Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2019 roku.
Miejsce zajęć: sala świetlicowa
Czas: 60 min
Liczba dzieci: 20 dzieci o lekkiej i umiarkowanej niepełnosprawności intelektualnej, dzieci w normie intelektualnej
Cele – dziecko:
- zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe
- zna prawa swoje i swoich kolegów, potrafi je respektować
- umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rówieśnikami
- potrafi współpracować w grupie
- umie wyrażać ruchem muzykę
Metody:
słowna, czynna
Środki dydaktyczne:
magnetofon, balony, kolorowe karteczki, serce z imionami, kartki z zawodami, kapelusz, garnek z woskiem, miska z wodą, klucz wycięty z papieru, kubeczki z obrączką, różańcem, monetą i listkiem, świece, dekoracje przedstawiające andrzejkowe symbole: klucze, świece, serca z imionami
Przebieg zajęć
1. Zajęcia wstępne stałe
a) Dzieci wchodzą do ciemnej sali pełnej zapalonych świec, witają się z paniami i siadają na dywanie.
b) Nauczyciel prowadzący zadaje zagadki związane z Andrzejkami, dzieci znające odpowiedź zgłaszają się, za poprawną odpowiedź otrzymują słodką nagrodę.
Zagadki:
- Od jakiego imienia pochodzi nazwa Andrzejki?
- Przez co lejemy wosk w Andrzejki?
- W jaki dokładnie dzień i miesiąc obchodzimy Andrzejki?
- Co robimy w Andrzejki?
- Wymień jedną znaną ci wróżbę andrzejkową.
- Ile liter ma wyraz Andrzejki?
- Ile razy w roku obchodzimy Andrzejki?
c) Nauczyciel prowadzący dzieli dzieci na trzy grupy (żółtą, czerwoną, niebieską) i zaprasza do przygotowanych plakatów z kluczami andrzejkowymi, które dzieci wyklejają kolorem swojej drużyny. Po wykonaniu zadania dzieci podchodzą w grupach do stoisk z wróżbami.
2. Zajęcia właściwe
a) Pierwsze stoisko – lanie wosku
Dzieci kolejno podchodzą do nauczyciela i przy jego pomocy leją wosk przez klucz, następnie wyławiają powstałą figurę i zgadują, co przedstawia.
b) Drugie stoisko – serce z imionami
Dzieci nakłuwają igłą serce z imionami, wybrane imię będzie należeć do jego przyszłej żony lub męża.
c) Trzecie stoisko – kolorowe kartki
Dzieci losują kolorowe kartki z kapelusza a nauczyciel odczytuje ich znaczenie.
Czerwony – Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo tego nie lubisz.
Zielony – Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściach przez ulicę. Gdy będziesz uważał, to nic złego ci się nie stanie.
Żółty – Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, zimą noś zawsze czapkę, nigdy nie zapominaj o szaliku.
Niebieski – Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony.
Biały – Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, nie tylko chrupki i wafelki.
Czarny – Za często się kłócisz. Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół ciebie bardziej kolorowe.
d) Czwarte stoisko – kubeczki
Dzieci wybierają kubeczki, pod którymi znajduje się: różaniec (co oznacza, że ta osoba swoje życie spędzi w zakonie) bądź obrączka (co oznacza szybkie zamążpójście), bądź moneta (oznaczająca bogactwo), bądź listek (zostanie kawalerem/panną).
e) Piąte stoisko – zawody
Dzieci losują z kapelusza karteczki, na których zapisane są zawody oznaczające kim będą w przyszłości.
f) Kaczuchy
Dzieci tańczą naśladując ruchy nauczyciela do piosenki „Kaczuchy”.
3. Zajęcia końcowe
Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę i zaproszenie do stołu na słodki poczęstunek oraz napój.
Autor: Agnieszka Szpala – Czytelniczka Portalu