Reading Rhythms. Reading Party!

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 maja 2024 roku.

Mam nadzieję, że moda na Reading Rhythms przyjdzie do nas z Ameryki. Przeczytałam o tym projekcie w styczniu tego roku na łamach “New York Times” i zamarzyłam o zorganizowaniu czegoś na wzór tych “imprez czytelniczych” w moim środowisku.

Pomysł na Reading Rhythms zrodził się, gdy czterech dwudziestokilkuletnich przyjaciół — Ben Bradbury, Charlotte Jackson, John Lifrieri i Tom Worcester — odkryło, że coraz mniej czytają, chociaż chcieliby. Wśród przyczyn wymieniają zbyt wiele kontaktów towarzyskich i zdradzieckie zaklęcia iPhone’a.

Bradbury i Worcester, którzy są współlokatorami, zorganizowali pierwsze wydarzenie na swoim dachu. Powstała playlista, bo od początku czytanie miało się tu spleść z muzyką. Pojawiło się 10 znajomych z książkami, wszyscy chwilę czytali i opowiadali o tym, co przeczytali, a potem… poszli do domu. Było to, jak wspominał później Bradbury, „całkiem wyjątkowe”, choć jednocześnie bardzo proste, genialnie proste.

Twórcy nadali cyklicznej imprezie nazwę, ustalili strukturę, zaplanowali dodatkowe wydarzenia, założyli konto na Instagramie. 

Uczestnicy otrzymują plakietkę z imieniem i pół godziny na znalezienie miejsca i uspokojenie się. Następnie gospodarz wstaje przed tłumem i wyjaśnia harmonogram wieczoru: 30 minut czytania, przerwa, kolejne 30 minut czytania, a następnie seria dyskusji zorganizowanych wokół luźnych podpowiedzi. Imprezy odbywają się na początku tygodnia, aby wydobyć delikatną, nie weekendową energię.

Od maja 2023  imprezy odbywają się w Nowym Jorku, Los Angeles i Chorwacji.

Jest muzyka na żywo, ciasteczka, napoje, wygodne krzesła. Są też niestety bilety (po 10 $), ale i ogromne zainteresowanie uczestnictwem. Jest wolność i struktura równocześnie, każdy przychodzi z własną książką, ale wyłącza się telefony. Zgromadzeni dzielą się półgodzinną ciszą, a potem niezobowiązującą rozmową 1:1. Jest poczucie rytmu i miejsce na improwizację. 

Reading Rhythms reklamuje się jako serię „imprez czytelniczych”, podczas których goście czytają w milczeniu przez godzinę i rozmawiają z nieznajomymi na temat przyniesionych przez siebie książek.

Chciałam wiedzieć więcej i napisałam do hello@readingrhythms.co z pytaniem, czy mogę spróbować naśladować ich formułę z moimi jedenastoletnimi uczniami. Po trzech dniach otrzymałam odpowiedź, którą chciałabym się podzielić, ponieważ pełna jest energii i stanowi zachętę do naśladowania pomysłu.

Hi Jowita,

Thanks for reaching out! We’re so thrilled that you were inspired by the Reading Rhythms structure, and want to bring it to your students!

To dość niezwykłe. Reading Rhythms, nie stawiając żadnych wymagań, nie czerpiąc z tego żadnej finansowej korzyści, w kilkunastu klarownych punktach przedstawiło poniżej strukturę Czytelniczej Imprezy z zapewnieniem, że mogę ją wykorzystać ze swoimi uczniami.

  1. Przed wydarzeniem trzeba poprosić uczniów, aby przynieśli książkę, którą chcą przeczytać (być może taką, której nie przydzielono im do przeczytania na zajęciach)!
  1. Wprowadzenie i uziemienie – 5 min: Wyjaśnij koncepcję imprezy czytelniczej, poprowadź krótkie ćwiczenia oddechowe
  1. Pierwszy blok czytania – 30 minut (ustaw timer)
  1. Pierwsza przerwa (10 minut): Podziel wszystkich na grupy po 2 lub 3 osoby

Użyj swojej książki jako lodołamacza. Zainteresuj się tym, co czyta druga osoba. Zachęcaj do dyskusji: Dlaczego przyniosłeś tę książkę? Jaki pomysł do ciebie przemówił? Jaki cytat utkwił w pamięci?

  1. Drugi blok czytania (30 min): Niech uczniowie ponownie zaczną czytać przez 30 min
  1. Po 30 min rozpocznij drugą przerwę – dyskusja w grupie

W tym miejscu reprezentująca Reading Rhythms Ashley Artrip podpowiedziała mi jeszcze sprawdzające się u nich zamieszczenie na ścianach kart z nazwami emocji: mysterious, philosophical, awe-inspiring, motivating, and enlightening, które mogą kojarzyć się z czytanymi książkami. Po polsku należałoby chyba wyrazić to rzeczownikami: Tajemnica, Filozofia, Podziw, Motywacja, Pouczenie. Prosimy ludzi, aby przeszli przez pokój i usiedli w pobliżu tabliczki z nazwą emocji, która najbardziej kojarzy się z ich książką.

  1. Podziel się tym, co przemówiło do Ciebie w ciągu ostatniej godziny czytania: pomysły, cytaty, historie – wszystko jest dozwolone!

Twórcy formatu Reading Rhymes wyrazili na koniec niezmierną wdzięczność za zainteresowanie projektem i poprosili, żebym dać im znać, jak poszło. List podsumowywał okrzyk: Miłego czytania!

Cieszę się, że na łamach “Pedagogiki Specjalnej – Portalu dla Nauczycieli” mogę powtórzyć te słowa z nadzieją, że kogoś zainspirują tak jak mnie albo nawet bardziej! Może komuś uda się zorganizować Reading Party i napisze o tym do Portalu?

Bibliografia:

artykuł w “New York Times” https://www.nytimes.com/2023/12/19/books/reading-rhythms.html


Autorka: Jowita Holik-Kasprzyk – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz