1 stycznia tego roku weszły w życie przepisy dotyczące obowiązkowego zatrudnienia pedagoga specjalnego, asystenta lub pomocy nauczyciela dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. Dodatkowe osoby będą zatrudniane w celu współorganizowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością. Przyczyni się to do lepszego szkolnego funkcjonowania tych grup dzieci, zarówno w relacjach z otoczeniem, z rówieśnikami, jak i w nabywaniu umiejętności szkolnych.
Z informacji przedstawionych przez MEN wynika, że obecnie w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych, w których uczą się uczniowie z autyzmem, z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, mimo wysokiego finansowania z budżetu państwa, nie są zatrudniani pedagodzy specjalni w celu współorganizowania kształcenia. Na ponad 7 tysięcy jednostek, w 92% z nich nie zatrudniono żadnego nauczyciela wspomagającego.
Zatem obowiązkowe zatrudnianie dodatkowych osób celem wspierania edukacji uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi będzie bardzo korzystnym kierunkiem zmian w kształceniu dzieci niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
Zmiany te wchodzą w życie na podstawie rozporządzenia w sprawie organizowania warunków kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które Minister Edukacji Narodowej podpisał w sierpniu 2015 r.
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…