Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania

Opublikowano: 27 stycznia 2015 roku

Nauka czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną (Metoda Krakowska) prof. Jagody Cieszyńskiej, cieszy się ostatnio dużym powodzeniem wśród terapeutów i rodziców. Przeznaczona jest dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju, ale także dzieci zdrowych – do wczesnej nauki czytania.

Podstawowym założeniem w proponowanej strategii jest nauka czytania sylabami. Dzieci uczą się odczytywać sylaby, a nie pojedyncze spółgłoski, bo nikt nie słyszy spółgłosek w izolacji. To sylaba, a nie fonem jest najmniejszą jednostką percepcyjną.

Nauka czytania obejmuje pięć etapów.

I – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej

II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów

III – czytanie sylab zamkniętych

IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych

V – samodzielne czytanie tekstów

Ćwiczenia na każdym etapie nauki czytania realizowane są według reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie.

Zachęcamy do zgłębienia założeń pracy Metodą Krakowską oraz do stosowania jej w praktyce.

Inspiracją niech będzie filmik, którego bohaterem jest Staś.

Materiał zamieszczamy dzięki uprzejmości Rodziców Staszka.

Źródło: http://staszek-fistaszek.pl/

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz