtą, czerwoną, niebieską) i zaprasza do przygotowanych plakatów z kluczami andrzejkowymi, które dzieci wyklejają kolorem swojej drużyny. Po wykonaniu zadania dzieci podchodzą w grupach do stoisk z wróżbami.

2. Zajęcia właściwe

a) Pierwsze stoisko – lanie wosku

Dzieci kolejno podchodzą do nauczyciela i przy jego pomocy leją wosk przez klucz, następnie wyławiają powstałą figurę i zgadują, co przedstawia.

b) Drugie stoisko – serce z imionami

Dzieci nakłuwają igłą serce z imionami, wybrane imię będzie należeć do jego przyszłej żony lub męża.

c) Trzecie stoisko – kolorowe kartki

Dzieci losują kolorowe kartki z kapelusza a nauczyciel odczytuje ich znaczenie.

Czerwony – Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo tego nie lubisz.

Zielony – Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściach przez ulicę. Gdy będziesz uważał, to nic złego ci się nie stanie.

Żółty – Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, zimą noś zawsze czapkę, nigdy nie zapominaj o szaliku.

Niebieski – Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony.

Biały – Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, nie tylko chrupki i wafelki.

Czarny – Za często się kłócisz. Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół ciebie bardziej kolorowe.

d) Czwarte stoisko – kubeczki

Dzieci wybierają kubeczki, pod którymi znajduje się: różaniec (co oznacza, że ta osoba swoje życie spędzi w zakonie) bądź obrączka (co oznacza szybkie zamążpójście), bądź moneta (oznaczająca bogactwo), bądź listek (zostanie kawalerem/panną).

e) Piąte stoisko – zawody

Dzieci losują z kapelusza karteczki, na których zapisane są zawody oznaczające kim będą w przyszłości.

f) Kaczuchy

Dzieci tańczą naśladując ruchy nauczyciela do piosenki „Kaczuchy”.

3. Zajęcia końcowe

Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę i zaproszenie do stołu na słodki poczęstunek oraz napój.

 

Autor: Agnieszka Szpala – Czytelniczka Portalu

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz