Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 maja 2022 roku.
Projekt „Czy zostaniesz moim kumplem?” ma zasięg ogólnoszkolny i przeznaczony jest do realizacji w klasach 4-8 szkoły podstawowej. Stanowi on odpowiedź na zagrożenie niezrozumienia, wykluczenia i izolacji uczniów z niepełnosprawnością. Klasy integracyjne funkcjonują w naszej placówce od wielu lat. Dla uczniów, którzy uczęszczają do jednego zespołu z kolegami i koleżankami z niepełnosprawnością, dorastają z nimi i poznają się od najmłodszych lat, granica między innością zaciera się. Dzieci akceptują, pomagają, pocieszają, jednym słowem tworzą drużynę. Inaczej jest z uczniami z pozostałych klas, którzy zwykle nie wchodzą w relacje koleżeńskie z uczniami z klas integracyjnych, żyją jakby obok nich, zwykle stają się obserwatorami różnych, niejednokrotnie niezrozumiałych dla nich zachowań, które mają miejsce na przerwach.
Projekt ma na celu oswoić i odczarować niepełnosprawność. Przybliżyć i wyjaśnić uczniom, dlaczego ktoś zachowuje się w sposób niekonwencjonalny, dziwny, niezrozumiały. Dlaczego przekracza pewne normy, a czasami próbuje kopnąć czy uderzyć. Celem działań jest także wskazanie rozwiązań trudnych sytuacji w codziennym życiu szkoły oraz wzbudzenie empatii i przełamanie lęku przed innością.
W toku ewaluacji projektu chciałabym uzyskać odpowiedź na tytułowe pytanie tj. Czy zostaniesz moim kumplem?, czy sami uczniowie, którzy nie uczęszczają do klas integracyjnych, mają przestrzeń na relację koleżeńską z niepełnosprawnymi. Realizacja programu pomoże również poznać stosunek społeczności szkolnej do klas integracyjnych, odczarować mity, które powstały wokół dzieci uczęszczających do nich, a także przełamać obawy, jakie drzemią w wychowankach.
Projekt przewiduje zajęcia na godzinach wychowawczych, podczas których, w formie pogadanki i warsztatów, opowiemy sobie nawzajem, co wiemy o niepełnosprawności, jakie są nasze obawy i jak reagować w trudnych dla nas sytuacjach.
Projekt „Czy zostaniesz moim kumplem?” może być realizowany w ciągu jednego semestru na godzinach wychowawczych w klasach 4-8. Ilość zajęć przewidziana na realizację programu – minimum 2 godziny lekcyjne – może ulec zwiększeniu w wypadku, gdy uczniowie okażą szczególne zainteresowanie problematyką oraz 1 godzina warsztatów z osobami niepełnosprawnymi z naszej szkoły lub wyjście integracyjne. Bardzo ważne, aby projekt był kontynuowany w kolejnych latach i uzupełniany o bieżące informacje, problemy i uwagi, które pojawią się w toku ewaluacji.
Cele kształcenia:
Cele ogólne:
- Ukazanie uczniom, czym jest niepełnosprawność.
- Uświadomienie wychowankom przyczyn niepełnosprawności.
- Niwelowanie lęku przed innością.
- Doskonalenie technik informacyjnych.
- Kształcenie umiejętności interpersonalnych.
- Kształtowanie postaw prospołecznych.
Cele szczegółowe:
W wyniku uczestnictwa w zajęciach uczeń poszerzy wiedzę i umiejętności w zakresie:
- tematyki związanej z niepełnosprawnością dzieci uczęszczających do naszej placówki,
- znajomości potrzeb uczniów niepełnosprawnych,
- znajomości podstawowych zachowań w obecności wychowanków z klas integracyjnych,
- okazywania szacunku, akceptacji i wrażliwości na drugiego człowieka,
- przewidywania skutków pewnych nietypowych zachowań,
- wyjaśniania zależności między zaburzeniami a nietypową reakcją w danej sytuacji,
- otwartości na pomoc drugiemu.
Sposoby osiągania celów kształcenia
Zakłada się, że uczniowie opanują wiedzę i umiejętności potrzebne do bezkonfliktowego funkcjonowania w grupie rówieśniczej, przełamią lęk i otworzą się na relację z niepełnosprawnymi rówieśnikami.
Projekt „Czy zostaniesz moim kumplem?” ma charakter umiejętnościowy i dlatego w celu osiągania oczekiwanych wyników, zakłada stworzenie takich sytuacji, w których uczeń będzie odbiorcą, obserwatorem, współuczestnikiem, współtwórcą i twórcą podejmowanych działań, nauczyciel zaś inspiratorem, koordynatorem promującym twórczą działalność wychowanków i umożliwiającym prezentację efektów działań uczniów.
Dlatego niezbędne jest, aby po przeprowadzeniu 2 godzin pracy w zespołach klasowych, uczniowie mogli wziąć udział w zajęciach z osobami niepełnosprawnymi: mogą to być warsztaty, np. pieczenie pierników, wykonywanie ozdób świątecznych, prace plastyczne lub wspólne ognisko czy wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego. Lekcje w ławkach i przybliżenie tematyki niepełnosprawnych kolegów i koleżanek mają być wstępem do nawiązywania relacji. Proponuję, aby do zajęć wybierać chętne dzieci z poszczególnych klas, które wyrażają chęć i same się zgłoszą. Nie można nikogo zmuszać, a nawet namawiać. Najlepszą zachętą będą rówieśnicy, którzy z tych zajęć powrócą i opowiedzą o atmosferze i swoich przeżyciach.
Wskazane jest, by stosować atrakcyjne formy osiągania celów i urozmaicone metody pracy. Prowadzący zajęcia:
- wykorzystuje aktywizujące metody i techniki (metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy np. dyskusja dydaktyczna, giełda pomysłów, uzupełnianie kart pracy z wykorzystaniem różnych źródeł informacji),
- pobudza kreatywność uczniów i inspiruje (ekspozycja twórczości),
- stosuje metody działań praktycznych, które pozwolą kształtować nie tylko kompetencje kluczowe, ale i poczucie współodpowiedzialności za własną wiedzę i zdobywane umiejętności,
- kształtuje u uczniów umiejętności zdobywania, gromadzenia, porządkowania, przetwarzania potrzebnych materiałów (praca z komputerem, literaturą fachową, czasopismami, korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej).
Proponowane formy nauczania (wg Cz. Kupisiewicza): jednostkowa jednolita, zbiorowa, grupowa jednolita, grupowa zróżnicowana.
Treści nauczania
Opis założonych osiągnięć ucznia
Uczeń zna:
- podstawowe założenia funkcjonowania klas integracyjnych,
- przyczyny niepełnosprawności,
- potrzeby osób niepełnosprawnych,
- zasady zachowania wobec rówieśników z klas integracyjnych,
- skutki działania niektórych bodźców na osoby niepełnosprawne.
Uczeń potrafi:
- wykazać się empatią i zrozumieniem,
- okazać szacunek i życzliwość,
- zwrócić się do nauczyciela, jeżeli czuje się zagrożony jakimś trudnym zachowaniem,
- stanąć w obronie pokrzywdzonych, np. wyśmiewanych,
- podejmować próby nawiązywania relacji koleżeńskich z osobami z klas integracyjnych,
- zaakceptować inność drugiej osoby,
- przełamać lęk,
- współdziałać z osobami niepełnosprawnymi.
Ewaluacja projektu
Celem ewaluacji jest uzyskanie informacji zwrotnej od uczniów na temat:
- treści programu (o ile wzrosła wiedza o danym zagadnieniu; czy treści pomogły zrozumieć problem; czy zakres treści okazał się wystarczający),
- form pracy (ich atrakcyjności, wpływu na aktywność podczas zajęć),
- metod pracy (czy były atrakcyjne),
- postaw (czy program miał wpływ na postawy odbiorców, jaki był wpływ programu na postawy odbiorców).
Proponuje się, by ewaluacja została przeprowadzona w formie ankiety skierowanej do ucznia i obserwacji nauczycieli. Wnioski płynące z ankiety wykorzystane zostaną w toku dalszej pracy dydaktycznej.
Autor: Sylwia Ruchała – oligofrenopedagog – Czytelniczka Portalu