„Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera. Przewodnik komunikacji i socjalizacji w terapii interakcyjnej” – recenzja

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 marca 2017 roku.

Autorami omawianej publikacji są: John Harpur, Maria Lawlor, Michael Fitzgerald.

Powód, dla którego sięgnęłam po ten właśnie podręcznik, jest banalny. Mianowicie – otrzymanie zaliczenia na koniec semestru z przedmiotu „Problemy dojrzewania i dorastania osób z ASD”. Szczerze mówiąc, do tej pory słowo „przewodnik” nie bardzo przyciągało moją uwagę. W głowie miałam zakorzenioną myśl – zresztą nie wiem dlaczego – że autor będzie się wymądrzał i narzucał czytelnikowi swoje racje, niekoniecznie trafne.

John Harpur, Maria Lawlor, Michael Fitzgerald to specjaliści, którzy w swoim „Przewodniku komunikacji  i socjalizacji w terapii” w bardzo ciekawy i przystępny sposób pokazali przykłady interwencji społecznych dla nastolatków z Zespołem Aspargera. Zawarli tutaj autentyczne przykłady adolescentów i ich problemy.

Może wśród Was – drodzy Czytelnicy –  są osoby, które w swoim życiu mają możliwość pracy z młodzieżą  z Zespołem Aspargera, a na pewno są i tacy, przed którymi los postawi takie zadanie. Ta książka z pewnością Wam się przyda. Właśnie te prawdziwe przykłady będą niezbędne dla tych, którzy nie pracowali jeszcze z „aspargerowcami”, a tym drugim książka pozwoli uporządkować pogląd na ich cechy charakterystyczne.

W młodym człowieku  z ZA narasta stres, który ostatecznie ujawnia się w postaci zupełnie nieakceptowanej społecznie relacji. Wciąż najtrudniejszym problemem są trudności w kontaktach społecznych i problemy z zachowaniem.

Autorzy pokazali w Przewodniku jak planować i prowadzić treningi socjalizacyjne dla młodzieży. Zaproponowali program interwencji, w ramach których trenowane są umiejętności społeczne. W pierwszej części książki możemy zapoznać się  metodologią problemu, języka i jego filozofią. Druga część pokazuje, na co należy zwrócić uwagę przy planowaniu sesji, daje przykłady problemów i propozycje ich rozwiązań, oraz przedstawia ich przykłady i pomocne materiały. Zaakcentowana jest tutaj również istota roli rodziców.

Autorzy tworzą gremium znakomitych specjalistów mających szeroki pogląd na problemy społeczne nastolatków z Zespołem Aspergera. J.Harpur to wykładowca na Wydziale Nauk Informatycznych w Narodowym Uniwersytecie Irlandii w Maynooth. M. Lawrol jest konsultantem, psychiatrą dziecięcym i młodzieżowym w Ośrodku Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży w Navan, a M. Fitzgerald to profesor psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej w Centrum Zdrowia i Rodziny w Dublinie. Doświadczenie zawodowe autorów było niewątpliwie fundamentem do  napisania takiego Przewodnika.

Nastolatki z Zespołem Aspergera to fascynujący, intrygujący i źle rozumiani młodzi ludzie.  Opierając się na ich wierności, konkretnemu myśleniu i logice, możliwe jest pchnięcie ich naprzód. Wskazówki do tego zawarte są właśnie w tej publikacji.

 

Autor: Katarzyna Fundament

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz