Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną są wyjątkowe, są też bardzo zróżnicowaną grupą. Holistyczne podejście do grupy wychowawczej nie powinno wykluczać indywidualnego spojrzenia na każde dziecko i jego zasoby.
Pewność siebie to pewien stan, w którym czujemy się dobrze sami ze sobą, lubimy siebie i akceptujemy całość swojej osoby – nie tylko mocne strony, ale także niedoskonałości, niepełnosprawności i wady. Stan ten trzeba wypracować, aczkolwiek jest to ta część ludzkiej psychiki, która jest bardzo wrażliwa, zwłaszcza u dzieci.
Kwestia pewności siebie jest bardzo ważna u dzieci w ogóle, ale chciałabym skupić się na dzieciach z niepełnosprawnością intelektualną. Zwłaszcza u dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, które funkcjonują lepiej, zauważa się porównywanie z grupą w kontekście własnych ograniczeń.
Podam tutaj przykład z pracy własnej:
Uczeń klasy II szkoły podstawowej z lekką niepełnosprawnością intelektualną, funkcjonujący relatywnie nisko. Chłopiec często izolował się od grupy, nie miał kolegów ani przyjaciół. Zdarzały się epizody agresji wobec innych chłopców. Adaś (imię zmienione) niechętnie brał udział w zajęciach, nie wypowiadał się na forum grupy. Wynikało to z tego, że Adaś zauważał swoje trudności, ograniczenia i niepełnosprawność, i nie posiadał zasobów, aby poradzić sobie z tą sytuacją. Konieczna była interwencja pedagoga.
Pewność siebie można u dziecka ćwiczyć, ale jej stopień nie jest zależny wyłącznie od tego. Na rozwój tej cechy wpływają w dużej mierze rodzice. Ich lękliwość, czyli sytuacje, w których rodzice przesadnie boją się o dziecko i tym samym ograniczają je, bardzo utrudnia kształtowanie pewności siebie. Dziecko – aby mogło w pełni się rozwijać i tym samym kształtować w sobie poczucie pewności siebie – musi czuć wsparcie i miłość rodziców. Za to jakie jest i za to, że jest, a nie za to, co osiągnęło. Stąd przykładamy wagę do komunikatów: „kocham Cię za to, jaki jesteś”, a nie „kocham Cię, bo dostałeś dziś piątkę”; „lubię spędzać z Tobą czas, jesteś dla mnie bardzo ważny”, a nie „lubię, gdy spełniasz nasze oczekiwania”. Należy pamiętać, że stabilne poczucie własnej wartości u dziecka jest podstawą do rozwoju i osiągania założonych celów.
Zatem pojawia się pytanie – jak pomóc dziecku kształtować w sobie poczucie pewności siebie? Oto kilka propozycji:
Pojęcie pewności siebie i jej budowania w kontekście dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, może sprawiać nieco trudności, ale jak widać w świetle powyższych propozycji, możemy to robić w większości w naturalnych sytuacjach dnia codziennego.
Autor: Monika Aleksandrowicz – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…