Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 27 stycznia 2015 roku.
Nauka czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną (Metoda Krakowska) prof. Jagody Cieszyńskiej, cieszy się ostatnio dużym powodzeniem wśród terapeutów i rodziców. Przeznaczona jest dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju, ale także dzieci zdrowych – do wczesnej nauki czytania.
Podstawowym założeniem w proponowanej strategii jest nauka czytania sylabami. Dzieci uczą się odczytywać sylaby, a nie pojedyncze spółgłoski, bo nikt nie słyszy spółgłosek w izolacji. To sylaba, a nie fonem jest najmniejszą jednostką percepcyjną.
Nauka czytania obejmuje pięć etapów.
I – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej
II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów
III – czytanie sylab zamkniętych
IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych
V – samodzielne czytanie tekstów
Ćwiczenia na każdym etapie nauki czytania realizowane są według reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie.
Zachęcamy do zgłębienia założeń pracy Metodą Krakowską oraz do stosowania jej w praktyce.
Inspiracją niech będzie filmik, którego bohaterem jest Staś.
Materiał zamieszczamy dzięki uprzejmości Rodziców Staszka.
Źródło: http://staszek-fistaszek.pl/