Rower w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 stycznia 2017 roku.

Rower jest najbardziej popularnym i najtańszym pojazdem na ziemi. Zaspokaja potrzebę ruchu człowieka, nie izolując go od otaczającego świata. Jedni korzystają z tej formy aktywności z myślą o własnym zdrowiu, inni dają wyraz trosce o czyste powietrze i przyrodę – to wymiar ekologiczny. Tak czy inaczej, jazda na dwóch kołach nie wychodzi z mody już prawie od 150 lat.

Marzeniem każdego dziecka jest jazda na rowerze. Dziecko niepełnosprawne intelektualnie także pragnie dorównać swoim zdrowym, sprawnym rówieśnikom. Pragnąc wyjść naprzeciw takim marzeniom, wprowadziłam metodę innowacyjną do pracy z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym – roweroterapię.

Ja sama ze swojej strony przemieszczam się każdego dnia na rowerze, dojeżdżam nim również do miejsca pracy. Dzięki temu zyskuję wolność, rozładowuję wszelkie napięcia i doznaję pełni szczęścia zaspokajając potrzebę ruchu człowieka będąc jednocześnie w ścisłym kontakcie z otoczeniem.

OPIS METODY

Roweroterapia to forma terapii ruchowej z wykorzystaniem pojazdu jakim jest rower rozładowującej napięcia emocjonalne i agresję. Roweroterapia jest formą terapii wieloprofilowej czyli oddziaływującej jednocześnie ruchowo, sensorycznie, psychicznie i społecznie.

To wielostronna stymulacja doskonała dla dzieci i młodzieży. Doskonale usprawnia układ ruchowy, umysłowy. Jest to również doskonała forma rekreacji dla zdrowia. Kontakt z naturą to wymiar ekologiczny, natomiast z otoczeniem ma charakter społeczny.

Rower powinien być dobrany do wzrostu rowerzysty. Są rowery o specjalnej konstrukcji, te dla niepełnosprawnych – na trzech kołach lub tandemy. Tandem-to rower przeznaczony dla dwóch lub więcej osób, siedzących w układzie jedna za drugą. W rowerze specjalistycznym  dla osoby niepełnosprawnej z opiekunem można przełączać kierowanie rowerem. Tandem rehabilitacyjny w sposób specjalny skonstruowany ma układ napędowy dostosowany do różnego rodzaju schorzeń, np. dziecięcego porażenia mózgowego.

Każde dziecko pragnie jeździć rowerem, lecz radość dziecka niepełnosprawnego nie ma sobie równych.

EFEKTY ROWEROTERAPII

  1. Korygowanie postawy ciała.
  2. Regulacja napięcia mięśniowego.
  3. Kontakt z przyrodą, działanie motywacyjne.
  4. Rozładowanie napięcia emocjonalnego, zaburzeń emocjonalnych, agresji.
  5. Doskonalenie równowagi, orientacji w przestrzeni, schematu własnego ciała.
  6. Zwiększenie poczucia własnej wartości – dziecko dorównuje rówieśnikom.

 

Autor: mgr Marzena Marszałek 

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz