Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 lutego 2015 roku.
Zabawy służące nawiązywaniu kontaktu i integrujące grupę
- Kłębuszek
Nauczyciel przedstawia się i rzuca kłębek wełny do wybranej osoby, ta mówi swoje imię i odrzuca kłębek do innej osoby itd. W ten sposób utworzy się pajęczynka przyjaźni. - Zabawa z chustą Klanza – Imiona
Uczniowie siedzą na chuście, rzucając do siebie piłkę mówią swoje imię oraz imię osoby, do której rzucają piłkę, np. Ela do Jurka, Jurek do Bartka itd. Do imienia można dodawać nazwę koloru, na którym się siedzi. - Rymy do imienia
Uczestnicy siedzą w kręgu. Rozpoczynający wypowiada swoje imię i rym do niego, np. Ewa – Mewa, Ania – Bania. Następnie po kolei każdy uczestnik powtarza imiona z rymami wszystkich dzieci i dodaje swoje. Można zrezygnować z powtarzania imion, jeśli zabawa jest zbyt trudna dla danej grupy. - Podaj dalej
Uczestnicy siedzą w kręgu. Każdy uczeń otrzymuje kartkę papieru A4 i rysuje na środku kółko. Kartkę przekazuje sąsiadowi z prawej strony, ten dorysowuje dowolny kolejny element i podaje kartkę dalej. Kartki krążą do momentu, aż wrócą do pierwotnego właściciela. Wskazane jest omówienie prac chętnych dzieci. - Tratwa ratunkowa
Uczniowie zostają podzieleni na cztery – pięć zespołów. Każdy zespół otrzymuje karton. Jest to tratwa ratunkowa. Wszyscy członkowie zespołu mają zmieścić się na tej tratwie. Stojąc na niej przynajmniej jedną nogą i wytrzymać w tej pozycji przynajmniej 30 sekund. Wygrywa zespół, który najdłużej utrzyma się na tratwie. - Rybacy i ryby
Uczestnicy zabawy tworzą dwa koła: wewnętrzne i zewnętrzne, trzymają się za ręce. Dzieci będące w kole zewnętrznym (rybacy) próbują wedrzeć się do koła wewnętrznego (rybki); rybki próbują im to uniemożliwić. - Atomy, atomy łączcie się
Uczestnicy poruszają się swobodnie po sali (może być przy muzyce). Prowadzący podaje liczbę (np. 3) i uczestnicy jak najszybciej łączą się w trzyosobowe grupy. Zabawę można prowadzić w różnym tempie. Może być ona wstępem do pracy w grupach. - Wędrująca chusteczka
Dzieci siedzą w kręgu na podłodze. Każdy ma przed sobą szyfonową chusteczkę. Na umówiony sygnał przekładają chusteczkę w prawo, otrzymując jednocześnie chusteczkę z lewej strony. Powinno się to odbywać w jednym rytmie. Rytm może być zmienny. Do zabawy można dołączyć muzykę. - Zagraj tak, jak ja
Dzieci stoją w kręgu. Kolejno wygrywają na plastikowej butelce wymyślony rytm. Grupa razem naśladuje ten rytm grając na swoich butelkach. - Butelkowe kręgle
Uczniowie są podzieleni na dwa zespoły (5-7 osób). Ustawiają na podłodze plastikowe butelki w rzędach, a następnie toczą piłkę tak, aby przewrócić jak najwięcej „kręgli”. - Zabawa z chustą Klanza – Karuzela
Uczestnicy trzymają naciągniętą chustę na wysokości pasa, śpiewając piosenkę „Hej ho, hej ho, do pracy by się szło” rytmicznie przekazują sobie chustę w prawą stronę. Tempo śpiewania i przekazywania chusty stopniowo się zwiększa. Po pewnym czasie następuje zmiana kierunku przekazywania chusty. - Zabawa z chustą Klanza – Kopnij piłkę
Uczestnicy stoją z naprężoną chustą. Pod chustą znajduje się piłka, którą dzieci podają sobie kopnięciami. Piłka powinna toczyć się po ziemi.
Bibliografia
M. Koc, Zabawy w edukacji elementarnej. 105 zabaw z wykorzystaniem prostych przedmiotów, Wydawnictwo Ake
A. Wasilak (red.), Zabawy z chustą, Klanza, 2002.
Źródła zasłyszane
Opracowanie: Kinga Baran – Jemioła