Rewalidacja indywidualna

This topic contains 61 replies, has 23 voices, and was last updated by Avatar muffinka 6 miesiące, 2 tygodnie temu.

  • Autor
    Wpisy
  • #8742
    Avatar
    admin
    Administrator

    Wątek poświęcony kursowi online, który już wkrótce będzie dostępny na naszym portalu.

    Zapraszamy do dyskusji i zadawania pytań naszemu ekspertowi oraz autorowi kursu Pani Renacie Flis

    #8882
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Szanowni Państwo, zapraszam do udziału w kursie doskonalącym „Rewalidacja”. Pragnę podzielić się z Państwem swoją wiedzą i doświadczeniem. Jestem do Państwa dyspozycji w sytuacjach trudnych.Wierzę, że kształcenie na odległość będzie dla Państwa korzystne. Pamiętajcie, nie jesteście sami. Piszcie, dzielcie się swoja wiedzą i doświadczeniem ale i problemami.

    #9003
    Avatar
    Lidka
    Uczestnik

    Dzień dobry, korzystając z możliwości chciałabym zapytać, jaka jest różnica między „wczesnym wspomaganiem”, a „rewalidacją” w zerówce. To znaczy, która forma pomocy jest dla którego dziecka, bo z tego co zauważyłam funkcjonują obie.
    Będę wdzięczna za odpowiedź, Lidia.

    #9004
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Jest bardzo duża różnica. Rewalidację organizujemy dla dziecka, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Natomiast, jeśli dziecko ma opinię o wczesnym wspomaganiu, zajęcia specjalistyczne ustalone przez zespół wczesnego wspomagania określone na podstawie diagnozy funkcjonalnej i programu wczesnego wspomagania realizuje podmiot powołany do ich organizacji. W przedszkolu obejmujemy takie dziecko pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie : zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych – ale nie jest to rewalidacja; podczas bieżącej pracy z dzieckiem ( indywidualizacja) oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów. Często dziecko ma opinię o wczesnym wspomaganiu i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dlaczego? Bo gromadzimy dokumentację dziecka, ale na pewno opinia o wczesnym wspomagania była wydana wcześniej a orzeczenie później. Wtedy obowiązujące jest orzeczenie. Jeśli nadal ma Pani wątpliwości, proszę pisać. Pozdrawiam.

    #9005
    Avatar
    Lidka
    Uczestnik

    Bardzo dziękuję za odpowiedź. W takim razie od kiedy dziecko może otrzymać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Czy jest jakaś dolna granica wiekowa?

    #9015
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może otrzymać dziecko w wieku 2,5 lat, gdyż od tego momentu może być zapisane do przedszkola. Orzeczenie dotyczy systemu oświaty ( przedszkole, szkoła). Wczesne wspomaganie od momentu urodzenia dziecka o ile stwierdzono zaburzenia rozwojowe. Opinia o wczesnym wspomaganiu dostarczona do przedszkola daje nauczycielom informację o dziecku, jego potrzebach i trudnościach. Środki finansowe na realizację wczesnego wspomagania ( zajęcia specjalistyczne – nie REWALIDACJA) otrzymuje placówka wyznaczona przez organ prowadzący ( Poradnie P-P, niektóre przedszkola). Jeśli w zaleceniach dla przedszkola pojawi się organizacja pomocy p-p, to dyrektor może przyznać zajęcia specjalistyczne o ile ma na to środki finansowe ( pamiętajmy, ze takie dziecko ma zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania na terenie poradni) . Oczywiście , każdy nauczyciel ma obowiązek wspierania dziecka podczas bieżącej pracy ( indywidualizacja, dostosowanie wymagań edukacyjnych – Ustawa o systemie oświaty, ustawa prawo oświatowe) oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
    Jeśli dziecko ma opinie o wczesnym wspomaganiu i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – w przedszkolu realizujemy zalecenia wynikające z orzeczenia ( jest zwiększone subwencja oświatowa).

    #9055
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Poradnik Swiąteczny

    #9078
    Avatar
    olka.
    Uczestnik

    Chciałabym zapytać czy jest możliwość zajęć indywidualnych dla dziecka z niedosłuchem w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym?
    Na jakim przedmiocie dziecko ma uczyć się j. Migowego?

    #9079

    Dobry wieczór. Mam następujące pytania:
    1. Ukończyłam oligofrenopedagogikę. Czy mogę prowadzić rewalidację z dzieckiem słabosłyszącym, czy takie zajęcia musi prowadzić surdopedagog?
    2. Co powinien zawierać IPET odnośnie rewalidacji, którą będę prowadzić? Czy należy wymienić rodzaje zaplanowanych ćwiczeń, czy tylko ogólne cele?

    #9111
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Jeśli pyta Pani o rewalidację indywidualną, to na pewno tak o ile w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego taka formę zaleca poradnia p-p. Zazwyczaj poradnia wpisuje takie zalecenie. Istnieje też od tego roku szkolnego możliwość realizacji przez ucznia wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie o ile z powodów zdrowotnych utrudnione jest funkcjonowanie dziecka w grupie. Należy to szczegółowo opisać i uzasadnić w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania. Dyrektor wówczas występuje do organu prowadzącego o środki finansowe w ramach zwiększonej subwencji. Jeśli jest zgoda i fundusze, wówczas można rozpocząć taką formę edukacji.

    #9112
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Języka migowego uczy się dziecko np. na rewalidacji, gdyż prowadzi zajęcia surdopedagog. Mogą też być zorganizowane zajęcia specjalistyczne nauki języka migowego.

    #9113
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Zajęcia z uczniem słabosłyszącym powinien prowadzić surdopedagog. W IPET piszemy cele ogólne i szczegółowe (na etap edukacji), metody i formy pracy, można też podać przykładowe ćwiczenia, ale to akurat nie jest wymagane.

    #9117
    Avatar
    olka.
    Uczestnik

    Bardzo proszę o podanie konkretnego paragrafu, zapisu o rewalidacji indywidualnej. Czy ja jako rodzin mogę to zgłosić na wielospecjalistycznej ocenie…?

    #9121
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    W żadnym akcie prawnym nie ma zapisu: rewalidacja indywidualna- dot. Rozp. o warunkach kształcenia uczniów niepełnosprawnym…, oraz Rozp. o ramowych planach nauczania, Ustawa prawo oświatowe. Wszędzie jest zapis „rewalidacja”. O formie realizacji zajęć rewalidacyjnych( indywidualne czy grupowe) podejmuje decyzję zespół orzekający w poradni p-p, która wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Rodzic biorący udział w posiedzeniu zespołu w sprawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania może wnosić swoje propozycje i sugestie.

    #9124
    Avatar
    olka.
    Uczestnik

    Czy dobrze rozumiem ?
    To czyli dziecko w orzeczeniu nie ma zapisu rewalidacja indywidualna, to już nic nie zrobię, oprócz moich sugesti podczas wielospecjalistycznej oceny

Musisz być zalogowany by dyskutować na forum

Comments are closed