Home › Forums › Nasze rozmowy – Forum pedagogów specjalnych › Autyzm – problemy w szkole masowej
- This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 2 lat, temu by Administrator portalu.
-
AuthorWpisy
-
6 lutego, 2021 at 2:49 am #28487izarut@wp.plParticipant
Dzień dobry, od tygodnia pracuję jako nauczyciel współorganizujący z uczniem autystycznym w klasie pierwszej w dużej szkole państwowej. Najpierw brak wspomagania, potem nauczanie zdalne, teraz totalna odmowa wejścia do klasy. Dziecko siedzi na zapleczu klasy, albo w sali terapeutycznej, nie pracuje, nie bawi się, ucieka z klasy i biega po szkole. Żadne zachęcanie ani wprowadzony system motywacyjny nie działają. Co robić? Bardzo proszę o pomoc.
9 lutego, 2021 at 9:57 am #28535Administrator portaluParticipantDzień dobry,
Przesyłam odpowiedź naszego eksperta, Pani Dobromiły Smolak:
Rozumiem, że sytuacja jest faktycznie niełatwa. Prawdopodobnie dla tego dziecka integracja z klasą byłaby wyzwaniem ze względu na jego własne trudności, a tu jeszcze dochodzi sytuacja z pandemią… Zaczęłabym od małych kroków. Myślę, że najpierw warto postawić na to, żeby dziecko nabrało zaufania do Pani (jeżeli pracuje z nim Pani dopiero od tygodnia, to pewnie trzeba na to jeszcze trochę czasu). Na tym pierwszym etapie pozwoliłabym mu zostać w miejscu z dala od reszty klasy, ale z Panią (o ile jest taka możliwość) – na przykład na zapleczu, o którym Pani pisze. Jeżeli poczuje się bezpiecznie w takich okolicznościach, to będzie łatwiej go potem przekonać do dołączenia do grupy. W tym momencie ważne jest także przyjęcie jego emocji i potrzeb (tak, żeby poczuł się zrozumiany). Można na przykład powiedzieć: „Rozumiem, że jest Ci trudno być w klasie, możemy zostać dzisiaj na zapleczu. Jeżeli potrzebujesz pobiegać, to po zajęciach możemy wyjść na korytarz.” Jednocześnie ważne, żeby jasno stawiać granice i zasady, szczególnie te dotyczące bezpieczeństwa – można je zapisać / narysować, żeby były klarowne dla dziecka (np. „zawsze jak chcę wyjść z klasy, pytam panią czy mogę”). Jeżeli chodzi o wymagania edukacyjne, to też dostosowałabym je do aktualnych możliwości dziecka. Jeżeli cała klasa wykonuje jakieś ćwiczenie, a ten chłopiec ma z tym trudność, to może warto przygotować bardzo krótkie zadanie (tak, żeby dać mu szansę szybkiego odniesienia sukcesu), a potem pozwolić mu wybrać jakąś aktywność, którą lubi, a która nie przeszkadzałaby klasie (puzzle? łamigłówki? układanie klocków? – warto zapytać rodziców o jego preferencje).
Trudno doradzać mi nie znając dziecka, ale mam nadzieję, że te pomysły będą dla Pani przynajmniej inspiracją. Powodzenia!!!Przy okazji chciałbym dodać, że więcej na powyższy temat będzie można się dowiedzieć na szkoleniu dla nauczycieli, które poprowadzi Pani Dobromiła 11 marca:
Strategie pracy nad trudnymi zachowaniami u dzieci/uczniów ze spektrum autyzmuZapraszamy !
-
AuthorWpisy
- The forum ‘Nasze rozmowy – Forum pedagogów specjalnych’ is closed to new topics and replies.