Home › Forums › Nasze rozmowy – Forum pedagogów specjalnych › IPET bez pedagoga specjalnego
- This topic has 5 replies, 3 voices, and was last updated , temu by Renata Flis.
-
AuthorWpisy
-
19 września, 2017 at 4:27 pm #7474MagdaZGParticipant
Witam
Moje pytanie dotyczy organizacji kształcenia specjalnego dziecka 3 letniego w przedszkolu ogólnodostępnym dla dzieci słabosłyszacych.
Dziecko w zaleceniach orzeczenia z poradni ma zalecone kształcenie specjalne dla dzieci słabosłyszących oraz to, że ma prawo do zajęć rewalidacji indywidualnej, powinien być objęty terapią logopedyczną.Wobec czego mam kilka pytań w związku ze zmianami jakie narzucają rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także warunków organizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych z dnia 9 sierpnia 2017 r.
Co w sytuacji, gdy przedszkole nie moze wykonać zaleceń poradni, bo nie ma pedagoga specjalnego? gdyż jak dobrze rozumiem zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem słabosłyszącym prowadzi tylko surdopedagog, a logopedyczne surdologopeda?
– kto tworzy IPET w przypadku gdy w przedszkolu nie ma tych specjalistów – wychowawca tworzy ten program sam, gdyż jest zobowiązany do 30 września?– jeżeli nie ma specjalisty pedagoga specjalnego to dziecko należy objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną przez terapeutę pedagogicznego i logopedę (zwykłego), gdyż takimi dysponuje przedszkole ? Dziecko w orzeczeniu ma napisane że rozwój mowy jest zgodny z normą dla wieku, możliwości intelektualne w sferze niewerbalnej kształtują się na poziomie powyżej przeciętnej dla wieku. Dziecko funkcjonuje prawidłowo w grupie rówieśniczej.
Pozdrawiam
Magdalena
nauczyciel przedszkola19 września, 2017 at 5:54 pm #7475MagdaZGParticipantkształcenie specjalne dla dziecka słabosłyszącego w przedszkolu ogólnodostepnym
19 września, 2017 at 6:10 pm #7476SaraParticipantpedagog specjalny (tutaj surdopedagog) ma zupełnie inne kompetencje niż terapeuta pedagogiczny i te stanowiska nie są tożsame. To szkoła czy przedszkole ma się dostosować do dziecka, a nie odwrotnie, a tym samym zapewnić odpowiednie wsparcie wskazane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Wydaje mi się natomiast, że terapię logopedyczną może prowadzić „zwykły” logopeda.
19 września, 2017 at 8:19 pm #7487MagdaZGParticipantA co z tym IPET-em, jak mam go napisać sama jako wychowawca – nauczyciel przedszkola? Nie wywiąże się z terminem – do 30 września. Tam muszą być wpisane działania o charakterze rewalidacyjnym. Nie znam ich. Mam wyszukać z internetu??
Dziękuję za odpowiedż i pozdrawiam
MagdaZG19 września, 2017 at 8:36 pm #7488SaraParticipantProponuje zapytać dyrektora przedszkola. IPET opracowuje ZESPÓŁ tworzony przez nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem.
Współczuję, że została Pani z problemem sama.17 stycznia, 2018 at 11:01 am #9674Renata FlisParticipantIPET opracowuje zespół. Zajęcia logopedyczne może prowadzić „zwykły”logopeda- dyrektor uznaje zbieżność kwalifikacji. Ponadto można realizować te zajęcia we współpracy z poradnią p-p i takie zajęcia mogą być realizowane w poradni.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
§ 23. 1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i § 4, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3. : posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia surdopedagoga a jest np. pedagog specjalny to dyrektor może wystąpić do kuratorium oświaty o wyrażenie zgody na zatrudnienie takiej osoby. -
AuthorWpisy
- The forum ‘Nasze rozmowy – Forum pedagogów specjalnych’ is closed to new topics and replies.