Dziesięć rzeczy o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem – recenzja książki

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 7 maja 2017 roku.

Na świecie zwiększa się liczba osób ze spektrum autyzmu. Jednocześnie stale wzrasta nasza wiedza o funkcjonowaniu dzieci i dorosłych z autyzmem oraz Zespołem Aspergera; wydawane są liczne pozycje książkowe.

Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się niedawno książka pt. Dziesięć rzeczy o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem. Ellen Notbohm – matka syna ze spektrum autyzmu i autorka książki przekonuje nas, że autyzm to nie jest choroba, to część osobowości, inny sposób myślenia. A od naszego podejścia, od przyjętej perspektywy, uznającej autyzm za tragedię, bądź wyzwanie, zależy w dużej mierze los dzieci.

Ellen Notbohm - Dziesięć rzeczy o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem

Ellen Notbohm – Dziesięć rzeczy o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem

Publikacja skierowana przede wszystkim do nauczycieli, terapeutów i rodzin osób z autyzmem – jest pozycją ponadczasową. Pomaga poznać istotę autyzmu, a tym samym zrozumieć świat w taki sposób, w jakim doświadczają go osoby ze spektrum autyzmu.

Przykładem są tu zaburzenia integracji sensorycznej, które wywierają ogromny wpływ na  funkcjonowanie osoby autystycznej. Notbohm podaje wiele przykładów nadwrażliwości i podwrażliwości zmysłowej. Za kluczowe dla dziecka uważa wczesne wdrożenie terapii integracji sensorycznej, a tym samym naukę strategii sensorycznych.

Kolejnym aspektem, na który zwraca uwagę autorka, jest komunikowanie się. Osoby z autyzmem i Zespołem Aspergera odbierają język w sposób dosłowny. Musimy zatem nauczyć się innego sposobu komunikowania – precyzyjnego wydawania poleceń, bez używania przenośni, aluzji, związków frazeologicznych. Tutaj także podaje liczne przykłady dla łatwiejszego zrozumienia tematu.

Rodzicom, którym trudno jest pogodzić się z autyzmem dziecka, Ellen Notbohm pokazuje drogę do celu, jakim jest możliwie najlepsze funkcjonowanie osoby ze spektrum autyzmu w dorosłości. Z uwagi na osobiste doświadczenia autorki, rady te są autentyczne i pomocne, zarazem niosące nadzieję i optymizm.

Nauczycielom, książka dostarcza wiedzy oraz niezliczonej ilości konkretnych wskazówek do pracy z uczniem. Skupiajmy się więc na mocnych stronach dziecka i na tym co potrafi, a nie na tym, czego nie umie, bądź nie może zrobić. Wybierajmy najlepszą dla dziecka metodę uczenia uwzględniając predyspozycje, w jaki sposób przetwarza informacje. Wiele osób z autyzmem to wzrokowcy, myślą obrazami, nie słowami. W porządkowaniu i wyjaśnianiu świata pomocne mogą okazać się grafiki, organizery w formie obrazkowej, zdjęciowej, w starszym wieku zapisywane w postaci słów. Narzędzia te pomagają w uczeniu się, w organizacji i zarządzaniu czasem.

Dziesięć rzeczy o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem to książka, która pozwala nam spojrzeć na świat oczami dziecka z autyzmem. Moim zdaniem, to lektura obowiązkowa dla każdego, kto spotyka w swoim otoczeniu osobę z autyzmem lub Zespołem Aspergera. Język publikacji jest bardzo przystępny, autentyczny i trafiający do odbiorcy.

Na koniec przytoczę za Ellen Notbohm  tytułowe dziesięć rzeczy, które chciałoby nam powiedzieć dziecko z autyzmem.

Jestem pełnowymiarowym dzieckiem
Moje zmysły są rozstrojone
Odróżniaj „Nie chcę” (mój wybór) od „Nie mogę” (nie jestem w stanie)
Jestem do bólu konkretny, odbieram język w sposób dosłowny
Wsłuchuj się we wszystkie sposoby, na jakie próbuję się komunikować
Zobrazuj to sobie! Jestem wzrokowcem
Skup się i bazuj na tym, co potrafię, a nie na tym czego nie umiem
Pomóż mi w interakcjach społecznych
Ustal, co sprawia, że tracę nad sobą kontrolę
Kochaj mnie bezwarunkowo

 

Książkę można nabyć w sklepie: taniaksiażka.pl

Artykuł zawiera linki afiliacyjne
Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz