Aktualności

Zmiany w kształceniu uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych

Dodatkowe wsparcie dla uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnościami sprzężonymi

1 stycznia tego roku weszły w życie przepisy dotyczące obowiązkowego zatrudnienia pedagoga specjalnego, asystenta lub pomocy nauczyciela dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. Dodatkowe osoby będą zatrudniane w celu współorganizowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością. Przyczyni się to do lepszego szkolnego funkcjonowania tych grup dzieci, zarówno w relacjach z otoczeniem, z rówieśnikami, jak i w nabywaniu umiejętności szkolnych.

Osobą wspierającą może być zarówno nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej  lub specjalista, ale także asystent nauczyciela (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej) lub pomoc nauczyciela. Będzie to zależało od indywidualnych potrzeb dziecka. W niektórych przypadkach zasadne będzie zatrudnienie nauczyciela lub specjalisty o odpowiednim przygotowaniu, np. pedagoga specjalnego, terapeuty behawioralnego, czy tłumacza języka migowego. Natomiast kiedy uczeń będzie potrzebował jedynie pomocy w wykonywaniu czynności samoobsługowych lub przemieszczania się, uzasadnienie może mieć zatrudnienie pomocy nauczyciela.

Z informacji przedstawionych przez MEN wynika, że obecnie w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych, w których uczą się uczniowie z autyzmem, z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, mimo wysokiego finansowania z budżetu państwa, nie są zatrudniani pedagodzy specjalni w celu współorganizowania kształcenia. Na ponad 7 tysięcy jednostek, w 92% z nich nie zatrudniono żadnego nauczyciela wspomagającego.

Zatem obowiązkowe zatrudnianie dodatkowych osób celem wspierania edukacji uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi będzie bardzo korzystnym kierunkiem zmian w kształceniu dzieci niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Zmiany te wchodzą w życie na podstawie rozporządzenia w sprawie organizowania warunków kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które Minister Edukacji Narodowej podpisał w sierpniu 2015 r.

Zmiany w kształceniu uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych: Treść rozporządzenia
Zmiany w kształceniu uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych was last modified: 16 sierpnia, 2021 by Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Share
Published by
Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

3 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu