Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 maja 2019 roku.
Temat zajęć: Rozwijanie uwagi dowolnej i pamięci jako podstawy uczenia się.
Rodzaj zajęć:
zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Czas trwania zajęć:
60 minut
Forma zajęć:
zajęcia indywidualne
Metody:
metoda behawioralna (wykorzystanie tabliczki motywacyjnej), metoda ćwiczeniowa, zabawa dydaktyczna, gra, elementy metody SI
Pomoce:
tabliczka punktowa, przyrządy do zbudowania toru przeszkód, fotografie przedstawiające różne rodzaje sklepów, zdjęcia produktów spożywczych, listy zakupów (w formie obrazkowej) o różnym stopniu trudności (do zapamiętania 2,3 4 elementy), koszyk, karty do gry „memory” (pary analogicznych obrazków – np. mleko w szklance/butelka mleka, czerwone/zielone jabłko itp.), tekst opowiadania „Pierniczki Piotrusia” z pytaniami, wybrane przez dziecko zabawki (np. samochodziki, bańki mydlane) jako forma nagrody
Cel ogólny:
- rozwijanie uwagi dowolnej i pamięci jako procesów poznawczych stanowiących podstawę uczenia się
Cele operacyjne w zakresie zachowania
Dziecko:
- nawiązuje pozytywny kontakt z terapeutą
- uczestniczy w interakcji naprzemiennej (dialog, zabawa, gra)
- wykonuje polecenia terapeuty
- utrzymuje wspólne pole uwagi
- rywalizuje i stara się osiągnąć dobre wyniki w grze
- jest zainteresowane i zaangażowane w różne formy ćwiczeń
- jest skoncentrowane, wykonuje zadania do końca
- potrafi odroczyć oczekiwaną gratyfikację
Cele operacyjne w zakresie wiedzy i umiejętności
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa różne rodzaje sklepów (zasób słownikowy, wiedza ogólna)
- uważnie słucha czytanego tekstu (uwaga słuchowa)
- potrafi odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących treści opowiadania (pamięć słuchowa)
- zapamiętuje kilka elementów na podstawie skojarzeń wzrokowo – słuchowych i potrafi odtworzyć je po wykonaniu innej czynności zakłócającej (pamięć wzrokowa i słuchowa, pojemność pamięci, odporność na dystraktory, selektywność uwagi)
- odnajduje ukryte pary analogicznych obrazków w grze „memory” (koncentracja uwagi, pamięć wzrokowa)
Przebieg zajęć
1. Przywitanie z dzieckiem. Ustalenie sposobu nagradzania za pracę oraz przewidzianej nagrody.
2. „Pierniczki Piotrusia” – słuchanie czytanego opowiadania, odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu.
3. Gdzie możemy robić zakupy? – rozmowa z dzieckiem na temat różnych miejsc, w których możemy robić zakupy. Rozpoznawanie na fotografiach i nazywanie różnych rodzajów sklepów.
4. „Idziemy na zakupy” – pokonywanie toru przeszkód jako drogi do sklepu, zapamiętywanie listy zakupów w formie obrazkowej i dobieranie przedmiotów zgodnie z listą (2-4 elementową).
5. Gra „memory” – zapamiętywanie i odnajdywanie ukrytych par analogicznych obrazków (np. sok w butelce/dzbanek z sokiem; bułka grahamka/bułka kajzerka itp.).
6. Zabawa dowolna jako forma nagrody za pracę na zajęciach (zabawa wybranymi wcześniej przez dziecko zabawkami).
7. Zakończenie zajęć – czynności porządkowe, rozmowa z rodzicem.
Pobierz scenariusz z załacznikami
Autor: Anita Bartczak – Czytelniczka Portalu