Home › Forums › Nasze rozmowy – Forum pedagogów specjalnych › Podręczniki dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym
- This topic has 22 replies, 12 voices, and was last updated 4 lat, temu by Lidka.
-
AuthorWpisy
-
2 listopada, 2014 at 3:19 pm #258Redaktor naczelna portaluParticipant
Witam. Jestem nauczycielem wspomagającym w klasie drugiej szkoły podstawowej. Miałam duży problem z wyborem książek dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym. Ostatecznie natknęłam się na pozycję „karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” A. Borowskiej Kociemby i M. Krukowskiej pogrupowane wg pór roku. Mam jednak niedosyt w tym temacie. Ciekawa jestem z jakich pozycji korzystacie.Proszę o inspiracje.
4 listopada, 2014 at 8:42 pm #325AnonymousInactiveRzeczywiście brak czegoś konkretnego dla dzieci umiarkowanych uczących się w integracji- trzeba kombinować. Ja np. do nauki czytania wykorzystuje pozycje prof. Jagody Cieszyńskiej Kocham czytać, dla innego dziecka stosuję metodę 18 struktur wyrazowych Kujawy i Kurzyny. To wszystko zależy od poziomu dziecka, bo przecież dzieci umiarkowane są rozmaite. Niby materiałów jest dużo, ale przygotowanie lekcji dla takiego dziecka i zintegrowanie treści z treściami pozostałych uczniów to codzienne wyzwanie. Fajnie, że powstał taki portal. Może dowiem się czegoś ciekawego:).
16 listopada, 2014 at 11:53 am #400Redaktor naczelna portaluParticipantNo właśnie. Raczej chodziło mi o zebranie wszystkiego razem. Nie wszystkie metody da się zastosować na lekcji w integracji, żeby „nie przeszkadzać” klasie.
23 sierpnia, 2015 at 5:11 pm #1924dorka1ParticipantJa również korzystam z kart pracy podzielonych na 4 pory roku. Oprócz tego dobieram sobie karty pracy z edukacji przedszkolnej, które akurat odpowiadają jakiemuś uczniowi albo młodszych klas szkoły podstawowej. Dużo rzeczy trzeba przerabiać żeby były bardziej czytelne. Niestety jeśli chodzi o treść to jest problem, bo dzieci w jednej klasie funkcjonują na różnych poziomach jedne znają literki inne nie, jedne piszą z tablicy a drugie po śladzie drukowanymi literami, jedne odpoznają cyfry w zakresie 10 czy 30 a inne ani jednej , jedne świetnie układają puzzle 30-40 elementowe a inne mają problem z 4 elementami i tak można by wymieniać bez końca . Dlatego nie da się skorzystać z jednego rodzaju kart pracy dla wszystkich uczniów tylko ciągle trzeba poszukiwać……
2 września, 2015 at 10:31 pm #1995swatka2ParticipantFajnymi pomocami są karty pracy (nauczanie zintegrowane, język polski kl.I,II,III, matematyka kl.I, II,III) Janiny Stasica wyd.Impuls- niestety niedostępne w formie papierowej. Dodatkowo „POlska moja Ojczyzna”, seria Małymi kroczkami WiR-u.Są to karty pracy. Dodatkowo gramatyka i ortografia dla najmłodszych, środowisko. Można coś znaleźć…
6 września, 2015 at 5:15 pm #2015dorka1ParticipantMożna też skorzystać z kart pracy „Ja i mój świat” , fajnie wydane i czytelne, ale oczywiście musi pasować do poziomu funkcjonowania dziecka.
Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością inelektualną – maja swoją kontynuację pod tytułem Funkcjonowanie osobiste i społeczne. Te pierwsze mają trzy teczki , bo wiosna i lato są połączone a te drugie mają cztery teczki i są trudniejsze.
Fajne są też karty pracy „Poznajemy zawody i miejsca pracy”, ale to wiadomo, że tylko na wybrane lekcje.30 października, 2015 at 1:43 pm #2172AgnieszkaKrolParticipantWitam serdecznie. A ja mam pytanie może nie dokładnie o podręczniki, ale potrzebuje jakies wskazówki do pracy.. dostałam propozycje pracy jako nauczyciel wspomagający w szkole masowej dla ucznia 3 klasy szkoły podstawowej. Chłopiec ma orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Do tej pory chłopiec na lekcji przeszkadzał w prowadzeniu zajęć bo po prostu się nudził, nie zna liter cyfr dlatego nie bierze udziału w zajęciach do tej pory nie miał nauczyciela wspomagającego. Przyszłam ja i nie wiem od czego z nim zacząć pracę, chliec nie za bardzo interesuje się tymi pracami które mu proponuje… proszę o pomoc
1 listopada, 2015 at 10:34 am #2181Redaktor naczelna portaluParticipantProponuję na początek podsuwać mu rzeczy, które lubi robić (podpowie nauczyciel wiodący). Dziecko musi się do Ciebie przyzwyczaić, musicie się siebie „nauczyć”. Z czasem powinno być lepiej. Jeśli jest to trzecia klasa, bardzo trudno będzie „podążać” za klasą i tym co robią inne dzieci. Dziecko z pewnością ma IPET i na tym się opieraj. Jeśli jest to jedyne dziecko pod Twoją opieką, możecie dużo wypracować. Powodzenia.
11 listopada, 2015 at 2:27 pm #2244AgnieszkaKrolParticipantDziękuję za odpowiedź. ;). Jak na razie podsuwam mu karty pracy kolorujemy budujemy z klocków malujemy farbami … W klasie gdzie prowadzona jest lekcja z innymi, ciężko jest mi prowadzić inne zajęcia ponieważ jest to ciekawość dla innych dzieci A dla nauczyciela wiodącego rozburzenie zajęć, dlatego pracujemy w ławce. ..
11 listopada, 2015 at 4:21 pm #2245Redaktor naczelna portaluParticipantTo właśnie jest specyfika pracy nauczyciela wspomagającego. Czasem rzeczywiście bywa trudno i nie wszystkie metody można zastosować, ale możliwości jest dużo – próbujcie. Plusem jest to, że masz pod opieką tylko jednego ucznia, więc łatwiej zorganizować pracę, niż kilku uczniom, kiedy trzeba gonić od ławki do ławki.Pozdrawiam serdecznie:).
16 listopada, 2015 at 8:56 pm #2280OlalaParticipantCzy „Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” A. Borowskiej Kociemby i M. Krukowskiej pogrupowane wg pór roku będą odpowiednie dla dziecka w I kl. gimnazjum z up. umiarkowanym (górna granica)?
Pozdrawiam12 lutego, 2017 at 2:43 pm #5080tulipanowaParticipantWitam, wiem, że temat już dawno zaczęty, ale może jeszcze ktoś sie odezwie 🙂
mam pytanie nie co do podręczników, ale do programu, na podstawie którego pracujecie z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie. Czy tak jak np. w edukacji przedszkolnej, należy prace opierać na programie edukacji przedszkolnej, tak samo w przypadku ucznia niepełnosprawnego? Czy macie takie gotowe programy, czy sami tworzycie program pracy np. rozłożony na każdy miesiąc, podpierając się podstawą programową?12 lutego, 2017 at 10:40 pm #5084Redaktor naczelna portaluParticipantTo zależy w jakim stopniu jest niepełnosprawność. Uczniowie ze stopniem lekkim mają tą samą podstawą, co w normie. Trzeba ją na bieżąco dostosowywać do możliwości ucznia. W przypadku upośledzenia umiarkowanego jest inna podstawa programowa, czyli trzeba zwracać uwagę na kształtowanie innych umiejętności, przede wszystkim umiejętności praktycznych przydatnych w życiu. W obydwu przypadkach pisze się IPET, czyli program. Ja w klasie integracyjnej staram się przygotowywać karty pracy żeby były mniej więcej zbieżne z tym, co robi klasa, tylko łatwiejsze. Z uczniami umiarkowanymi nie zawsze się da i czasem robię zupełnie coś innego. Tym bardziej, jeśli jest to już drugi etap edukacyjny, wtedy różnice między uczniami są już tak duże, że trzeba praktycznie pracować indywidualnie.
1 lipca, 2017 at 1:51 pm #6599Marta1992ParticipantHej! Jestem szczęśliwa, że natknęłam się na ten portal! Od września będę nauczycielem w klasie 2. W swojej klasie będę miała 4 dzieci z zespołem downa z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym. Mam kilka pytań:
1. Jakie wybrać podręczniki?
2. Jaki program wybrać?
3. Czy dla tych dzieciaczków jest zupełnie inna podstawa programowa? Jaka??
4. Jak wyglada wasz schemat pracy z taką klasą? Przykładowe lekcje, jak rozpisujecie plan lekcji? Dzielicie na edukacje?Będę bardzo bardzo wdzięczna za odpowiedz… niestety mało osób jest w stanie mi doradzić jeżeli chodzi o specyfikę pracy takiej klasy…;(
2 lipca, 2017 at 7:12 pm #6600KrysiaParticipantObowiązująca będzie tu podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Nie napisałaś, czy to klasa integracyjna czy specjalna, organizacja pracy będzie inna w każdej z nich. W kształceniu dzieci z umiark. niepełn. intel. chodzi głównie o uspołecznianie i rozwijanie umiejętności, które przydadzą im się w życiu.Na rynku jest bardzo dużo podręczników, ćwiczeń i kart pracy. Warto wybrać się d księgarni i przejrzeć. Ja przeczytałabym też dokumenty dzieci, żeby zorientować się w poziomie opanowanych umiejętności. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami pracują na podstawie indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych.
-
AuthorWpisy
- The forum ‘Nasze rozmowy – Forum pedagogów specjalnych’ is closed to new topics and replies.