Rewalidacja indywidualna

This topic contains 61 replies, has 23 voices, and was last updated by Avatar muffinka 6 miesiące, 2 tygodnie temu.

  • Autor
    Wpisy
  • #9148
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Szanowna Pani, w aktach prawnych jest zapis ” rewalidacja”. Natomiast zespół orzekający w PPP wydając zalecenia w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego może wskazać „rewalidacja indywidualna” i wówczas dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizować takie zajęcia. Rewalidacja indywidualna to nie to samo co nauczanie indywidualne. Od września zespół może w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia wskazać, ze ze względu na trudności w funkcjonowaniu spowodowane stanem zdrowia ucznia, że wybrane zajęcia powinny być realizowane indywidualnie. Na ucznia z autyzmem gmina otrzymuje największą subwencję oświatową , prawie 60 tys. rocznie. Są więc środki i gmina powinna zabezpieczyć taką formę kształcenia. Jeśli zespół tego nie zaproponował, może Pani jako matka wnioskować podczas spotkania zespołu.

    #9149
    Avatar
    olka.
    Uczestnik

    Już rozumiem, dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
    Tylko, że szkoła twierdzi, że nie ma możliwości zajęć indywidualnych bo nie ma takiego zapisu w statucie.

    #9159
    Avatar
    Lidka
    Uczestnik

    Ale co ma do tego statut? Przecież zajęcia indywidualne regulowane są przez prawo ogólnopolskie, a nie wewnątrzszkolne.

    #9167
    Avatar
    pyjter1
    Uczestnik

    Dzień dobry, właśnie dołączyłem do kursu. Czy jest możliwość wydrukowania potwierdzenia ukończenia kursu? Pozdrawiam, Piotr.

    #9169
    Avatar
    admin
    Administrator

    Dobry wieczór.

    Tak potwierdzenie ukończenia kursu można sobie wydrukować z pliku PDF, dostępnego po zapoznaniu się z wszystkimi materiałami.

    Zachęcamy także do wypełniania ankiety podsumowującej kurs.

    #9201

    Dziękuję bardzo za poprzednią odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie. Napisała Pani, że rewalidację z uczniem slabosłyszącym powinien prowadzić surdopedagog. A czy ukończona terapia pedagogiczna może dawać takie uprawnienia? Zalecania poradni są ściśle zwiazane z dzialaniem terapeuty pedagogicznego w przypadku tego dziecka (cwiczenia grafomotortczne, cwiczenia koncentracji uwagi,percepcji sluchowej,itp)

    #9243
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    W ramach zajęć rewalidacyjnych dyrektor szkoły powinien uruchomić terapię pedagogiczną ( bo jest takie zalecenie), wówczas powinien je prowadzić terapeuta pedagogiczny. Często w orzeczeniach nie ma wskazania „rewalidacja indywidualna” a ” zajęcia rewalidacyjne” lub „rewalidacja”. Towarzyszą takiemu zapisowi zalecenia w formie celów terapeutycznych: np. usprawnianie motoryki dużej i małej; doskonalenie procesów poznawczych. Wskazane są też zajęcia, które uczeń powinien mieć.
    Istnieje też II wariant. W świetle nowych przepisów PPP ma obowiązek wskazać zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wszystkie zajęcia o charakterze rewalidacyjnym trwają 60 min. Przyznane z pomocy p-p 45 minut.

    #9244
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Jeżeli w orzeczeniu nie ma zalecenia „rewalidacja indywidualna’ to dyrektor szkoły może zorganizować zajęcia grupowe. Warto skontaktować się z poradnią p-p z wnioskiem o zmianę zalecenia. Trzeba to uzasadnić, ale…nie wiem czy uda się to załatwić.

    #9455
    Avatar
    dorcia54
    Uczestnik

    Dzień dobry!
    Serdecznie dziękuję za Pani nieocenioną pomoc i wsparcie. Za cierpliwość, za wszelkie wyjaśnienia, za odpowiedzi na moje pytania, za to, za rozwianie wątpliwości…za wszystko 🙂 Serdecznie pozdrawiam!

    #9459
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Pani Doroto, dziękuję za miłe słowa. Zachęcam wszystkich Państwa do dzielenia się swoim doświadczeniem ale i trudnościami, jakie napotykacie w swojej pracy. Chętnie pomogę.

    #9553
    Avatar
    karoklonik
    Uczestnik

    Dzień dobry,
    Mam pytanie, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel pracujący w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym prowadzący zajęcia rozwijające uzdolnienia ?

    #9560
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Zgodnie z przepisami zajęcia rozwijające uzdolnienia prowadzą nauczyciele przedmiotów: np. chór szkolny – nauczyciel muzyki, SKS – nauczyciel w-f, kółko literackie – nauczyciel języka polskiego, koło matematyczne – nauczyciel matematyki, kółko plastyczne – nauczyciel plastyki. I nie ma to znaczenia czy jest to szkoła podstawowa ogólnodostępna czy w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Uzdolnienie (talent) to wrodzone predyspozycje w dziedzinie intelektualnej, ruchowej lub artystycznej przejawiające się ponadprzeciętnym stopniem sprawności w danej dziedzinie lub zdolnością do szybkiego uczenia się jej. Jeśli prowadzicie Państwo dla uczniów różne zajęcia terapeutyczne, w których wykorzystujecie muzykę, ruch, taniec np. arteterapia to nie są to zajęcia rozwijające uzdolnienia i wówczas prowadzą je nauczyciele posiadający dodatkowe kwalifikacje.

    #9562
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    Jak organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu? To pytanie, które nauczyciele często zadają. Postaram się wyjaśnić tę kwestię.
    Z dniem 1 września straciło moc rozporządzenie w sprawie ramowych statutów przedszkoli na podstawie art. 368 pkt.5 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe. Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji przedszkola nie reguluje wymiaru czasu realizacji podstawy programowej. Natomiast, zgodnie z art. 13 ustawy Prawo oświatowe mówi, że przedszkolem publicznym jest przedszkole, które zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
    Ustawa prawo oświatowe. Art. 13. 1. Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
    2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;

    Zatem w czasie zapewnianym przez organ prowadzący, w czasie pobytu dziecka w przedszkolu zadeklarowanym przez rodziców – powinny być zrealizowane wszystkie działania na jego rzecz. Potwierdza to sposób opisu zadań przedszkola i warunków realizacji podstawy programowej określone w przedmiotowym rozporządzeniu, które nie reguluje odrębnie zasad organizacji zajęć specjalistycznych.
    Dlatego, pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna być udzielana dziecku w czasie jego pobytu w przedszkolu, zapewnianym w wymiarze nie mniejszym niż 5 godzin dziennie.
    Organizacja określonych zajęć powinna być dostosowana do potrzeb konkretnego dziecka oraz oczekiwań rodziców. Jest również uzależniona od organizacji pracy przedszkola określonej przez dyrektora w ramowym rozkładzie dnia. Ponadto zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być określone w statucie przedszkola.
    Od 1 września 2017 r. organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności dzieci, a także oczekiwań rodziców.
    Podsumowując, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym rewalidacja powinny być zrealizowane w czasie zadeklarowanego przez rodziców czasu pobytu dziecka. Dyrektor w arkuszu organizacyjnym zawiera między innymi: ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia. Przypominam również, że dyrektor powołuje zespoły dla właściwej organizacji edukacji uczniom/dzieciom z niepełnosprawnościami ( orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego). Natomiast nie ma obowiązku powoływania zespołów dla dzieci objętych wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    Podstawa prawna: art. 13, art. 102 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.), art. 368 pkt 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.), § 12 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
    A jak u Państwa, w przedszkolach jest organizowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna w tym rewalidacja?

    przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.

    #9810
    Avatar
    pyjter1
    Uczestnik

    Dziękuje za kurs. Bardzo przydatne informacje. Dzisiaj wydrukowałem certyfikat 🙂
    Upewniłem się, że prawidłowo zapisuje tematy lekcji.
    Mam jeszcze pytania. Czy w taki sam sposób zapisujemy tematy w dzienniku zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?
    Ukończyłem studia mgr – Rewalidacja i prowadzę zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością ruchową, z niedosłuchem. Nie mam ukończonej surdopedagogiki. Czy mam uprawnienia?

    #9814
    Renata Flis
    Renata Flis
    Uczestnik

    W tematach zajęć specjalistycznych odnosimy się do usprawniania/doskonalenia/kształcenia/rozwijania zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych zgodnie z założonymi celami. zgodnie z nowym rozporządzeniem MEN zajęcia rewalidacyjne powinny prowadzić osoby posiadające kwalifikacje do danej niepełnosprawności. W Pani przypadku dyrektor może zwrócić się do KO o wyrażenie zgody na prowadzenie zajęć przez Panią- przyczyna : brak surdopedagoga w okolicy.

Musisz być zalogowany by dyskutować na forum

Comments are closed